Médiapiaci Jelentés 2025 27. oldal
Sajtópiac

A nyomtatott sajtótermékek kínálata
Magyarországon 2024 utolsó negyedévében az NMHH nyilvántartása 6708 nyomtatott sajtóterméket tartalmazott. A szupermarket-hálózatok lapjait és egyéb reklámújságokat is nyomon követő Whitereport-adatbázis szerint összesen 7301 nyomtatott lap jelent meg. A különböző olvasottsági és reklámpiaci mérések ugyanakkor mindössze 246 lapra terjedtek ki.*57*
Az összes megjelenő lap közül csaknem háromezer országos, ugyanennyi helyi, közel 300 megyei és 19 regionális terjesztésű volt a Whitereport adatbázisa alapján. A fennmaradó több mint ezer lap ebből a szempontból nem besorolható.
A lapkínálat 2024-ben 100 új – felerészt ingyenes helyi vagy megyei terjesztésű, jellemzően hirdetési és információs – lappal bővült az előző évhez képest. A nagy kiadók 2024-ben jellemzően nem új országos lapokat vezettek be, hanem a meglévő húzótermékeik tematikus különszámainak körét bővítették. Ezek többségében női életmódmagazinok, amelyek eltérő gyakorisággal, évszakokhoz, ünnepekhez vagy egyéb témákhoz kapcsolódóan jelentek meg (pl. Elle Festive vagy Blikk Nők Extra Esküvő).
Az összes nyomtatott kiadvány száma 2019 óta csak két százalékkal csökkent, ugyanakkor az olvasottságmérésben és/vagy reklámpiaci monitoringban szereplő mért lapok száma csaknem 21 százalékkal esett vissza az elmúlt hat évben. Ennek ellenére reklámpiaci, üzleti és olvasottsági szempontból 2024-ben is a 246 mért lap jelentette a lapkiadás legjelentősebb szegmensét, ezért a továbbiakban ezt elemezzük részletesebben.
A megjelenés gyakorisága alapján a mért nyomtatott lapok között a havilapok (az összes mért lap 27 százaléka) és a hetilapok (12 százalék) domináltak, noha az elmúlt 6 évben a legnagyobb arányban (csaknem harmadával) éppen az előbbiek száma csökkent. Csaknem ötödével esett vissza a mért hetilapok és a negyedévente megjelenő kiadványok száma is. Ez nem kizárólag az érintett lapok megszűnését vagy a mérési rendszerekből való kikerülését jelentette: gazdasági okokból több lap ritkította megjelenési gyakoriságát az évek során (pl. a Joy magazin havi megjelenésről kéthavira, az Instyle pedig haviról negyedéves megjelenésre váltott).
A mért napilapok száma 28-ról 24-re csökkent: az elmúlt hat évben nyomtatott formában*58* megszűnt az országos terjesztésű gazdasági tematikájú Világgazdaság, a Magyar Hírlap politikai napilap, továbbá a budapesti Lokál, valamint 2024 végén a helyi terjesztésű Dunaújvárosi Hírlap. A bulvárnapilapok közül a Ripost 2021-ben hetilapként folytatta Ripost7 címen, majd végül kizárólag online felületre váltott. Közéleti napilapként indult újra 2020-ban a budapesti terjesztésű Metropol.
44. ábra: Mért nyomtatott lapok a megjelenés gyakorisága szerint (2019‒2024)
Laptípus megjelenési gyakoriság szerint | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Napilap | 28 | 28 | 27 | 25 | 25 | 24 |
Hetilap | 37 | 35 | 34 | 31 | 30 | 30 |
Kéthetilap | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Havilap | 91 | 83 | 73 | 70 | 69 | 66 |
Kéthavilap | 27 | 26 | 27 | 28 | 27 | 27 |
Negyedéves lap | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 17 |
Féléves lap | 7 | 7 | 7 | 8 | 8 | 8 |
Éves lap | 23 | 22 | 20 | 22 | 22 | 16 |
Egyéb | 66 | 60 | 53 | 51 | 50 | 45 |
Összesen | 313 | 294 | 273 | 266 | 261 | 246 |
Megjegyzés: a Whitereport-adatbázis folyamatos frissítése és adattisztítása miatt az ábrán szereplő számok minimálisan eltérhetnek a 2021-es, 2022-es és a 2023-as Médiapiaci Jelentésben publikáltaktól. A mért lapok az olvasottságmérésben és/vagy a Kantar Media reklámmonitoringjában szereplő lapok számát jelentik.
Regionalitás szerint a mért lapok 88 százaléka országos terjesztésű, tíz százalék a megyei lapok aránya, a fennmaradó részt három budapesti terjesztésű lap jelenti (Metropol, Papageno, Pesti Műsor). A mért kiadványok között az országos lapok magas aránya a hirdetési piacon betöltött meghatározó szerepükkel magyarázható. Éppen az országos lapok körében csökkent ugyanakkor a legnagyobb mértékben a mért lapok aránya az elmúlt hat évben: a 22 százalékos visszaesés részben a lapok megszűnéséből, részben a mérési rendszerből való kikerülésből adódik.
45. ábra: Mért nyomtatott lapok regionalitás szerint (2019‒2024)
Laptípus regionalitás szerint | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Országos | 277 | 261 | 243 | 237 | 232 | 216 |
Megyei | 29 | 29 | 27 | 26 | 26 | 26 |
Helyi | 7 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
Összesen | 313 | 294 | 273 | 266 | 261 | 246 |
Megjegyzés: a Whitereport-adatbázis folyamatos frissítése és adattisztítása miatt az ábrán szereplő számok minimálisan eltérhetnek a 2021-es, 2022-es és a 2023-as Médiapiaci Jelentésben publikáltaktól. Regionális terjesztésű lapok egyik évben sem szerepelnek a mért lapok között.
Tematika szempontjából a magyarországi lappiacon a mért lapok legnagyobb csoportját a női, illetve a hír- és közéleti tartalmú nyomtatott kiadványok alkotják, fej fej mellett követik őket a gasztronómiai, egészségügyi és a lakás/kert témájú kiadványok. A top 10 tematikában a mért lapok között az elmúlt hat évben nem volt jelentős változás.
46. ábra: Top 10 tematika a mért nyomtatott lapok körében 2024 negyedik negyedévében
Tematika | Médiumszám |
---|---|
Kultúra/művészet | 11 |
Autó/motor | 12 |
Gazdaság/üzlet | 12 |
Általános szórakozás | 13 |
Agrár | 14 |
Egészség | 21 |
Gasztronómia | 21 |
Lakás/kert | 21 |
Hír/közélet | 29 |
Női | 29 |
A 7301 nyomtatott lapot kiadóként jegyző 4744 szervezet közül 1797 gazdasági társaság, 2922 egyéb szervezet (alapítvány, önkormányzat, egyesület, egyház, egyéni vállalkozás stb.) és 25 külföldi szervezet. Ennél a médiatípusnál a legnagyobb, 62 százalék az egyéb szervezeti formában működő üzemeltetők aránya.
A nyomtatott lapot kiadó gazdasági társaságok közül 15 rendelkezett több mint egymilliárd forint éves nettó árbevétellel 2024-ben. A 2023-as évhez képest újként a Forbes magazint kiadó Mediarey Kft. árbevétele emelkedett egymilliárd forint fölé. Az egymilliárd forintnál nagyobb forgalmú társaságok átlagosan egy százalékkal tudták növelni az éves nettó árbevételüket az egy évvel korábbihoz képest. Az éves nettó árbevételbe a terjesztési és a hirdetési bevételek mellett minden egyéb árbevétel beletartozik (pl. nyomdai tevékenység, rendezvényszervezés, online értékesítés).
A nyomtatott sajtó piacán a vezető kiadó a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) tulajdonába tartozó Mediaworks Hungary Zrt., amelynek portfóliójába tartozik többek közt a Bors országos napilap, valamennyi megyei napilap, illetve számos magazin (pl. Hot!, Lakáskultúra, Fanny). A cég 2024-ben 57 milliárd forint feletti éves nettó árbevételt ért el, minimális, 0,3 százalékos csökkenéssel az előző évhez képest.
A második helyen álló Ringier Hungary Kft. kiadó (Kiskegyed, Glamour, TVR újság stb.) és a vele azonos tulajdonoshoz tartozó, elsősorban napilapkiadó Blikk Kft. együttesen*59* 17,6 milliárd forintos éves nettó árbevételt ért el 2024-ben, ami 2,9 százalékos (csaknem félmilliárd forintos) növekedés. A harmadik helyet a Central Médiacsoport Zrt. (Nők Lapja, Story, 24.hu stb.) foglalta el 2024-ben. A cég 450 millió forinttal (3,2 százalékkal) 14,3 milliárdra növelte nettó árbevételét.
47. ábra: Az öt legnagyobb árbevételű lapkiadó 2024-ben
Lapkiadó | Nettó árbevétel (milliárd Ft) |
---|---|
Mediaworks Hungary Zrt. | 57,1 |
Ringier Hungary Kft. + Blikk Kft. | 17,6 |
Central Médiacsoport Zrt. | 14,3 |
HVG Kiadó Zrt. | 5,2 |
Szuperinfó Magyarország Média Kft. | 2,1 |
Megjegyzés: Megjegyzés: Az éves nettó árbevétel a cégek lapterjesztési és hirdetési bevétele mellett az online és egyéb bevételeket is tartalmazza. A Szuperinfó Kft. tulajdonosa a Mediaworks Hungary Zrt.
[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]