Médiapiaci Jelentés 2025 60. oldal

A hírfogyasztás sokszínűsége

Hírfogyasztási klaszterek és véleménybuborékok a médiatérben

A magyar hírfogyasztók elenyésző hányadára jellemző, hogy kizárólag egyetlen buborékból tájékozódnak; a főbb médiafogyasztói csoportok kialakulását elsősorban a médiatermékek típusa határozza meg, nem pedig a médiatermékek fő témája, politikai álláspontja, deklarált célcsoportja, esetleg tényleges közönségének demográfiai összetétele – olvasható ki az NMHH 2024 végén készült felméréséből.*185*

A 16 évesnél idősebb internetező magyar lakosságra nem, kor, településtípus és iskolai végzettség szerint reprezentatív, ezer fő személyes megkérdezésével készült kutatás célja a magyar lakosság hírfogyasztási szokásainak megismerése, illetve a hírfogyasztási klaszterek és véleménybuborékok azonosítása volt, hálózatelemzési eszközök segítségével.

A vizsgálat a hírmédiatermékek közötti kapcsolatokat és a felhasználók médiafogyasztási mintázatait tárta fel egyéni szintű adatok alapján. A megkérdezettek többségéhez a közösségi oldalak (71 százalék), illetve a televízió (69 százalék) közvetítésével jutnak el a hírek.

Az online hírportálokat a 16 év feletti internetezők közel fele (55 százalék) használja rendszeresen tájékozódásra. Kisebb, de nem elhanyagolható szerepet töltenek be a videómegosztó oldalak (38 százalék), a rádiók (35 százalék), a podcastok (18 százalék), blogok és fórumok (15 százalék), illetve influenszerek által gyártott tartalmak (14 százalék) is. A nyomtatott sajtó súlya jelentősen visszaesett: mindössze a válaszadók 11 százaléka jelölte meg rendszeres hírforrásként.

A 16 éves és idősebb internetezők hírfogyasztási szokásai alapján klaszteranalízis*186* segítségével hat jól elkülöníthető csoport rajzolódik ki:

  1. Online hírfogyasztók (12 százalék): a csoport közös jellemzője a digitális hírfogyasztás, amit az online hírportálok dominálnak (pl. 24.hu, hvg.hu, telex.hu), de a Facebook, az RTL, az ATV és a YouTube jelenléte is fontos.
  2. Televíziós hírfogyasztók (23 százalék): elsősorban a nagy kereskedelmi csatornák (RTL, TV2) hírfogyasztói, de az ATV, az M1, a Duna, néhány online hírportál és a Facebook szerepe is markáns.
  3. Médiamixerek (36 százalék): a legnagyobb csoport, változatos médiahasználattal. A Facebook a legdominánsabb szereplő, de jelen van a két nagy kereskedelmi tévé, a Messenger, az M1, az ATV, a Hír TV, a YouTube és a TikTok is. Az online hírportálok szerepe viszont kevésbé fontos.
  4. Közösségi hírfogyasztók (21 százalék): a hírfogyasztás központja a Facebook és a TikTok. Jelentős részt képvisel a YouTube, a Messenger, fontosak továbbá a podcastok, az influenszerek és a blogok is, ugyanakkor a hagyományos tévék háttérbe szorulnak.
  5. Retro rádiós hírfogyasztók (4 százalék): a Retro Rádió és a Facebook dominál, kiegészülve az RTL-lel, a TV2-vel, az online portálokkal (index.hu, origo.hu), az M1-gyel és a Kossuth Rádióval.
  6. Rádió1-es hírfogyasztók (3 százalék): a legkisebb csoport, fő médiuma a Rádió1, valamint a Facebook és a YouTube. A közszolgálati csatornák itt nem játszanak szerepet.

124. ábra: Médiatermékek igénybevétele hírfogyasztási klaszterek szerint 2024-ben

Médiatermékek igénybevétele hírfogyasztási klaszterek szerint 2024-ben
Forrás: NMHH
A hírfogyasztói csoport A hírfogyasztás forrása Arány
Online hírfogyasztói csoport (12%) 24.hu 80%
hvg.hu 74%
444.hu 70%
index.hu 58%
168.hu 54%
telex.hu 47%
origo.hu 40%
Facebook 35%
Televíziós hírfogyasztói csoport (23%) RTL 89%
TV2 79%
index.hu 45%
ATV 42%
origo.hu 37%
Facebook 36%
Médiamixerek (36%) Facebook 91%
RTL 63%
TV2 61%
Messenger 61%
YouTube 49%
M1 40%
TikTok 36%
Közösségi hírfogyasztói csoport (21%) Facebook 88%
TikTok 86%
Instagram 66%
YouTube 51%
Messenger 44%
RTL 35%
Retro Rádiós hírfogyasztói csoport (4%) Retro Rádió 99%
Facebook 73%
RTL 56%
index.hu 53%
Rádió1 49%
origo.hu 48%
TV2 46%
M1 44%
Kossuth Rádió 42%
ATV 40%
hvg.hu 35%
Duna TV 35%
Rádió1-es hírfogyasztói csoport (3%) Rádió1 100%
Facebook 65%
Retro Rádió 45%
YouTube 40%
RTL 36%
TV2 35%

A kutatás a hírfogyasztási szokások behatóbb megismerése érdekében hálózati szemléletű elemzést is alkalmazott. A médiatermékek közötti kapcsolatokat vizsgálva a csúcsok (médiatermékek) és az élek (kapcsolatok) alapján feltárta a kulcsszereplőket és a rejtett összefüggéseket. A vizsgálat 246 médiatermékre terjedt ki, voltak köztük hírportálok, influenszerek, közösségimédia-platformok, podcastok, rádiók, tévécsatornák és újságok.

A hálózat meglehetősen sűrűnek*187* bizonyult (41 százalék), és nem jellemezték médiabuborékok, azaz nem alakultak ki erős csoportosulások.

A hálózat négy faktorra osztható, ezeket az ábrán külön színekkel jelöltük. A médiatermékeket jelző karikák mérete annál nagyobb, minél több ember használja őket, ennek megfelelően a hálózat központi szereplői a mainstream-médiatermékek (pl. RTL, TV2, Facebook). Ezek egyrészt nagy hatással vannak az információáramlásra, másrészt összekötő szerepet töltenek be a különböző médiaközösségek között.

A magyar hírfogyasztók elenyésző hányadára jellemző, hogy egy-egy buborékból tájékozódnak, még akkor is, ha médiatípusok szintjén vizsgáljuk őket. Az egyes médiatípusok gráfjai szerint a csoportosulások olvasótáborai között kismértékben figyelhetők meg szociodemográfiai különbségek, az attitűdbeli eltérések viszont annál jellemzőbbek az eltérő médiacsoportokat követő hírfogyasztókra.

A hagyományos sajtópiacon például három olvasócsoport különböztethető meg, amelyek között az attitűdvizsgálat egyes témakörökben nagy eltéréseket mutatott: a legmegosztóbb terület a magyar igazságszolgáltatásba és politikusokba vetett bizalom, a saját élettel és egészséggel való elégedettség, a magyar gazdaság helyzete és a kormány munkája. Nem körvonalazódott megosztottság a csoportok között a környezetvédelem, a háborútól és a globális felmelegedéstől való félelem vagy a mesterséges intelligencia térnyerése miatti aggodalom terén. A legnagyobb ideológiai eltérések a hírportálok olvasóinál figyelhetők meg, ugyanakkor egyik médiatípus esetében sem jellemző, hogy teljesen egyoldalúan tájékozódnának a felhasználók.

A kutatás résztvevői átlagosan 13 különböző médiaterméket használnak tájékozódási céllal (a mediánérték 9). A sok forrás között a legtöbb válaszadó esetében akadt egymástól eltérő oldalhoz köthető médium, így például az RTL-t nézők 61 százaléka nézi a TV2-t is, a TV2-t nézők 72 százaléka pedig az RTL-t is. A telex.hu követőtáborának 20, a 444.hu olvasóinak pedig 28 százaléka fel szokta keresni az origo.hu-t is. A Rákay Philip influenszer csatornáját követők 46 százaléka Puzsér Róbertet is követi, Jeszenszky Zsolt követőinek 23 százaléka hallgatja Pottyondy Edinát is.

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2162462093 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. NMHH.hu: Hírfogyasztási klaszterek és véleménybuborékok a médiatérben

  2. A médiaplatformok hírfogyasztási célú használata alapján hierarchikus klaszteranalízissel azonosítottuk a hasonló médiahasználati szokásokkal rendelkező csoportokat, a kérdőív vonatkozó kérdésére adott válaszok (használja/nem használja) alapján. Az elemzés során a dichotóm adatokhoz illeszkedő SM és WAVERAGE módszereket alkalmaztuk, hogy jól elkülönülő és kompakt klasztereket kapjunk.

  3. Ha a szereplők (csomópontok) közül sokan össze vannak kapcsolva egymással, akkor a gráf sűrű ‒ tehát a hálózat elemei között erős, gyakori vagy kiterjedt kapcsolatrendszer van. 100% esetén minden szereplő minden szereplővel kapcsolatban áll.