Médiapiaci Jelentés 2025 70. oldal
Médiatudatosság

A magabiztosság percepciója
A kutatás a digitális tudatossághoz és biztonsághoz szorosan kapcsolódó dimenziók mentén vizsgálta a felhasználók online jelenléttel kapcsolatos önértékelését is. Minél fiatalabb volt a válaszadó, annál magabiztosabb internethasználónak tartotta magát. Az e csoporthoz tartozók nem (vagy kevésbé) ellenőrzik a cikkek igazságtartalmát, ahogy a véleményükkel egyező információkat sem ellenőrzik. A keresők és az MI-asszisztensek használata során ezzel szemben rendszeresen ellenőrzik a kapott eredményeket.
Noha önértékelésük alapján a fiatalabbak érzik magukat a leginkább magabiztosnak, az adatkezelés és az internetes reklámok kérdésében a 30‒39 évesek látszanak a legfelkészültebb internetezőknek. További vizsgálódást igénylő kérdés, hogy ebben szerepet játszik-e az a körülmény, hogy a kutatási eredmények szerint a 18‒29 éves fiatalok kimagasló arányban (59 százalék, ami a teljes minta átlagának csaknem a duplája) használnak MI-alapú programokat. Ez egy sor adatvédelmi kérdést vet fel, például a felhasználó által megadott információk védelmével kapcsolatban. A legfőbb kérdés pedig az, hogy a fiatalok adatvédelmi „nagyvonalúsága” tekinthető-e egy olyan korszak előjelének, amelyben az adatok megosztása fontosabbá válik, mint azok védelme.
143. ábra: Közösségimédia-használattal kapcsolatos állítások átlaga életkori csoportok szerint 2025-ben
Állítás | Teljes minta | 18–29 éves | 30–39 éves | 40–49 éves | 50–59 éves | 60–75 éves |
---|---|---|---|---|---|---|
Mindig felismerem, ha reklámot látok az interneten. | 4,6 | 4,7 | 4,8 | 4,6 | 4,6 | 4,5 |
Magabiztosan használom az internetet. | 4,3 | 4,7 | 4,7 | 4,6 | 4,0 | 3,5 |
Tisztában vagyok az adatkezelési feltételekkel, tudom, ki férhet hozzá az interneten megadott adataimhoz. | 4,0 | 4,0 | 4,3 | 4,1 | 3,9 | 3,7 |
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2486740745 (új ablakban nyílik)]