Médiapiaci Jelentés 2025 37. oldal
Online platformok

Az online platformok bővülő kínálata
Az online platformok világa igen sokszínű, és a globális szolgáltatókon kívül is rengeteg kisebb-nagyobb platform verseng a felhasználók figyelméért, a legváltozatosabb módon igyekezvén megkülönböztetni magukat egymástól. A teljesség igénye nélkül a kínálatban szerepelnek
- zenei platformok (pl. Spotify);
- játékplatformok (pl. Sandbox);
- kifejezetten egy-egy nyelvi közegben népszerű platformok (pl. a jellemzően orosz felhasználókat megszólító VK, azaz korábbi nevén VKontakte, a Telegram vagy a német piacon a LinkedInnel versenyző Xing);
- felnőtt-tartalmakra specializálódott oldalak (pl. OnlyFans);
- élő közvetítésekre specializálódott platformok (pl. Twitch);
- internetes fórumok (pl. Reddit);
- társkereső alkalmazások (pl. Tinder);
- mikroblogok (pl. Threads, vagy a decentralizált Mastodon vagy a Tumblr);
- közösségépítő oldalak (pl. Substack)
- algoritmusmentességet hirdető közösségi oldalak (pl. Vero, MeWe);
- adatbiztonságot hangsúlyozó közösségi oldalak (pl. Diaspora);
- videómegosztók (pl. Rumble);
- közösségi audioalkalmazások (pl. Clubhouse);
- közösségek hatékony munkavégzését támogató felületek (pl. Slack);
- gyerekekre, fiatalokra specializálódott szolgáltatások (pl. YouTubeKids, YuBo);
- fotómegosztó alkalmazások (pl. BeReal).

A legnagyobb közösségi óriásplatformok és a kisebb szolgáltatások egyaránt folyamatosan igyekeznek megújulni, portfóliójukat bővíteni. Néhány e körbe sorolható fejlemény 2024-ből:
- az amerikai elnökválasztásra készülve, 2024 februárja óta a Meta algoritmusai (a Facebook 2021 óta életben lévő gyakorlatát követve) az Instagramon*92* és a Threadsen sem ajánlanak aktívan politikai jellegű*93* tartalmakat (azok a felhasználók, akik továbbra is szeretnének ilyen jellegű tartalmakat kapni, visszakapcsolhatják ezt egy felhasználói felületen);
- a Spotify a zenéken, podcastokon, hangoskönyveken túl bizonyos piacokon bevezette a fizetős oktatási kurzusok*94* elérhetőségét is;
- a Twitch 2024 tavaszán a TikTok mintájára az applikációjában görgethető feedet tett elérhetővé, amely lehetővé teszi a nézők számára, hogy rövid videók segítségével új streamelőket fedezzenek fel.
Számos új platform is indult 2024-ben*95*, amelyek próbálnak felhasználói bázist kiépíteni maguknak. A hálózati hatás miatt azonban ezen a piacon nehéz új belépőként sikereket elérni: ha egy felhasználó ismerősei csak másik, jól bevett szolgáltatásokon keresztül érhetőek el, akkor nem egyszerű meggyőzni őket a váltásról. Ehhez újszerű, a meglévő platformok által nem kínált szolgáltatásra van szükség. Ilyen új szolgáltatás például az iOS után 2024-ben Androidon is elérhetővé vált francia online „walkie-talkie” applikáció, a ten ten, amely óriási siker a fiatalok körében, különösen Franciaországban. A felhasználók itt valós idejű hangüzeneteket tudnak egymásnak küldeni akkor is, ha a telefonjuk le van zárva; az alkalmazás használói csak úgy tudnak elérhetetlenné válni, ha „Ne zavarj” vagy repülő üzemmódban van a telefonjuk.
Ugyancsak 2024-ben vált mindenki számára elérhetővé a Mastodonhoz hasonló, decentralizált mikroblog, a Bluesky, amelyen a felhasználók saját érdeklődési körüknek megfelelően, személyre szabottan alakíthatják a feedjeiket egy grafikus felületen keresztül. A közösségi oldal az év végére az X egyik legfőbb kihívójaként mintegy 30 millió regisztrált felhasználóval rendelkezett.
A Similarweb adatai alapján a ten ten és a Bluesky egyaránt havi néhány száz felhasználóval rendelkezik Magyarországon.
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1564080877 (új ablakban nyílik)]