Médiapiaci Jelentés 2025 56. oldal

A hírfogyasztás sokszínűsége

Online tájékozódás

Az NMHH internetkutatása szerint ‒ az előző évhez hasonlóan – az adatfelvétel időpontját megelőzően az internetezők csaknem harmada a közösségi médiából tájékozódott utoljára politikai vagy gazdasági kérdésekben, ugyanakkor csökkent az online híroldalakon való tájékozódás aránya.

113. ábra: A legutóbb olvasott/nézett/hallgatott online politikai vagy gazdasági tartalom forrása 2023–2024-ben

A legutóbb olvasott/nézett/hallgatott online politikai vagy gazdasági tartalom forrása 2023–2024-ben
Forrás: NMHH, internethasználati kutatás
Bázis: politikai / gazdasági cikket olvasók, videókat nézők, podcastokat hallgatók
A tartalom forrása 2023 2024
Egy közösségi oldal hírfolyamában jelent meg 29% 28%
Egy gyakran látogatott online híroldalon, magazinban jelent meg 18% 16%
Egy ismerősöm ajánlotta, küldte át emailben vagy cseten 9% 9%
Egy keresőoldalon kerestem rá valamire, és a találatok között volt 8% 9%
Egy hirdetésre kattintva jelent meg 7% 8%
Egy videómegosztó oldal ajánlotta 7% 8%
Egy hírgyűjtő, hírajánló alkalmazás ajánlotta 8% 7%
Korábban találtam, és szerepelt a megjelölt vagy előzmény oldalak közt 4% 5%
Egyéb 1% 1%
Nem tudom, nem válaszolok 9% 8%

Az eredményeket alátámasztotta a hírfogyasztás sokszínűségéről szóló kutatás is, amelyben a válaszadók az öt leggyakoribb online hírforrás között legnagyobb arányban a Facebookot (50 százalék), a YouTube-ot (32 százalék), illetve az index.hu (23 százalék), a telex.hu (21 százalék) és a 24.hu híroldalt említették.

114. ábra: A legtöbb hír forrásaként említett online felületek 2025. januárban

A legtöbb hír forrásaként említett online felületek 2025. januárban
Forrás: NMHH, a hírfogyasztás sokszínűsége kutatás
Kérdés: Az alábbiak közül melyik az az 5 weboldal, amelyről Ön a legtöbb hírről értesül?
Bázis: teljes minta (N=5000)
Online webhely Fontosság
facebook.com 50%
youtube.com 32%
index.hu 23%
telex.hu 21%
24.hu 19%
instagram 19%
444.hu 18%
hvg.hu 17%
origo.hu 17%
rtl.hu 13%
tenyek.hu 12%
portfolio.hu 11%
blikk.hu 10%
penzcentrum.hu 9%
startlap.hu 8%
atv.hu 8%

A legtöbben (az összes válaszadó több mint hetven százaléka) a Facebookot keresik fel tájékozódási céllal legalább hetente egyszer, a YouTube-ot hatvan, az Instagramot valamivel több mint negyven százalék használja legalább hetente. Az online hírportálok közül a legtöbben az index.hu, a telex.hu és a 24.hu felületeiről tájékozódnak a hírekről legalább heti rendszerességgel.

115. ábra: Az online tájékozódás forrásai a 16‒75 év közötti internethasználók körében 2025. januárban

Az online tájékozódás forrásai a 16‒75 év közötti internethasználók körében 2025. januárban
Forrás: NMHH, a hírfogyasztás sokszínűsége kutatás
Kérdés: Kérem, jelölje, hogy milyen gyakran szokta felkeresni a következő weboldalakat kifejezetten hírolvasás vagy tájékozódás céljából?
Bázis: teljes minta (N=5000)
Weboldalak Naponta többször Naponta Hetente többször Hetente Ritkábban
hirkereso/kapu 3% 4% 5% 4% 80%
startlap.hu 4% 6% 6% 5% 76%
hirado.hu 3% 6% 6% 6% 71%
tenyek.hu 3% 7% 7% 6% 74%
portfolio.hu 3% 6% 8% 7% 72%
origo.hu 3% 6% 8% 8% 72%
444.hu 4% 6% 9% 8% 70%
rtl.hu 4% 8% 9% 8% 68%
24.hu 5% 7% 10% 8% 67%
hvg.hu 4% 7% 11% 8% 67%
telex.hu 6% 9% 10% 8% 63%
index.hu 5% 9% 11% 9% 63%
instagram 13% 12% 10% 7% 56%
youtube.com 19% 17% 16% 8% 38%
facebook.com 35% 21% 10% 6% 28%

Az összes megkérdezett 54 százaléka, ezen belül a 16‒29 évesek 72 százaléka rendszeresen fogyaszt online videót vagy podcastot, de még a 60 feletti korosztályban is eléri a 44 százalékot az ilyen tartalmak rendszeres fogyasztása, így ezek a médiatípusok egyre közelebb kerülnek a tömegmédiummá váláshoz.

116. ábra: Videók és podcastok fogyasztási gyakorisága a 16‒75 év közötti internethasználók körében nem, kor, végzettség és lakhely szerint 2025. januárban

Videók és podcastok fogyasztási gyakorisága a 16‒75 év közötti internethasználók körében nem, kor, végzettség és lakhely szerint 2025. januárban
Forrás: NMHH, a hírfogyasztás sokszínűsége kutatás
Kérdés: Video/podcast-megtekintés összevont gyakorisága
Bázis: teljes minta (N=5000)
Demográfiai csoport Legalább egyet naponta Rendszeresen Legfeljebb havonta egyet Soha egyet sem
Teljes minta 20% 34% 14% 32%
Férfi 23% 33% 12% 33%
16% 35% 17% 31%
16–29 éves 33% 39% 12% 16%
30–39 éves 22% 36% 17% 25%
40–49 éves 17% 34% 16% 34%
50–59 éves 12% 34% 16% 38%
60–75 éves 15% 29% 11% 45%
Alapfokú 23% 34% 12% 31%
Középfokú 18% 34% 15% 32%
Felsőfokú 15% 35% 17% 33%
Budapest 21% 33% 14% 32%
Megyei jogú város 17% 35% 15% 33%
Egyéb város 18% 34% 16% 31%
Község 22% 33% 12% 33%

A kutatás résztvevőinek csaknem hatvan százaléka legalább havonta egyszer fogyaszt a YouTube-on tartalomgyártók és influenszerek által készített videókat is. A közéleti YouTube-csatornák közül legtöbben (a teljes alapsokaság 17 százaléka) a telex.hu csatornáját keresik fel legalább heti rendszerességgel, a második helyen a Partizán és a 24.hu csatornája osztozik egyaránt 15 százalékos aránnyal.

117. ábra: Közéleti YouTube-csatornák követése a 16‒75 év közötti internethasználók körében 2025. januárban

Közéleti YouTube-csatornák követése a 16‒75 év közötti internethasználók körében 2025. januárban
Forrás: NMHH, a hírfogyasztás sokszínűsége kutatás
Kérdés: Milyen gyakran néz meg egy videót, hallgat podcastot az alábbi tartalomgyártóktól?
Bázis: teljes minta (N=5000)
Youtube-csatorna neve Naponta többször Naponta Hetente többször Hetente Ritkábban
Telex.hu YouTube-csatorna 3% 3% 6% 5% 87%
24.hu YouTube-csatorna 2% 3% 5% 5% 82%
Partizán 2% 3% 5% 5% 82%
444.hu YouTube-csatorna 2% 3% 5% 4% 84%
Index YouTube-csatorna 2% 3% 4% 5% 84%
Somogyi András 2% 2% 5% 5% 83%
Jólvanezígy 2% 3% 4% 4% 86%
Pottyondy Edina 2% 2% 4% 5% 85%
Fókuszcsoport (Kókuszcsoport) 2% 3% 4% 4% 85%
HVG YouTube-csatorna 2% 3% 3% 4% 86%
Puzsér Róbert 2% 2% 3% 4% 86%
ZSHOWTime (Osváth Zsolt) 2% 2% 3% 4% 87%
Patrióta 2% 2% 3% 4% 87%
Friderikusz Sándor 1% 2% 3% 5% 78%
Dave Világa 1% 2% 3% 3% 80%
Nemakarokbeleszólni 1% 1% 3% 3% 82%
Megafon 1% 2% 2% 3% 81%
Politikai Hobbista (Jeszenszky Zsolt) 1% 1% 3% 3% 81%
Fair Right 1% 2% 2% 3% 80%
A kopasz oszt 1% 1% 2% 3% 82%

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2278193579 (új ablakban nyílik)]