Médiapiaci Jelentés 2025 17. oldal
Audiopiac

Rádiós médiakínálat
Magyarországon 2024 végén a közszolgálati rádiós médiaszolgáltatások közül 6 volt elérhető földfelszíni műsorterjesztésben is: Kossuth Rádió, Petőfi Rádió, Bartók Rádió, Dankó Rádió, Nemzetiségi Rádió, valamint a 2024 júniusában indult Nemzeti Sportrádió. A Parlamenti Rádió terjesztési platformja kizárólag műhold és internet volt. A korábban szintén csak műholdon és interneten terjesztett közszolgálati Duna World Radio 2024 júniusában megszűnt.*44*
Az összesen 154 csatornából álló földfelszíni rádiós kínálatból 148 médiaszolgáltatás a Médiatanáccsal kötött hatósági szerződés alapján működött. Az egyetlen országos kereskedelmi csatorna, a Retro Rádió*45* mellett további 147 körzeti, helyi, illetve kisközösségi rádiós műsorszolgáltatás üzemelt, összesen 223 frekvencia igénybevételével.
A rádiós kínálatot 2024-ben a 6 közszolgálati rádió mellett 78 kereskedelmi és 70 közösségi jellegű rádiós médiaszolgáltatás alkotta, e téren az elmúlt öt évben nem történt érdemi változás. A rádiók száma sem változott drámai mértékben, azonban 2019 és 2024 között kisebb átrendeződés történt a nagyobb vételkörzettel rendelkező médiaszolgáltatások javára: a körzeti rádiók száma csaknem megduplázódott, a helyi rádiók száma 15-tel csökkent.24. ábra: Földfelszíni terjesztésű rádiós médiakínálat regionalitás szerint (2019–2024)
Év | Országos | Körzeti | Helyi | Kisközösségi | Összesen |
---|---|---|---|---|---|
2019 | 6 | 24 | 103 | 16 | 149 |
2020 | 6 | 28 | 104 | 15 | 153 |
2021 | 6 | 36 | 111 | 13 | 166 |
2022 | 6 | 42 | 103 | 14 | 165 |
2023 | 6 | 44 | 96 | 13 | 159 |
2024 | 7 | 45 | 88 | 14 | 154 |
A hazai rádiós médiakínálatot mennyiségi értelemben a körzeti és helyi rádiók dominálják. 2024-ben 18 körzeti vagy helyi adó volt elérhető Budapesten, 77 a vármegyeszékhelyeken, további 38 pedig egyéb településtípusokon. A legkisebb (maximum 1 kilométer sugarú) vételkörzettel a kisközösségi rádiók rendelkeznek, mint például a Hegyvidék Rádió Budapesten, a Rádió Smile Kiskunfélegyházán vagy a Balaton Rádió Siófokon.
25. ábra: Vármegyeszékhelyek rádiós kínálata 2024-ben
Vármegyeszékhely | Országos | Körzeti | Helyi | Kisközösségi | Összesen |
---|---|---|---|---|---|
Budapest | 7 | 17 | 1 | 2 | 27 |
Békéscsaba | 7 | 4 | 11 | ||
Debrecen | 7 | 4 | 3 | 14 | |
Eger | 7 | 2 | 2 | 11 | |
Győr | 7 | 2 | 2 | 11 | |
Kaposvár | 7 | 5 | 12 | ||
Kecskemét | 7 | 2 | 9 | ||
Miskolc | 7 | 6 | 13 | ||
Nyíregyháza | 7 | 4 | 2 | 1 | 14 |
Pécs | 7 | 3 | 1 | 11 | |
Salgótarján | 7 | 2 | 9 | ||
Szeged | 7 | 3 | 10 | ||
Székesfehérvár | 7 | 4 | 1 | 2 | 14 |
Szekszárd | 7 | 1 | 3 | 11 | |
Szolnok | 7 | 4 | 11 | ||
Szombathely | 7 | 2 | 2 | 11 | |
Tatabánya | 7 | 2 | 1 | 10 | |
Veszprém | 7 | 2 | 2 | 11 | |
Zalaegerszeg | 7 | 2 | 4 | 13 |
Megjegyzés: egyes rádiós médiaszolgáltatások több megyeszékhelyen is működtek különböző frekvenciákon.
A helyi és körzeti rádióknál a lefedettség növelésének lehetséges módja a hálózatba kapcsolódás, illetve a vételkörzet-bővítés. Hálózatba csak azonos jellegű (közösségi vagy kereskedelmi) szolgáltatások kapcsolódhatnak, ilyenkor a partner a műsorideje túlnyomó részében átveszi a hálózatos médiaszolgáltató műsorát. Jellemző példája a hálózatba kapcsolódással működő médiaszolgáltatásoknak a Rádió 1 hálózata, amely 2024 IV. negyedévében összesen 42 frekvencián működött, amivel az ország jelentős részében fogható kvázi országos kereskedelmi médiaszolgáltatásnak volt tekinthető.
A vételkörzet-bővítés engedélyezésének egyik feltétele, hogy a médiaszolgáltató azonos jellegű jogosultságainak vételkörzetei legfeljebb hetven kilométeres távolságban legyenek egymástól. Ilyenkor a médiaszolgáltatónak valamennyi, a vételkörzet-bővítéssel érintett médiaszolgáltatási lehetőségén ugyanazt a műsort kell sugároznia a teljes műsoridőben. Erre példa a Megafon rádió, amelynek műsora balassagyarmati és váci frekvenciákon egyaránt hallgatható.
A Whitereport-adatbázis tematikai besorolása alapján a legtöbb rádió zenei tartalmat (85) sugárzott, ezután következtek a hír/közélet (47), majd a vallási/egyházi jellegű csatornák (20), és elérhető volt egy-egy sport- és kisállat-tematikájú rádió is 2024-ben.
26. ábra: A földfelszíni rádiók tematika szerint 2024. negyedik negyedévében
Téma | Médiaszolgáltatások száma |
---|---|
Zene | 85 |
Hír/közélet | 47 |
Vallás/egyház | 20 |
Sport | 1 |
Kisállat | 1 |
A 154 rádiót összesen 86 médiaszolgáltató működtette, amelyből 77 volt gazdasági társaság, 9 pedig egyéb szervezet (alapítvány, egyesület stb.). A magyarországi médiapiacon nem működött külföldi érdekeltségű rádiós médiaszolgáltatás 2024-ben.
A DMSZ országos földfelszíni közszolgálati rádiócsatornáival nem számolva a rádiókat üzemeltető gazdasági társaságok közül mindössze kettőnek az éves nettó árbevétele haladta meg az egymilliárd forintot: az egyetlen országos kereskedelmi csatornát, a Retro Rádiót működtető Hold Reklám Kft. és a Rádió 1-hálózat jelentős részét üzemeltető Radio Plus Kft. tartozott ebbe a körbe.
Míg a Hold Rádió Kft. az előző évhez képest 12 százalékkal (350 millió forinttal) növelte éves nettó árbevételét, a Radio Plus Kft. esetében az árbevétel 5 százalékkal csökkent 2024-ben. Az öt legnagyobb árbevételű rádiós médiaszolgáltató 2024-ben együttesen 9 százalékkal (560 millió forinttal) nagyobb éves nettó árbevételt ért el, mint egy évvel korábban. A közszolgálati média kevéssel egymilliárd forint alatti 2024-es rádiós hirdetési bevétele*46* stagnálást jelez az előző évhez képest. A legnagyobb arányú (58 százalékos) növekedést a Best Rádió Kft. érte el 2024-ben.
27. ábra: A legnagyobb árbevételű kereskedelmi rádiós médiaszolgáltatók 2024-ben
Médiaszolgáltató | Éves nettó árbevétel 2024-ben (milliárd Ft) |
---|---|
Hold Reklám Kft. | 3,3 |
Radio Plus Kft. | 1,2 |
Inforádió Kft. | 0,7 |
Favorit Masters Kft. | 0,7 |
Best Radio Kft. | 0,7 |
A Hold Reklám Kft. a Retro Rádiót, a Radio Plus Kft. a Rádió 1-hálózat csatornáinak egy részét, a Favorit Masters Kft. a Sláger FM budapesti körzeti csatornát és a Sláger FM Veszprém helyi csatornát, az Inforádió Kft. az InfoRádió budapesti körzeti csatornát, a Best Rádió Kft. pedig a Best FM-hálózat egy részét és a Rádió M-csatornák egy részét üzemelteti.
Az ábrán a médiaszolgáltatók éves nettó árbevétele szerepel, ami a cégek hirdetési bevételei mellett az online és egyéb bevételeket is tartalmazza, ugyanakkor nem tartalmazza a csatornák reklámidejét értékesítő közvetítők jutalékát.
[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]