Médiapiaci Jelentés 2025 23. oldal
Audiopiac

Az online audioszolgáltatások igénybevétele
Az internetet használó 16 év feletti hazai lakosság zenehallgatási szokásai 2024-ben nem változtak jelentősen az NMHH internethasználati szokásokra vonatkozó felmérése*53* szerint: az internetezők több mint fele rendszeresen használja hagyományos rádiókészülékét. Noha mind az ingyenes, mind a fizetős zenei streamingszolgáltatások igénybevétele tíz százalék körüli mértékben bővült, továbbra sincs jele annak, hogy az online rádiók, videómegosztók és streamingszolgáltatások kiszorítanák a hagyományos rádióhallgatást.
37. ábra: Zenehallgatási módok a 16 év feletti hazai internetezők körében 2023–2024-ben
A zenehallgatás módja | 2023 | 2024 |
---|---|---|
Hagyományos rádióadást hallgatva | 58% | 57% |
Ingyenes videómegosztót hallgatva | 47% | 45% |
Online rádióadást hallgatva | 39% | 39% |
Ingyenes zenei streamingszolgáltatással | 37% | 40% |
CD-t, hanglemezt, kazettát hallgatva | 27% | 24% |
Fájlcserélőről vagy egyéb ingyenes helyről letöltött fájlokat hallgatva (torrent) | 25% | 23% |
Fizetős zenei streaming- vagy zeneletöltő szolgáltatással | 24% | 27% |
Korcsoportos bontásban az is jól láthatóvá válik, hogy a legfiatalabb korosztály már elsősorban a zenei streamingplatformokat használja zenehallgatásra, a legidősebbek viszont egyértelműen a hagyományos rádiózást preferálják. A kutatás adatai szerint a 21‒35 éves korosztály elsősorban az ingyenes videómegosztó platformokon keresztül (pl. YouTube) hallgat zenét.
38. ábra: Zenehallgatási módok a 16 év feletti hazai internetezők körében korcsoportonként 2024-ben
A zenehallgatás módja | 16–20 éves | 21–35 éves | 36–50 éves | 51–65 éves | 65+ éves | Teljes minta |
---|---|---|---|---|---|---|
Hagyományos rádióadást hallgatva | 42% | 54% | 60% | 60% | 59% | 57% |
Ingyenes videómegosztót hallgatva | 55% | 67% | 48% | 28% | 21% | 45% |
Online rádióadást hallgatva | 38% | 49% | 43% | 31% | 28% | 39% |
Ingyenes zenei streamingszolgáltatással | 65% | 58% | 40% | 25% | 16% | 40% |
Fizetős zenei streaming- vagy zeneletöltő szolgáltatással | 63% | 45% | 25% | 9% | 4% | 27% |
CD-t, hanglemezt, kazettát hallgatva | 29% | 26% | 23% | 25% | 21% | 24% |
Fájlcserélőről vagy egyéb ingyenes helyről letöltött fájlokat hallgatva (torrent) | 34% | 37% | 22% | 14% | 11% | 23% |
Az NMHH internethasználati kutatása szerint 2024-ben a YouTube Music volt a legelterjedtebb zenei streamingszolgáltatás Magyarországon. Az internetezők 12 százaléka élt olyan háztartásban, ahol valamelyik családtag fizetni is hajlandó volt az online zenehallgatásért (ez az arány két százalékponttal nőtt a 2023-as évhez képest).
39. ábra: Zenei streamingszolgáltatások használata a 16 évesnél idősebb hazai internetezők körében 2024-ben
Szolgáltatás | Használta | Fizetett érte |
---|---|---|
YouTube videómegosztót hallgatva | 58% | 12% |
YouTube Music zenealkalmazás | 41% | 11% |
Spotify | 31% | 12% |
SoundCloud | 11% | 3% |
Apple Music | 10% | 3% |
Deezer | 8% | 2% |
Amazon Music Unlimited | 6% | 2% |
Tidal | 5% | 2% |

A korcsoportos bontás jelentős eltéréseket mutat: a 16‒20 éves korosztály csaknem fele a Spotifyt részesíti előnyben, és csak ötödük használja a YouTube Music szolgáltatást.
A 21‒35 éves generációnak csak az ötöde használja a Spotifyt, viszont a SoundCloud, Tidal, Deezer vagy Amazon Music szolgáltatást nagyobb valószínűséggel használja, mint a legfiatalabbak.
40. ábra: Zenehallgatási módok a 16 év feletti hazai internetezők körében korcsoportonként 2024-ben
Szolgáltatás | 16–20 éves | 21–35 éves | 36–50 éves | 51–65 éves | 65+ éves |
---|---|---|---|---|---|
Spotify | 44% | 20% | 9% | 2% | 0% |
YouTube Music | 21% | 18% | 9% | 7% | 2% |
Apple Music | 10% | 6% | 2% | 1% | 0% |
SoundCloud | 6% | 7% | 1% | 1% | 0% |
Tidal | 3% | 6% | 1% | 0% | 0% |
Deezer | 2% | 7% | 1% | 0% | 0% |
Amazon Music | 2% | 4% | 1% | 1% | 0% |
A podcasthallgatási szokásokról több kutatás is készült 2024-ben, amelyek eltérő módszertannal jutottak viszonylag hasonló eredményekre. Az NMHH Internethasználati kutatása szerint egy átlagos napon a 16 év feletti hazai internetezők 18 százaléka hallgatott podcastokat legalább fél órán keresztül.
Az NMHH megbízásából a Psyma Hungary által készített felmérés*54* szerint összességében a hazai internetezők kétharmada hallgatott valamilyen rendszerességgel podcastot 2024-ben: a válaszadók több mint harmada (36 százalék) naponta vagy heti több alkalommal, további 14 százaléka havi rendszerességgel, 16 százalék pedig ennél ritkábban.
41. ábra: A podcasthallgatás gyakorisága 2021 és 2024 között
Év (kutatócég) | Napi szinten | Legalább hetente | Havonta | Ritkábban, mint havonta | Soha | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
2021 (IAB) | 4% | 8% | 10% | 18% | 60% | 100% |
2022 (Psyma) | 6% | 14% | 6% | 11% | 55% | 100% |
2023 (IAB) | 5% | 15% | 10% | 20% | 50% | 100% |
2024 (Psyma) | 9% | 27% | 14% | 16% | 34% | 100% |
A kutatás szerint a felhasználók többsége jellemzően spontán módon (például a közösségimédia-felületeken) találkozik podcastepizódokkal, és csak 48 százalékuk keresi kifejezetten tudatosan a podcasttartalmakat. A podcasthallgatási szokásokat vizsgálva a kutatás a következő főbb megállapításokat tette:
- 83 százalék okostelefonon szokott podcastokat nézni/hallgatni;
- 93 százalék szokott YouTube-on podcastot nézni/hallgatni, és 70 százaléknak ez a preferált platformja;
- 58 százalék elsősorban a délutáni-esti idősávban hallgat podcastokat;
- leggyakrabban (69 százalék) otthon fogyasztanak podcastot;
- a podcasthallgatás a felhasználók háromnegyede számára háttértevékenység, mindössze 26 százalék hallgat podcastot elsődleges tevékenységként;
- a podcasthallgatás alapvetően egyéni műfaj, de a megkérdezettek 17 százaléka szokott társasági tevékenységként is podcastot hallgatni;
- a megkérdezettek háromnegyede 15 és 60 perc közé teszi a podcasthallgatás idejét;
- a podcasthallgatók 67 százaléka inkább egyben szereti meghallgatni az általa kiválasztott műsort;
- a válaszadók 39 százaléka idegen nyelven is szokott podcastokat hallgatni, nyolc százalék pedig kifejezetten a külföldi műsorokat preferálja a magyar podcastokkal szemben;
- sokan kipróbálták már a podcasthallgatás kapcsán felmerülő műszaki támogatásokat (ugratás, gyorsítás, letöltés stb.), de állandó jelleggel kevesen alkalmazzák ezeket (10‒25 százalék);
- a podcastcsatorna üzenőfalára kommentet írni a hallgatók húsz, lájkolni 65 százalék szokott, és sokan bekövetik a közösségi médiában is a podcastok előállítóit (42 százalék) vagy a podcastokban megjelenő vendégeket (35 százalék);
- a hallgatók 57 százaléka találkozott már valamilyen reklámmal egy podcaston belül (termékmegjelenítéssel, támogatói üzenettel), és nyolc százalék meg is vásárolt valamilyen terméket egy podcastban hallott információ hatására.

A hazai podcastpiac sokszínű és fragmentált: a kérdőíves kutatásban szereplő podcasthallgatók több mint 150-féle podcastot említettek. A válaszok alapján a magyarországi podcastok népszerűségi listáját a következő tartalomgyártók, előadók vezették 2024-ben:
Podcast | 16–34 évesek | 35–49 évesek | 50 évnél idősebbek | Átlag |
---|---|---|---|---|
Friderikusz Sándor / Friderikusz Podcast | 19% | 26% | 39% | 27% |
Partizán (Gulyás Márton) | 12% | 16% | 17% | 15% |
TheVR Happy Hour | 28% | 9% | 2% | 15% |
Sebestyén Balázs / Balázsék | 14% | 12% | 4% | 11% |
Jólvanezígy / Fókuszcsoport | 12% | 5% | 2% | 7% |
Lakatos Levente / Levente Klubja | 6% | 7% | 1% | 5% |
Puzsér Róbert / Önkényes mérvadó | 6% | 2% | 6% | 5% |
Kadarkai Endre / Szavakon túl / Nagy Dilemma | 2% | 4% | 10% | 5% |
D. Tóth Kriszta / WMN / Elviszlek magammal / Beszélnünk kell | 7% | 4% | 2% | 4% |
Ultrahang | 1% | 6% | 5% | 4% |
A kutatás keretében megkérdezettek átlagosan 8-9 témakört soroltak fel a kedvelt podcasttémáikra vonatkozó kérdésnél. A legtöbben a híreket/aktualitásokat (71 százalék) és a közéleti témákat (58 százalék) jelölték meg, de a humoros (68 százalék) és a tudományos, ismeretterjesztő tartalmakat (62 százalék) is sokan keresik.
Témakör | 16–34 évesek | 35–49 évesek | 50 évnél idősebbek | Átlag |
---|---|---|---|---|
Hírek, aktualitások | 61% | 74% | 80% | 71% |
Humor | 67% | 68% | 68% | 68% |
Tudomány, technológia | 57% | 62% | 70% | 62% |
Közélet, politika | 49% | 55% | 74% | 58% |
Zene | 56% | 59% | 54% | 56% |
Egészség, életmód | 55% | 52% | 55% | 54% |
Hobbitevékenység | 61% | 55% | 43% | 54% |
Pszichológia, motiváció és önfejlesztés | 61% | 53% | 43% | 53% |
Gazdaság | 52% | 45% | 59% | 52% |
Történelem | 47% | 45% | 67% | 52% |
[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]