Médiapiaci Jelentés 2025 37. oldal

Online platformok

Az online platformok bővülő kínálata

Az online platformok világa igen sokszínű, és a globális szolgáltatókon kívül is rengeteg kisebb-nagyobb platform verseng a felhasználók figyelméért, a legváltozatosabb módon igyekezvén megkülönböztetni magukat egymástól. A teljesség igénye nélkül a kínálatban szerepelnek

A kép forrása a Meta

A legnagyobb közösségi óriásplatformok és a kisebb szolgáltatások egyaránt folyamatosan igyekeznek megújulni, portfóliójukat bővíteni. Néhány e körbe sorolható fejlemény 2024-ből:

  • az amerikai elnökválasztásra készülve, 2024 februárja óta a Meta algoritmusai (a Facebook 2021 óta életben lévő gyakorlatát követve) az Instagramon*92* és a Threadsen sem ajánlanak aktívan politikai jellegű*93* tartalmakat (azok a felhasználók, akik továbbra is szeretnének ilyen jellegű tartalmakat kapni, visszakapcsolhatják ezt egy felhasználói felületen);
  • a Spotify a zenéken, podcastokon, hangoskönyveken túl bizonyos piacokon bevezette a fizetős oktatási kurzusok*94* elérhetőségét is; 
  • a Twitch 2024 tavaszán a TikTok mintájára az applikációjában görgethető feedet tett elérhetővé, amely lehetővé teszi a nézők számára, hogy rövid videók segítségével új streamelőket fedezzenek fel.

Számos új platform is indult 2024-ben*95*, amelyek próbálnak felhasználói bázist kiépíteni maguknak. A hálózati hatás miatt azonban ezen a piacon nehéz új belépőként sikereket elérni: ha egy felhasználó ismerősei csak másik, jól bevett szolgáltatásokon keresztül érhetőek el, akkor nem egyszerű meggyőzni őket a váltásról. Ehhez újszerű, a meglévő platformok által nem kínált szolgáltatásra van szükség. Ilyen új szolgáltatás például az iOS után 2024-ben Androidon is elérhetővé vált francia online „walkie-talkie” applikáció, a ten ten, amely óriási siker a fiatalok körében, különösen Franciaországban. A felhasználók itt valós idejű hangüzeneteket tudnak egymásnak küldeni akkor is, ha a telefonjuk le van zárva; az alkalmazás használói csak úgy tudnak elérhetetlenné válni, ha „Ne zavarj” vagy repülő üzemmódban van a telefonjuk.

Ugyancsak 2024-ben vált mindenki számára elérhetővé a Mastodonhoz hasonló, decentralizált mikroblog, a Bluesky, amelyen a felhasználók saját érdeklődési körüknek megfelelően, személyre szabottan alakíthatják a feedjeiket egy grafikus felületen keresztül. A közösségi oldal az év végére az X egyik legfőbb kihívójaként mintegy 30 millió regisztrált felhasználóval rendelkezett.

A Similarweb adatai alapján a ten ten és a Bluesky egyaránt havi néhány száz felhasználóval rendelkezik Magyarországon.

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1564080877 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Instagram-blog: Continuing our Approach to Political Content on Instagram and Threads (új ablakban nyílik)

  2. Az Instagram definíciója szerint politikai tartalomnak minősül minden jogi, választásokkal kapcsolatos, társadalmi kérdéseket megvitató téma. Mivel az intézkedés nagy vihart kavart az Egyesült Államokban, 2025 januárjában a Meta módosított az alapbeálltáson: növelték a felhasználók beleszólását abba, hogy milyen tartalmakat szeretnének látni, így a személyes szokások alapján akár a korábbinál több politikai tartalmat is ajánl az algoritmus egyes felhasználóknak.

  3. Newsroom.Spotify.com: Spotify Tests Video-Based Learning Courses in the UK (angol nyelvű oldal, új ablakban nyílik)

  4. Például: Yope, Daze, Tapestry, Reeder, BeScene, AirChat