Médiapiaci Jelentés 2025 69. oldal
Médiatudatosság

Médiafinanszírozás
A tudatos médiafogyasztás nemcsak a forráskritikára és a tartalmak ellenőrzésére terjed ki, hanem arra is, hogy a fogyasztók megértsék, a média gazdasági háttere hogyan befolyásolhatja a tartalmakat, a szerkesztési elveket és a hírérték megítélését.
A kutatás platformok szerinti bontásban vizsgálta, hogy az emberek mennyire ismerik a különböző médiatípusok fő bevételi forrásait. A megkérdezettek fele volt tisztában a közszolgálati média kormányzati finanszírozásával. A válaszadók negyede szerint reklámbevételből tartja el magát a közmédia, holott ténylegesen ez a bevételeinek csak néhány százalékát teszi ki. Jelentős eltérések mutatkoztak az egyes demográfiai szegmensekben is: a férfiak, a diplomával rendelkezők és a fővárosban élők nagyobb arányban jelölték meg a közszolgálat kormányzati (valójában: költségvetési) finanszírozását (a központi költségvetés által nyújtott támogatás a közmédia teljes költségvetésének több mint 90 százalékát teszi ki).
A kereskedelmi csatornák esetében a reklámbevételeket csak a válaszadók kétharmada említette, noha ‒ a kábelszolgáltatóktól származó műsordíj mellett ‒ ez a legfontosabb bevételi forrásuk. A kormányzati támogatást 15 százalék (a fiatalok között 22 százalék) említette a kereskedelmi csatornák finanszírozási forrásaként. A megkérdezettek több mint tíz százaléka nem tudott vagy nem akart válaszolni a televíziós csatornák finanszírozásával kapcsolatos kérdésre.
142. ábra: Közszolgálati és kereskedelmi csatornák finanszírozási hátterének ismertsége 2025-ben
Csatorna | A kormány támogatásából | Reklámbevételből | Speciális televíziós műsorok szponzorálásából | Más módon | Nem tudom |
---|---|---|---|---|---|
Közszolgálati tévécsatornák | 54% | 24% | 2% | 6% | 15% |
Kereskedelmi tévécsatornák | 14% | 65% | 4% | 4% | 13% |
A keresőmotorok és a YouTube finanszírozási hátterére vonatkozó kérdésre a megkérdezettek negyede (a 60‒75 évesek körében a fele) nem tudott vagy nem akart válaszolni. A válaszadók közül a legtöbben azt a válaszlehetőséget adták meg, hogy legnagyobb mértékben az oldalakon megjelenő hirdetések bevételeiből finanszírozzák ezek a szereplők a működésüket, ami megfelel a valóságnak, viszont az egyéb bevételeket (például a Google esetében a felhőalapú szolgáltatásokat vagy a YouTube fizetős változatát) jóval kisebb arányban említették, mint ahogy azt a valós adatok indokolnák.
[A nyitókép forrása: MTI-fotó]