Médiapiaci Jelentés 2025 23. oldal

Audiopiac

Az online audioszolgáltatások igénybevétele

Az internetet használó 16 év feletti hazai lakosság zenehallgatási szokásai 2024-ben nem változtak jelentősen az NMHH internethasználati szokásokra vonatkozó felmérése*53* szerint: az internetezők több mint fele rendszeresen használja hagyományos rádiókészülékét. Noha mind az ingyenes, mind a fizetős zenei streamingszolgáltatások igénybevétele tíz százalék körüli mértékben bővült, továbbra sincs jele annak, hogy az online rádiók, videómegosztók és streamingszolgáltatások kiszorítanák a hagyományos rádióhallgatást.

37. ábra: Zenehallgatási módok a 16 év feletti hazai internetezők körében 2023–2024-ben

Zenehallgatási módok a 16 év feletti hazai internetezők körében (2023‒24, legalább havonta)
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
A zenehallgatás módja 2023 2024
Hagyományos rádióadást hallgatva  58% 57%
Ingyenes videómegosztót hallgatva 47% 45%
Online rádióadást hallgatva 39% 39%
Ingyenes zenei streamingszolgáltatással 37% 40%
CD-t, hanglemezt, kazettát hallgatva 27% 24%
Fájlcserélőről vagy egyéb ingyenes helyről letöltött fájlokat hallgatva (torrent) 25% 23%
Fizetős zenei streaming- vagy zeneletöltő szolgáltatással 24% 27%

Korcsoportos bontásban az is jól láthatóvá válik, hogy a legfiatalabb korosztály már elsősorban a zenei streamingplatformokat használja zenehallgatásra, a legidősebbek viszont egyértelműen a hagyományos rádiózást preferálják. A kutatás adatai szerint a 2135 éves korosztály elsősorban az ingyenes videómegosztó platformokon keresztül (pl. YouTube) hallgat zenét.

38. ábra: Zenehallgatási módok a 16 év feletti hazai internetezők körében korcsoportonként 2024-ben

Zenehallgatási módok a 16 év feletti hazai internetezők körében korcsoportonként (2024, legalább havonta)
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
A zenehallgatás módja 16–20 éves 21–35 éves 36–50 éves 51–65 éves 65+ éves Teljes minta
Hagyományos rádióadást hallgatva  42% 54% 60% 60% 59% 57%
Ingyenes videómegosztót hallgatva 55% 67% 48% 28% 21% 45%
Online rádióadást hallgatva 38% 49% 43% 31% 28% 39%
Ingyenes zenei streamingszolgáltatással 65% 58% 40% 25% 16% 40%
Fizetős zenei streaming- vagy zeneletöltő szolgáltatással 63% 45% 25% 9% 4% 27%
CD-t, hanglemezt, kazettát hallgatva 29% 26% 23% 25% 21% 24%
Fájlcserélőről vagy egyéb ingyenes helyről letöltött fájlokat hallgatva (torrent) 34% 37% 22% 14% 11% 23%

Az NMHH internethasználati kutatása szerint 2024-ben a YouTube Music volt a legelterjedtebb zenei streamingszolgáltatás Magyarországon. Az internetezők 12 százaléka élt olyan háztartásban, ahol valamelyik családtag fizetni is hajlandó volt az online zenehallgatásért (ez az arány két százalékponttal nőtt a 2023-as évhez képest).

39. ábra: Zenei streamingszolgáltatások használata a 16 évesnél idősebb hazai internetezők körében 2024-ben

Zenei streamingszolgáltatások használata a 16 évesnél idősebb hazai internetezők körében 2024-ben
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Szolgáltatás Használta Fizetett érte
YouTube videómegosztót hallgatva 58% 12%
YouTube Music zenealkalmazás 41% 11%
Spotify 31% 12%
SoundCloud 11% 3%
Apple Music 10% 3%
Deezer 8% 2%
Amazon Music Unlimited 6% 2%
Tidal 5% 2%

A korcsoportos bontás jelentős eltéréseket mutat: a 1620 éves korosztály csaknem fele a Spotifyt részesíti előnyben, és csak ötödük használja a YouTube Music szolgáltatást.

A 2135 éves generációnak csak az ötöde használja a Spotifyt, viszont a SoundCloud, Tidal, Deezer vagy Amazon Music szolgáltatást nagyobb valószínűséggel használja, mint a legfiatalabbak.

40. ábra: Zenehallgatási módok a 16 év feletti hazai internetezők körében korcsoportonként 2024-ben

Zenei streamingszolgáltatások használata az internetezők körében korcsoportonként 2024-ben
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Szolgáltatás 16–20 éves 21–35 éves 36–50 éves 51–65 éves 65+ éves
Spotify 44% 20% 9% 2% 0%
YouTube Music  21% 18% 9% 7% 2%
Apple Music 10% 6% 2% 1% 0%
SoundCloud 6% 7% 1% 1% 0%
Tidal 3% 6% 1% 0% 0%
Deezer 2% 7% 1% 0% 0%
Amazon Music  2% 4% 1% 1% 0%

A podcasthallgatási szokásokról több kutatás is készült 2024-ben, amelyek eltérő módszertannal jutottak viszonylag hasonló eredményekre. Az NMHH Internethasználati kutatása szerint egy átlagos napon a 16 év feletti hazai internetezők 18 százaléka hallgatott podcastokat legalább fél órán keresztül.

Az NMHH megbízásából a Psyma Hungary által készített felmérés*54* szerint összességében a hazai internetezők kétharmada hallgatott valamilyen rendszerességgel podcastot 2024-ben: a válaszadók több mint harmada (36 százalék) naponta vagy heti több alkalommal, további 14 százaléka havi rendszerességgel, 16 százalék pedig ennél ritkábban.

41. ábra: A podcasthallgatás gyakorisága 2021 és 2024 között

A podcasthallgatás gyakorisága 2021 és 2024 között
Forrás: IAB; Psyma; NMHH
Év (kutatócég) Napi szinten Legalább hetente Havonta Ritkábban, mint havonta Soha Összesen
2021 (IAB) 4% 8% 10% 18% 60% 100%
2022 (Psyma) 6% 14% 6% 11% 55% 100%
2023 (IAB) 5% 15% 10% 20% 50% 100%
2024 (Psyma) 9% 27% 14% 16% 34% 100%

A kutatás szerint a felhasználók többsége jellemzően spontán módon (például a közösségimédia-felületeken) találkozik podcastepizódokkal, és csak 48 százalékuk keresi kifejezetten tudatosan a podcasttartalmakat. A podcasthallgatási szokásokat vizsgálva a kutatás a következő főbb megállapításokat tette:

A hazai podcastpiac sokszínű és fragmentált: a kérdőíves kutatásban szereplő podcasthallgatók több mint 150-féle podcastot említettek. A válaszok alapján a magyarországi podcastok népszerűségi listáját a következő tartalomgyártók, előadók vezették 2024-ben:

A leggyakrabban említett 10 podcast (2024, említések aránya)
Forrás: Psyma
Podcast 16–34 évesek 35–49 évesek 50 évnél idősebbek Átlag
Friderikusz Sándor / Friderikusz Podcast 19% 26% 39% 27%
Partizán (Gulyás Márton) 12% 16% 17% 15%
TheVR Happy Hour 28% 9% 2% 15%
Sebestyén Balázs / Balázsék 14% 12% 4% 11%
Jólvanezígy / Fókuszcsoport 12% 5% 2% 7%
Lakatos Levente / Levente Klubja 6% 7% 1% 5%
Puzsér Róbert / Önkényes mérvadó 6% 2% 6% 5%
Kadarkai Endre / Szavakon túl / Nagy Dilemma 2% 4% 10% 5%
D. Tóth Kriszta / WMN / Elviszlek magammal / Beszélnünk kell 7% 4% 2% 4%
Ultrahang 1% 6% 5% 4%

A kutatás keretében megkérdezettek átlagosan 8-9 témakört soroltak fel a kedvelt podcasttémáikra vonatkozó kérdésnél. A legtöbben a híreket/aktualitásokat (71 százalék) és a közéleti témákat (58 százalék) jelölték meg, de a humoros (68 százalék) és a tudományos, ismeretterjesztő tartalmakat (62 százalék) is sokan keresik.

A tíz legnépszerűbb podcasttémakör életkor szerinti bontásban (2024, az említések aránya)
Forrás: Psyma
Témakör 16–34 évesek 35–49 évesek 50 évnél idősebbek Átlag
Hírek, aktualitások 61% 74% 80% 71%
Humor 67% 68% 68% 68%
Tudomány, technológia 57% 62% 70% 62%
Közélet, politika 49% 55% 74% 58%
Zene 56% 59% 54% 56%
Egészség, életmód 55% 52% 55% 54%
Hobbitevékenység 61% 55% 43% 54%
Pszichológia, motiváció és önfejlesztés 61% 53% 43% 53%
Gazdaság 52% 45% 59% 52%
Történelem 47% 45% 67% 52%

[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]

Lábjegyzetek

  1. Az elektronikus hírközlési piac fogyasztóinak vizsgálata, 2024 – internetes felmérés

  2. A kutatás keretében 1.000 fős kérdőíves felmérés készült az internetezők körében országos reprezentatív mintán, illetve ez kiegészült egy 600 podcasthallgató körében felvett kérdőíves felméréssel, akik a rendszeres (legalább heti rendszerességgel) podcasthallgató közönségtábort reprezentálták és nyolc fókuszcsoportos beszélgetéssel.