Médiapiaci Jelentés 2025 89. oldal
Mesterséges intelligencia a médiapiacon

2024: a kísérletezés éve
A nagy nyelvi modellek (LLM) és a generatív mesterségesintelligencia- (GenAI) megoldások előző évi berobbanását követően a 2024-es esztendőt szinte valamennyi iparágban és társadalmi alrendszerben az MI-alapú megoldásokkal való kísérletezés jellemezte.
Ahogy az az MI-technológia jellegéből adódóan várható volt, ezeknek a szolgáltatásoknak a túlnyomó része a háttérben, láthatatlanul dolgozik és terjed. Ezzel párhuzamosan a különböző szolgáltatások összetettsége és intelligenciája egyre nő, az IoT- (Internet of Things, a dolgok internete) alapú megoldások terjednek, és egyre okosabb, interaktívabb, hatékonyabb eszközök és szolgáltatások vesznek minket körül. A levelezőprogram automatikusan fordít más nyelvre, az online megbeszélések végén automatikus emlékeztetők készülnek, a keresések egyre pontosabbak, látványos prezentációkat és hosszabb szövegeket is egyre könnyebb írni.
A mesterséges intelligencia mindenki által „kölcsönvehető tudásként” paradox módon éppen az emberi képességeket, készségeket, intelligenciát emeli magasra, hiszen a jövőben a technológiák használóit egyre inkább saját igényességük, kérdezni tudásuk, a megszerzett tudás alkalmazásában való jártasságuk különbözteti meg a fejlett társadalmakban.
A médiapiacot az elmúlt évben leginkább a generatív mesterségesintelligencia-modellek terjedése által felülírt üzleti modellek és az azokban a helyüket kereső szereplők útkeresése jellemezte. A kísérletezésben, útkeresésben való részvétel vagy távolmaradás egyre inkább eltávolítja egymástól a szereplőket, és egyre nagyobb hátrányba hozza azokat, akik nem lépnek időben. A genAI tehát a médiaipar elé is tükröt tart, könyörtelen szigorral kérdezve meg, hogy valójában mi a kreativitás, mi az érték, és mi az, ami megkülönbözteti az adott szereplőt a bővülő generált tartalomfogyasztás világában.
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2412636531 (új ablakban nyílik)]