Médiapiaci Jelentés 2025 28. oldal

Sajtópiac

A nyomtatott sajtótermékek olvasói

A 16 évnél idősebb magyar polgárok 41,6 százaléka olvas rendszeresen újságot a Nemzeti Olvasottságkutatás (NOK)*60* szerint. A demográfiai jellemzők közül az életkor a legfontosabb differenciáló tényező: míg például a 16‒29 évesek körében szűk egyharmad, addig a 60‒75 éves korcsoportban a 60 százalékot közelíti a rendszeres újságolvasók aránya. Minden más végzettségi csoportnál több újságolvasó található a felsőfokú végzettségűek körében. A pandémia miatti lezárások előtti időszakhoz képest mintegy tíz százalékponttal kevesebben olvasnak rendszeresen újságot.

48. ábra: Rendszeres újságolvasók aránya demográfiai csoportok szerint 2022–2024 között

A grafikont és az alábbi táblázatot egyes demográfiai csoportoknál 2025. november 5-én frissítettük a 2025. első félévi adatokkal.

Rendszeres újságolvasók aránya demográfiai csoportok szerint (2022‒2025. első félév, recent olvasottság)
Forrás: Nemzeti Olvasottságkutatás (NOK)
Demográfiai csoport 2022 2023 2024 2025. I. félév
Teljes népesség 44,2% 43,3% 41,6% 41%
Férfi 42,7% 42,3% 41,9%  
45,6% 44,2% 41,3%  
16–29 éves 34,8% 34,5% 30,9% 32,4%
30–59 éves 39,6% 39,5% 38,1% 37,35%
60–75 éves 62,0% 59,0% 58,2% 56,3%
8 általános 46,2% 43,2% 40,9%  
Szakmunkásképző 45,2% 41,6% 40,0%  
Középiskola 41,8% 43,4% 40,9%  
Főiskola, egyetem 44,8% 45,0% 44,6%  
Budapest 36,9% 39,8% 40,9%  
Megyeszékhely 44,9% 42,6% 40,6%  
Egyéb város 45,2% 44,5% 41,9%  
Község 46,9% 44,2% 42,2%  

A legtöbb olvasóhoz a házhoz kivitt, ingyenesen terjesztett lapok jutnak el, a 16 évnél idősebb emberek hatoda fogyaszt ilyen jellegű nyomtatott sajtót Magyarországon. A női lapok ugyancsak népszerűek: minden nyolcadik válaszadó (és a felmérés szerint nem csak a nők) kézbe vette valamelyik női magazin legfrissebb lapszámát a felmérést megelőző időszakban.

49. ábra: Rendszeres olvasók aránya tematika szerint (2022‒2025. első félév)

A grafikont és az alábbi táblázatot 2025. november 5-én frissítettük a 2025. első félévi adatokkal.

Rendszeres újságolvasók aránya demográfiai csoportok szerint (2022‒2025. I. félév, recent olvasottság)
Forrás: Nemzeti Olvasottságkutatás (NOK)
Tematika 2022 2023 2024 2025. I. félév
Lakóhelyén terjesztett, házhoz kivitt ingyenes lapok 18,2% 17,9% 17,0% 16,7%
Női lapok 16,0% 14,5% 12,5% 12,5%
Regionális napilapok 13,2% 12,2% 11,4% 10,8%
Országos napilapok 12,9% 11,8% 10,4% 10,3%
Egyéb magazinok 11,3% 10,8% 8,6% 8,2%
Egészség, életmód, fitnesz lapok 9,4% 8,8% 7,5% 7,4%
Műsorújságok 8,8% 8,5% 7,4% 7,0%
Hétvégén megjelenő és egyéb lapok 9,3% 7,9% 7,3% 7,5%
Sztármagazinok 8,4% 7,1% 6,5% 6,3%
Gazdasági, politikai, közéleti lapok 7,9% 6,9% 4,7% 4,8%

[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]

Lábjegyzetek

  1. NMHH-kutatás: jelentősen változott a nyomtatott lapok olvasóközönsége