A gyermekek között előforduló, hosszú időn keresztül tartó, verbális és nonverbális bántalmazást jelentő cyberbullying ahagyományos offline bántalmazási formák online megjelenésekéntvált jelentős társadalmi problémává. Az előzőekben röviden már bemutatott jelenséggel foglalkozott az NMHH 2024-es kutatása*210* is, amely a 12‒16 év közötti diákok online bántalmazásával kapcsolatos tudását, attitűdjeit és megoldási módjait mérte fel.
A cyberbullying körébe tartozik a támadó üzenetek küldése, közösségi platformokon vagy üzenetküldő alkalmazásokban csoportok létrehozása egy-egy személy kigúnyolására, képek bántó tartalmú manipulációja, illetve rosszindulatú pletykák terjesztése. A válaszadó gyermekek 68 százaléka találkozott már életében a kutatásban felsorolt 11 bántalmazási forma valamelyikével, és 29 százalékukat érte atrocitás egy éven belül. A bántalmazást átélők 25 százaléka hetekig vagy hónapokig szenvedett a bántalmazástól, hat százalék esetében pedig a folyamat ennél is tovább tartott.*211*
163. ábra: Az elmúlt egy évben bántalmazást átélők nem és kor szerinti megoszlása (2024)
Az elmúlt egy évben bántalmazást átélők nem és kor szerinti megoszlása (2024)
Forrás: NMHH
Életkor vagy nem szerint bontás
Arány
16 éves
33%
15 éves
28%
14 éves
25%
13 éves
28%
12 éves
30%
lány
32%
fiú
26%
A sérelmeket elszenvedett gyermekek 71 százalékát érzelmileg súlyosan megviselte az online bántalmazás, 37 százalékuk az önbizalma csökkenéséről számolt be, 30 százalék pedig saját magát hibáztatta a történtek miatt. A cyberbullying valamilyen formájának áldozatul esett gyermekek mindössze 35 százaléka kért valamilyen segítségetaz őt ért bántalmazás miatt. Ha egy barátjuk, osztálytársuk volt az érintett, akkor valamivel többen (51 százalék) kértek segítséget.
164. ábra: A segítségkérés módja online bántalmazás esetében 2024-ben
A segítségkérés módja online bántalmazás esetében 2024-ben
A táblázat azok megoszlását mutatja, akik a saját esetükben kértek valakitől segítséget.
Forrás: NMHH
A segítségkérés módja
Arány
Szóltam szüleimnek
79%
A barátaimhoz fordultam segítségért
63%
Szóltam az osztályfőnöknek
23%
Szóltam egy tanáromnak
12%
Online fórumokon, netes csoportokban jeleztem a problémát
7%
Más felnőtt segítségét kértem
7%
Egyéb válasz („megoldom magam”)
4%
Egy (lelki)segélyszolgálathoz fordultam
3%
A támogató intézmények közül a gyermekek a legnagyobb arányban (89 százalék) a rendőrséget ismerik, a további segítségnyújtó szolgálatok ismertsége nem éri el az 50 százalékot.
A válaszadók szerint az esetek csaknem 90 százalékában részben vagy teljesen sikerült megoldani a cyberbullying-helyzetet, ugyanakkor teljesen megnyugtató módon saját esetükben csak 66 százalékos, mások ügyében 56 százalékos arányban sikerült rendezni a helyzetet.
165. ábra: Cyberbullying-helyzetek megoldásának aránya 2024-ben
Cyberbullying-helyzetek megoldásának aránya 2024-ben
Forrás: NMHH
Próbálták-e megoldani a helyzetet?
Más ügyében, amelyről a gyermek környezetében hallott
A gyermek saját ügyében
Nem próbálták megoldani a helyzetet
5%
5%
Megpróbálták megoldani a helyzetet, de nem sikerült
7%
6%
Igen, de csak részben sikerült megoldani a helyzetet
Adatfelvétel: 2024. október – 2025. március, n=3690. Az adatgyűjtés online lekérdezéssel történt, 12‒16 éves gyermekek körében, nem reprezentatív, korrigált, súlyozott mintán.
A cyberbullying-esetek gyakoriságára vonatkozó adat és az NMHH Digital parenting kutatása során megismert adatok közötti eltérés a két kutatás eltérő módszertanával magyarázható: a gyermekek cyberbullying-érintettségét feltáró kutatás keretében online önbevallásos módon, míg a Digital parenting kutatás esetében a szülő és a kérdezőbiztos jelenlétében történt a válaszadás.
Sütik használata
Webhelyünk a böngészéshez és a funkciók használatához elengedhetetlenül szükséges sütiket, illetve forgalmi adatokat gyűjtő sütiket használ. Az „Összes elfogadása” gombbal Ön elfogadja az összes süti alkalmazását. A „Elutasítom” gombbal csak az alapműködéshez szükséges sütik és az anonim forgalmi adatokat gyűjtő sütik használatát engedélyezi. Egyéni beállításokhoz és bővebb tájékoztatásért kattintson a „Részletek és beállítások” linkre. A mentett beállításait a láblécben található, Adavédelmi beállítások linkre kattintva bármikor módosíthatja.
Alapműködéshez szükséges sütik
(6)
Alapvető funkciókat segítő sütik. Az alapműködést biztosító sütik között tároljuk a Google Analytics IP-maszkolással működő sütijeit is.
Teljesítménysütik
(3)
Az IP-anonimizálás nélkül alkalmazott statisztikai sütik továbbítják a látogató IP-címét. Csak akkor jelölje be, ha ehhez hozzájárul.
Alapműködéshez szükséges sütik
(6)
Az alapműködést biztosító sütik olyan alapvető funkciókat segítenek, amelyek a technikai működéséhez elengedhetetlenül szükségesek (például ilyenek a munkamenet-azonosító sütik, amelyek csak a kiszolgáló felé irányuló kérések megkülönböztetését szolgálják, és a munkamenet végén törlődnek). A honlap ezek nélkül nem tud megfelelően működni.
Az NMHH a Google Analytics forgalomanalitikai rendszert arra használja, hogy statisztikai elemzésre adatokat gyűjtsön a látogatók viselkedéséről annak érdekében, hogy a webhelyeit továbbfejleszthesse. A Google Analytics harmadik félként lehetővé teszik számunkra, hogy a látogatói IP-címeket anonimizáljuk. Az NMHH ezzel a módszerrel biztosítja, hogy amint az adatok bekerülnek az Analytics Adatgyűjtő Hálózatba, a rendszer – még mielőtt bármilyen jellegű tárolási vagy feldolgozási műveletre kerülne sor – végrehajtja az IP-címek anonimizálását/maszkolását. Ez azt jelenti, hogy – az említett harmadik felek jognyilatkozatai alapján – nem kerül eltárolásra olyan adat, amelynek segítségével Ön azonosítható lenne.
Az IP-anonimizálás nélkül alkalmazott statisztikai sütik eltárolják a látogató IP-címét, így közvetve alkalmasak személyes adat gyűjtésére. Ezért az NMHH csak akkor alkalmazza ezeket a sütiket, ha ön a vezérlőpanelen a "Teljesítménysütik" mellett látható váltógomb átállításával ehhez kifejezetten hozzájárul, vagy az „Összes elfogadása” gombra kattint.