Médiapiaci Jelentés 2025 38. oldal
Online platformok

Az online platformok használata
A felhasználók figyelméért folytatott világszintű küzdelemben egyértelműen a közösségimédia-platformok vezetnek. A Sensor Tower adatai alapján 2024-ben a közösségimédia-applikációk közül globálisan a legtöbb időt már a TikTokon töltötték el a mobiltelefon-használók. A 2024-ben közösségi médiával eltöltött 2,4 ezer milliárd óra közel napi 6,6 milliárd órát jelent, vagyis a világon minden mobilhasználó átlagosan háromnegyed órát töltött közösségi oldalakon.
A használati időt tekintve 2024-ben a legnagyobb, 300 százalékos növekedést az MI-chatbotok érték el 2023-hoz képest, de a 7 milliárd órás használat sem bizonyult elegendőnek a tíz legtöbbet használt applikáció közé kerüléshez.
68. ábra: Globális top 10 applikáció-kategória 2023–2024-ben
Kategória | Legnépszerűbb applikáció | 2024 | 2023 |
---|---|---|---|
Közösségi média | TikTok | 2374 | 2240 |
Üzenetküldő alkalmazások | WhatsApp Messenger | 607 | 595 |
Böngésző | Chrome | 330 | 327 |
Hívás és SMS | Truecaller | 41 | 35 |
Videóstreaming | Disney+ | 69 | 73 |
Zene és podcast | Spotify | 33 | 32 |
E-kereskedelem | Shopee | 33 | 30 |
Üzleti szoftver | WhatsApp Business | 31 | 27 |
Személyre szabást segítő eszközök | HiOS Launcher | 19 | 16 |
Eszközök | Clock | 17 | 14 |
A hazai internetezők online tevékenységében nem történt jelentős elmozdulás 2024-ben. A globális trendekhez hasonlóan továbbra is a közösségi oldalak használata a legnépszerűbb tevékenység, a hazai 16 év feletti internetezők 69 százaléka legalább napi fél órát szán erre.
Az NMHH 2024-es internethasználati kutatása szerint az online híroldalak olvasása, az online hirdetések böngészése, az online vásárlás, illetve az online zenehallgatás aránya kismértékben csökkent az előző évhez képest, de még így is magasabb a Covid-időszakban mért eredménynél.
69. ábra: Online tevékenységek aránya a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében (2021–2024)
Online tevékenység | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Közösségi oldalak használata | 61% | 65% | 69% | 69% |
Csetelés, írásos üzenetváltás | 49% | 54% | 50% | 53% |
Online tévé-, videó- vagy filmnézés | 43% | 50% | 52% | 52% |
Online zene-, ill. rádióhallgatás | 39% | 48% | 47% | 44% |
Online híroldalak, magazinok olvasása | 44% | 43% | 37% | |
Online hirdetések böngészése, online vásárlás | 30% | 34% | 37% | 33% |
Internetes telefonálás, videótelefonálás | 29% | 33% | 31% | 32% |
Online ügyintézés | 22% | 25% | 25% | 23% |
Gaming játékszerveren | 17% | 22% | 21% | 21% |
Podcasthallgatás | 10% | 15% | 18% | 18% |
Az előző évhez képest kizárólag az online videónézéssel töltött átlagos idő nőtt kismértékben, minden más tevékenység időtartama stagnált vagy csökkent 2024-ben.
A 16 évesnél idősebb hazai internetezők között a legnagyobb mértékben a podcasthallgatásra, gamingre és az online híroldalak, magazinok olvasására fordított idő esett vissza.
70. ábra: Online tevékenységek időtartama a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében (2023–2024)
Online tevékenység | 2023 | 2024 |
---|---|---|
Online tévé-, videó- vagy filmnézés | 71 | 73 |
Közösségi oldalak használata | 71 | 71 |
Online zene-, ill. rádióhallgatás | 59 | 59 |
Gaming játékszerveren | 58 | 53 |
Csetelés, írásos üzenetváltás | 50 | 50 |
Internetes telefonálás, videótelefonálás | 42 | 42 |
Online híroldalak, magazinok olvasása | 42 | 38 |
Podcasthallgatás | 44 | 38 |
Online hirdetések böngészése, online vásárlás | 38 | 34 |
Online ügyintézés | 31 | 29 |
Korosztályi bontásban a 16‒20 évesek egyre több időt töltenek közösségimédia-oldalakon és online videók fogyasztásával, ellenben a podcasthallgatással és az online híroldalak látogatásával töltött idő jelentősen csökkent a körükben. Ez a korosztály tehát a tájékozódás, hírfogyasztás elsődleges forrásaként is egyre inkább a közösségi médiához fordul.
A közösségi oldalak valamennyi korosztály médiafogyasztásában meghatározó szerepet töltenek be, ugyanakkor egyértelmű összefüggés mutatkozik az életkor és a tartalomfogyasztás között. Minél fiatalabb valaki, annál kevesebb időt tölt a hagyományos televízió, rádió vagy sajtó fogyasztásával, és – a hírportálok kivételével ‒ annál többet különböző online felületeken. A 21‒35 éves internetezők kevesebb időt töltöttek 2024-ben a hagyományos tv-képernyő előtt, mint a közösségimédia-oldalakon, a 16‒20 éves korosztály pedig több időt fordított podcastok hallgatására, mint hagyományos rádiózásra.
Az előző évi felmérés adataival összevetve ‒ a legidősebb korosztály kivételével ‒ az internetezők 2024-ben kevesebb időt töltöttek a hagyományos tévékészülékek előtt, ugyanakkor a rádiózásra és sajtótermékek fogyasztására szánt idő nem változott érdemben.
71. ábra: Online és hagyományos médiafogyasztás napi időtartama korcsoportok szerint 2024-ben
Online tartalomfogyasztás, tevékenység | 16–20 évesek | 21–35 évesek | 36–50 évesek | 51–65 évesek | 65+ évesek |
---|---|---|---|---|---|
Közösségi oldal | 80 | 68 | 59 | 64 | 64 |
Online videó | 69 | 61 | 52 | 48 | 32 |
Online zene | 62 | 51 | 43 | 32 | 30 |
Online híroldal | 17 | 28 | 32 | 32 | 34 |
Gaming | 41 | 32 | 18 | 13 | 11 |
Podcast | 21 | 20 | 17 | 13 | 13 |
Hagyományos tv | 39 | 55 | 73 | 111 | 122 |
Hagyományos rádió | 18 | 31 | 52 | 57 | 56 |
Hagyományos sajtó | 13 | 16 | 15 | 14 | 17 |
A felhasználók a közösségi médiában továbbra is leginkább az ismerőseik által feltöltött tartalmakra voltak kíváncsiak, de megfigyelhető, hogy az internetezők évről évre kicsit aktívabban használják ezeket az oldalakat. Saját tartalmakat, bejegyzést, képet viszont még mindig viszonylag kevesen (23 százalék) töltenek fel a közösségimédia-oldalakra.
72. ábra: Közösségi oldalakon végzett rendszeres tevékenységek 2022–2024-ben
Közösségi oldalakon végzett tevékenység | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Ismerősök bejegyzéseit olvasni, képeit, videóit nézni | 60% | 60% | 66% |
Híroldalak, online magazinok cikkeit olvasni, videóit nézni | 45% | 47% | 52% |
Rákeresni valami termékre, szolgáltatásra | 43% | 42% | 50% |
Másokat követni, mások bejegyzését lájkolni | 46% | 48% | 49% |
Hírfolyamban megjelenő hirdetésre kattintani | 31% | 31% | 33% |
Játékban, nyereményjátékban részt venni | 24% | 28% | 32% |
Elolvasni egy vállalkozásról írt véleményeket | 22% | 31% | 30% |
Egy vállalkozás elérhetőségeit megkeresni | 27% | 27% | 30% |
Apróhirdetéseket böngészni vagy feladni | 26% | 25% | 28% |
Rákeresni régi ismerősökre | 23% | 28% | 28% |
Programot, eseményt keresni | 25% | 27% | 28% |
Mások bejegyzését kommentelni | 21% | 26% | 27% |
Bejegyzést írni, képet, videót feltölteni | 19% | 23% | 23% |
Ismerkedni, új emberekkel kapcsolatot felvenni | 13% | 18% | 19% |
Felvenni a kapcsolatot egy vállalkozással | 8% | 12% | 14% |
A közösségi platformok között hagyományosan a Facebook és a YouTube vezeti a népszerűségi listát, a 16 év feletti internetezők több mint 90 százaléka használja ezeket a felületeket. Bár az Instagram használati gyakorisága is nőtt 2024-ben a hazai felhasználók körében, a TikTok még nagyobb mértékű növekedést ért el, így a két platform közötti különbség négy százalékpontra csökkent.
73. ábra: A legnépszerűbb közösségi platformok használati aránya a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében 2022–2024-ben
Közösségi platform | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
95% | 92% | 92% | |
YouTube | 92% | 91% | 91% |
51% | 50% | 53% | |
TikTok | 39% | 41% | 49% |
37% | 36% | 37% | |
X (Twitter) | 15% | 17% | 20% |
Linkedln | 12% | 17% | 17% |
9% | 13% | 16% | |
Tinder | 7% | 9% | 9% |
Továbbra is a Facebook a legtöbbek által és legintenzívebben használt platform: a hazai internetezők 17 százaléka szinte egész nap folyamatosan, további 44 százaléka pedig naponta többször is nyomon követte az itt található tartalmakat. A használati intenzitás alapján 2024-ben a TikTok volt a második leggyakrabban nézegetett platform.
74. ábra: A legnépszerűbb közösségi platformok használati gyakorisága 2023–2024-ben
Közösségi platform | Év | Szinte egész nap nyomon követem | Naponta többször | Naponta | Ritkábban |
---|---|---|---|---|---|
2023 | 18% | 44% | 27% | 10% | |
2024 | 17% | 44% | 29% | 11% | |
TikTok | 2023 | 7% | 27% | 27% | 39% |
2024 | 9% | 27% | 29% | 35% | |
2023 | 5% | 22% | 24% | 48% | |
2024 | 8% | 16% | 22% | 54% | |
Tinder | 2023 | 6% | 21% | 28% | 45% |
2024 | 7% | 15% | 24% | 53% | |
X (Twitter) | 2023 | 3% | 17% | 25% | 55% |
2024 | 7% | 12% | 22% | 59% | |
2023 | 7% | 23% | 28% | 42% | |
2024 | 7% | 22% | 30% | 41% | |
Linkedln | 2023 | 4% | 11% | 22% | 63% |
2024 | 6% | 10% | 21% | 64% | |
YouTube | 2023 | 6% | 21% | 30% | 43% |
2024 | 5% | 22% | 32% | 41% | |
2023 | 2% | 10% | 21% | 66% | |
2024 | 3% | 8% | 20% | 69% |
A Facebook minden korcsoportban nagyon népszerű volt 2024-ben, de leginkább a 21‒35 éves korosztály preferálta ezt a platformot. Az előző évhez képest a legfiatalabb korosztály TikTok-használata szignifikánsan (77-ről 91 százalékra) nőtt, megközelítve a Facebook, a YouTube vagy az Instagram használati szintjét.
75. ábra: A legnépszerűbb közösségi oldalak használata a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében korcsoportonként 2024-ben
Korcsoport | Youtube | TikTok | X (Twitter) | Tinder | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
16–20 éves | 92% | 92% | 92% | 91% | 64% | 37% | 16% | 34% | 17% |
21–35 éves | 97% | 97% | 70% | 66% | 46% | 28% | 26% | 28% | 15% |
36–50 éves | 94% | 93% | 46% | 44% | 32% | 18% | 18% | 13% | 7% |
51–65 éves | 88% | 86% | 40% | 36% | 29% | 12% | 9% | 4% | 5% |
65+ éves | 87% | 83% | 36% | 23% | 27% | 10% | 9% | 3% | 4% |
A videómegosztó oldalakon a hazai internetezőkre továbbra is leginkább a passzív tartalomfogyasztás a jellemző: az ezeket a platformokat használóknak mindössze 12 százaléka szokott saját videót is közzétenni ezeken a felületeken. Az NMHH internethasználati kutatása szerint a 16 éven felüli hazai YouTube- és/vagy TikTok-felhasználók csaknem fele szokott legalább heti egyszer valamilyen zenei tartalmat fogyasztani, de a filmnézés, illetve a barkács-, kertész-, főzős videók nézése is igen népszerű (37 százalék).
76. ábra: A YouTube és/vagy TikTok videómegosztó oldalakat használó, 16 évesnél idősebb hazai internetezők tevékenységei az adott oldalon 2022–2024-ben
Tevékenység | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Zenei klipet, koncertet, felvételt nézni | 48% | 49% | 47% |
Tartalmakat lájkolni, követni | 32% | 36% | 38% |
Főzős, barkács- vagy kertészvideót nézni | 36% | 36% | 37% |
Filmet vagy filmsorozatot nézni | 35% | 29% | 37% |
Beszélgetést, interjút nézni | 26% | 32% | 33% |
Hagyományos tv-csatornák műsorait nézni | 25% | 22% | 31% |
Ismerősök videóját nézni | 24% | 26% | 29% |
Híroldalak, magazinok videóit nézni | 25% | 28% | 28% |
Podcastot nézni, hallgatni | 16% | 22% | 28% |
Videóblogot nézni | 21% | 24% | 25% |
Kicsomagolós, árubemutatós, terméktesztelő videót nézni | 17% | 20% | 22% |
Hirdetésre kattintani | 18% | 19% | 22% |
Élő közvetítést nézni egy eseményről | 18% | 19% | 22% |
Sportműsort nézni | 16% | 17% | 19% |
Tartalmakhoz hozzászólni | 13% | 17% | 19% |
Gamervideót, e-sportot nézni | 15% | 16% | 18% |
Erotikus tartalmat nézni | 10% | 12% | 13% |
Saját videókat feltölteni és közzétenni | 8% | 11% | 12% |
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2564758397 (új ablakban nyílik)]