Médiapiaci Jelentés 2025 28. oldal

Sajtópiac

A nyomtatott sajtótermékek olvasói

A 16 évnél idősebb magyar polgárok 41,6 százaléka olvas rendszeresen újságot a Nemzeti Olvasottságkutatás (NOK)*60* szerint. A demográfiai jellemzők közül az életkor a legfontosabb differenciáló tényező: míg például a 16‒29 évesek körében szűk egyharmad, addig a 60‒75 éves korcsoportban a 60 százalékot közelíti a rendszeres újságolvasók aránya. Minden más végzettségi csoportnál több újságolvasó található a felsőfokú végzettségűek körében. A pandémia miatti lezárások előtti időszakhoz képest mintegy tíz százalékponttal kevesebben olvasnak rendszeresen újságot.

48. ábra: Rendszeres újságolvasók aránya demográfiai csoportok szerint 2022–2024 között

Rendszeres újságolvasók aránya demográfiai csoportok szerint (2022‒2024, recent olvasottság)
Forrás: Nemzeti Olvasottságkutatás (NOK)
Demográfiai csoport 2022 2023 2024
Teljes népesség 44,2% 43,3% 41,6%
Férfi 42,7% 42,3% 41,9%
45,6% 44,2% 41,3%
16-29 34,8% 34,5% 30,9%
30-59 39,6% 39,5% 38,1%
60-75 62,0% 59,0% 58,2%
8 általános 46,2% 43,2% 40,9%
Szakmunkásképző 45,2% 41,6% 40,0%
Középiskola 41,8% 43,4% 40,9%
Főiskola, egyetem 44,8% 45,0% 44,6%
Budapest 36,9% 39,8% 40,9%
Megyeszékhely 44,9% 42,6% 40,6%
Egyéb város 45,2% 44,5% 41,9%
Község 46,9% 44,2% 42,2%

A legtöbb olvasóhoz a házhoz kivitt, ingyenesen terjesztett lapok jutnak el, a 16 évnél idősebb emberek hatoda fogyaszt ilyen jellegű nyomtatott sajtót Magyarországon. A női lapok ugyancsak népszerűek: minden nyolcadik válaszadó (és a felmérés szerint nem csak a nők) kézbe vette valamelyik női magazin legfrissebb lapszámát a felmérést megelőző időszakban.

49. ábra: Rendszeres olvasók aránya tematika szerint (2022‒2024)

Rendszeres újságolvasók aránya demográfiai csoportok szerint (2022‒2024, recent olvasottság)
Forrás: Nemzeti Olvasottságkutatás (NOK)
Tematika 2022 2023 2024
Lakóhelyén terjesztett, házhoz kivitt ingyenes lapok 18,2% 17,9% 17,0%
Női lapok 16,0% 14,5% 12,5%
Regionális napilapok 13,2% 12,2% 11,4%
Országos napilapok 12,9% 11,8% 10,4%
Egyéb magazinok 11,3% 10,8% 8,6%
Egészség, életmód, fitnesz lapok 9,4% 8,8% 7,5%
Műsorújságok 8,8% 8,5% 7,4%
Hétvégén megjelenő és egyéb lapok 9,3% 7,9% 7,3%
Sztármagazinok 8,4% 7,1% 6,5%
Gazdasági, politikai, közéleti lapok 7,9% 6,9% 4,7%

[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]

Lábjegyzetek

  1. NMHH-kutatás: jelentősen változott a nyomtatott lapok olvasóközönsége