Médiapiaci Jelentés 2025 69. oldal

Médiatudatosság

Médiafinanszírozás

A tudatos médiafogyasztás nemcsak a forráskritikára és a tartalmak ellenőrzésére terjed ki, hanem arra is, hogy a fogyasztók megértsék, a média gazdasági háttere hogyan befolyásolhatja a tartalmakat, a szerkesztési elveket és a hírérték megítélését.

A kutatás platformok szerinti bontásban vizsgálta, hogy az emberek mennyire ismerik a különböző médiatípusok fő bevételi forrásait. A megkérdezettek fele volt tisztában a közszolgálati média kormányzati finanszírozásával. A válaszadók negyede szerint reklámbevételből tartja el magát a közmédia, holott ténylegesen ez a bevételeinek csak néhány százalékát teszi ki. Jelentős eltérések mutatkoztak az egyes demográfiai szegmensekben is: a férfiak, a diplomával rendelkezők és a fővárosban élők nagyobb arányban jelölték meg a közszolgálat kormányzati (valójában: költségvetési) finanszírozását (a központi költségvetés által nyújtott támogatás a közmédia teljes költségvetésének több mint 90 százalékát teszi ki).

A kereskedelmi csatornák esetében a reklámbevételeket csak a válaszadók kétharmada említette, noha ‒ a kábelszolgáltatóktól származó műsordíj mellett ‒ ez a legfontosabb bevételi forrásuk. A kormányzati támogatást 15 százalék (a fiatalok között 22 százalék) említette a kereskedelmi csatornák finanszírozási forrásaként. A megkérdezettek több mint tíz százaléka nem tudott vagy nem akart válaszolni a televíziós csatornák finanszírozásával kapcsolatos kérdésre.

142. ábra: Közszolgálati és kereskedelmi csatornák finanszírozási hátterének ismertsége 2025-ben

Közszolgálati és kereskedelmi csatornák finanszírozási hátterének ismertsége 2025-ben
Forrás: Az NMHH a hazai felnőtt lakosság médiatudatosságát átfogóan vizsgáló kutatása
Csatorna A kormány támogatásából Reklámbevételből Speciális televíziós műsorok szponzorálásából Más módon Nem tudom
Közszolgálati tévécsatornák 54% 24% 2% 6% 15%
Kereskedelmi tévécsatornák 14% 65% 4% 4% 13%

A keresőmotorok és a YouTube finanszírozási hátterére vonatkozó kérdésre a megkérdezettek negyede (a 60‒75 évesek körében a fele) nem tudott vagy nem akart válaszolni. A válaszadók közül a legtöbben azt a válaszlehetőséget adták meg, hogy legnagyobb mértékben az oldalakon megjelenő hirdetések bevételeiből finanszírozzák ezek a szereplők a működésüket, ami megfelel a valóságnak, viszont az egyéb bevételeket (például a Google esetében a felhőalapú szolgáltatásokat vagy a YouTube fizetős változatát) jóval kisebb arányban említették, mint ahogy azt a valós adatok indokolnák.

[A nyitókép forrása: MTI-fotó]