Médiapiaci Jelentés 2025 60. oldal
A hírfogyasztás sokszínűsége

Hírfogyasztási klaszterek és véleménybuborékok a médiatérben
A magyar hírfogyasztók elenyésző hányadára jellemző, hogy kizárólag egyetlen buborékból tájékozódnak; a főbb médiafogyasztói csoportok kialakulását elsősorban a médiatermékek típusa határozza meg, nem pedig a médiatermékek fő témája, politikai álláspontja, deklarált célcsoportja, esetleg tényleges közönségének demográfiai összetétele – olvasható ki az NMHH 2024 végén készült felméréséből.*185*
A 16 évesnél idősebb internetező magyar lakosságra nem, kor, településtípus és iskolai végzettség szerint reprezentatív, ezer fő személyes megkérdezésével készült kutatás célja a magyar lakosság hírfogyasztási szokásainak megismerése, illetve a hírfogyasztási klaszterek és véleménybuborékok azonosítása volt, hálózatelemzési eszközök segítségével.
A vizsgálat a hírmédiatermékek közötti kapcsolatokat és a felhasználók médiafogyasztási mintázatait tárta fel egyéni szintű adatok alapján. A megkérdezettek többségéhez a közösségi oldalak (71 százalék), illetve a televízió (69 százalék) közvetítésével jutnak el a hírek.
Az online hírportálokat a 16 év feletti internetezők közel fele (55 százalék) használja rendszeresen tájékozódásra. Kisebb, de nem elhanyagolható szerepet töltenek be a videómegosztó oldalak (38 százalék), a rádiók (35 százalék), a podcastok (18 százalék), blogok és fórumok (15 százalék), illetve influenszerek által gyártott tartalmak (14 százalék) is. A nyomtatott sajtó súlya jelentősen visszaesett: mindössze a válaszadók 11 százaléka jelölte meg rendszeres hírforrásként.
A 16 éves és idősebb internetezők hírfogyasztási szokásai alapján klaszteranalízis*186* segítségével hat jól elkülöníthető csoport rajzolódik ki:
- Online hírfogyasztók (12 százalék): a csoport közös jellemzője a digitális hírfogyasztás, amit az online hírportálok dominálnak (pl. 24.hu, hvg.hu, telex.hu), de a Facebook, az RTL, az ATV és a YouTube jelenléte is fontos.
- Televíziós hírfogyasztók (23 százalék): elsősorban a nagy kereskedelmi csatornák (RTL, TV2) hírfogyasztói, de az ATV, az M1, a Duna, néhány online hírportál és a Facebook szerepe is markáns.
- Médiamixerek (36 százalék): a legnagyobb csoport, változatos médiahasználattal. A Facebook a legdominánsabb szereplő, de jelen van a két nagy kereskedelmi tévé, a Messenger, az M1, az ATV, a Hír TV, a YouTube és a TikTok is. Az online hírportálok szerepe viszont kevésbé fontos.
- Közösségi hírfogyasztók (21 százalék): a hírfogyasztás központja a Facebook és a TikTok. Jelentős részt képvisel a YouTube, a Messenger, fontosak továbbá a podcastok, az influenszerek és a blogok is, ugyanakkor a hagyományos tévék háttérbe szorulnak.
- Retro rádiós hírfogyasztók (4 százalék): a Retro Rádió és a Facebook dominál, kiegészülve az RTL-lel, a TV2-vel, az online portálokkal (index.hu, origo.hu), az M1-gyel és a Kossuth Rádióval.
- Rádió1-es hírfogyasztók (3 százalék): a legkisebb csoport, fő médiuma a Rádió1, valamint a Facebook és a YouTube. A közszolgálati csatornák itt nem játszanak szerepet.
124. ábra: Médiatermékek igénybevétele hírfogyasztási klaszterek szerint 2024-ben
A hírfogyasztói csoport | A hírfogyasztás forrása | Arány |
---|---|---|
Online hírfogyasztói csoport (12%) | 24.hu | 80% |
hvg.hu | 74% | |
444.hu | 70% | |
index.hu | 58% | |
168.hu | 54% | |
telex.hu | 47% | |
origo.hu | 40% | |
35% | ||
Televíziós hírfogyasztói csoport (23%) | RTL | 89% |
TV2 | 79% | |
index.hu | 45% | |
ATV | 42% | |
origo.hu | 37% | |
36% | ||
Médiamixerek (36%) | 91% | |
RTL | 63% | |
TV2 | 61% | |
Messenger | 61% | |
YouTube | 49% | |
M1 | 40% | |
TikTok | 36% | |
Közösségi hírfogyasztói csoport (21%) | 88% | |
TikTok | 86% | |
66% | ||
YouTube | 51% | |
Messenger | 44% | |
RTL | 35% | |
Retro Rádiós hírfogyasztói csoport (4%) | Retro Rádió | 99% |
73% | ||
RTL | 56% | |
index.hu | 53% | |
Rádió1 | 49% | |
origo.hu | 48% | |
TV2 | 46% | |
M1 | 44% | |
Kossuth Rádió | 42% | |
ATV | 40% | |
hvg.hu | 35% | |
Duna TV | 35% | |
Rádió1-es hírfogyasztói csoport (3%) | Rádió1 | 100% |
65% | ||
Retro Rádió | 45% | |
YouTube | 40% | |
RTL | 36% | |
TV2 | 35% |
A kutatás a hírfogyasztási szokások behatóbb megismerése érdekében hálózati szemléletű elemzést is alkalmazott. A médiatermékek közötti kapcsolatokat vizsgálva a csúcsok (médiatermékek) és az élek (kapcsolatok) alapján feltárta a kulcsszereplőket és a rejtett összefüggéseket. A vizsgálat 246 médiatermékre terjedt ki, voltak köztük hírportálok, influenszerek, közösségimédia-platformok, podcastok, rádiók, tévécsatornák és újságok.
A hálózat meglehetősen sűrűnek*187* bizonyult (41 százalék), és nem jellemezték médiabuborékok, azaz nem alakultak ki erős csoportosulások.
A hálózat négy faktorra osztható, ezeket az ábrán külön színekkel jelöltük. A médiatermékeket jelző karikák mérete annál nagyobb, minél több ember használja őket, ennek megfelelően a hálózat központi szereplői a mainstream-médiatermékek (pl. RTL, TV2, Facebook). Ezek egyrészt nagy hatással vannak az információáramlásra, másrészt összekötő szerepet töltenek be a különböző médiaközösségek között.
A magyar hírfogyasztók elenyésző hányadára jellemző, hogy egy-egy buborékból tájékozódnak, még akkor is, ha médiatípusok szintjén vizsgáljuk őket. Az egyes médiatípusok gráfjai szerint a csoportosulások olvasótáborai között kismértékben figyelhetők meg szociodemográfiai különbségek, az attitűdbeli eltérések viszont annál jellemzőbbek az eltérő médiacsoportokat követő hírfogyasztókra.
A hagyományos sajtópiacon például három olvasócsoport különböztethető meg, amelyek között az attitűdvizsgálat egyes témakörökben nagy eltéréseket mutatott: a legmegosztóbb terület a magyar igazságszolgáltatásba és politikusokba vetett bizalom, a saját élettel és egészséggel való elégedettség, a magyar gazdaság helyzete és a kormány munkája. Nem körvonalazódott megosztottság a csoportok között a környezetvédelem, a háborútól és a globális felmelegedéstől való félelem vagy a mesterséges intelligencia térnyerése miatti aggodalom terén. A legnagyobb ideológiai eltérések a hírportálok olvasóinál figyelhetők meg, ugyanakkor egyik médiatípus esetében sem jellemző, hogy teljesen egyoldalúan tájékozódnának a felhasználók.
A kutatás résztvevői átlagosan 13 különböző médiaterméket használnak tájékozódási céllal (a mediánérték 9). A sok forrás között a legtöbb válaszadó esetében akadt egymástól eltérő oldalhoz köthető médium, így például az RTL-t nézők 61 százaléka nézi a TV2-t is, a TV2-t nézők 72 százaléka pedig az RTL-t is. A telex.hu követőtáborának 20, a 444.hu olvasóinak pedig 28 százaléka fel szokta keresni az origo.hu-t is. A Rákay Philip influenszer csatornáját követők 46 százaléka Puzsér Róbertet is követi, Jeszenszky Zsolt követőinek 23 százaléka hallgatja Pottyondy Edinát is.
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2162462093 (új ablakban nyílik)]