Médiapiaci Jelentés 2025 38. oldal

Online platformok

Az online platformok használata

A felhasználók figyelméért folytatott világszintű küzdelemben egyértelműen a közösségimédia-platformok vezetnek. A Sensor Tower adatai alapján 2024-ben a közösségimédia-applikációk közül globálisan a legtöbb időt már a TikTokon töltötték el a mobiltelefon-használók. A 2024-ben közösségi médiával eltöltött 2,4 ezer milliárd óra közel napi 6,6 milliárd órát jelent, vagyis a világon minden mobilhasználó átlagosan háromnegyed órát töltött közösségi oldalakon.

A használati időt tekintve 2024-ben a legnagyobb, 300 százalékos növekedést az MI-chatbotok érték el 2023-hoz képest, de a 7 milliárd órás használat sem bizonyult elegendőnek a tíz legtöbbet használt applikáció közé kerüléshez. 

68. ábra: Globális top 10 applikáció-kategória 2023–2024-ben

Globális top 10 applikáció-kategória 2023–2024-ben (amelyeken a legtöbb időt töltötték el a mobiltelefon-használók)
Forrás: Sensor Tower State of Mobile 2025
Kategória Legnépszerűbb applikáció 2024 2023
Közösségi média TikTok 2374 2240
Üzenetküldő alkalmazások WhatsApp Messenger 607 595
Böngésző Chrome 330 327
Hívás és SMS Truecaller 41 35
Videóstreaming Disney+ 69 73
Zene és podcast Spotify 33 32
E-kereskedelem Shopee 33 30
Üzleti szoftver WhatsApp Business 31 27
Személyre szabást segítő eszközök HiOS Launcher 19 16
Eszközök Clock 17 14

A hazai internetezők online tevékenységében nem történt jelentős elmozdulás 2024-ben. A globális trendekhez hasonlóan továbbra is a közösségi oldalak használata a legnépszerűbb tevékenység, a hazai 16 év feletti internetezők 69 százaléka legalább napi fél órát szán erre.

Az NMHH 2024-es internethasználati kutatása szerint az online híroldalak olvasása, az online hirdetések böngészése, az online vásárlás, illetve az online zenehallgatás aránya kismértékben csökkent az előző évhez képest, de még így is magasabb a Covid-időszakban mért eredménynél.

69. ábra: Online tevékenységek aránya a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében (2021–2024)

Online tevékenységek aránya a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében 2021–2024 között (az elmúlt fél évben az adott tevékenységet legalább napi fél órát végzők aránya)
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Online tevékenység 2021 2022 2023 2024
Közösségi oldalak használata 61% 65% 69% 69%
Csetelés, írásos üzenetváltás 49% 54% 50% 53%
Online tévé-, videó- vagy filmnézés 43% 50% 52% 52%
Online zene-, ill. rádióhallgatás 39% 48% 47% 44%
Online híroldalak, magazinok olvasása 44% 43% 37%
Online hirdetések böngészése, online vásárlás 30% 34% 37% 33%
Internetes telefonálás, videótelefonálás 29% 33% 31% 32%
Online ügyintézés  22% 25% 25% 23%
Gaming játékszerveren 17% 22% 21% 21%
Podcasthallgatás 10% 15% 18% 18%

Az előző évhez képest kizárólag az online videónézéssel töltött átlagos idő nőtt kismértékben, minden más tevékenység időtartama stagnált vagy csökkent 2024-ben.

A 16 évesnél idősebb hazai internetezők között a legnagyobb mértékben a podcasthallgatásra, gamingre és az online híroldalak, magazinok olvasására fordított idő esett vissza.

70. ábra: Online tevékenységek időtartama a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében (2023–2024)

Online tevékenységek időtartama (percben) a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében (2023–2024)
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Bázis: Akik az elmúlt fél évben napi szinten végezték az adott tevékenységet.
Online tevékenység 2023 2024
Online tévé-, videó- vagy filmnézés 71 73
Közösségi oldalak használata 71 71
Online zene-, ill. rádióhallgatás 59 59
Gaming játékszerveren 58 53
Csetelés, írásos üzenetváltás 50 50
Internetes telefonálás, videótelefonálás 42 42
Online híroldalak, magazinok olvasása 42 38
Podcasthallgatás 44 38
Online hirdetések böngészése, online vásárlás 38 34
Online ügyintézés  31 29

Korosztályi bontásban a 1620 évesek egyre több időt töltenek közösségimédia-oldalakon és online videók fogyasztásával, ellenben a podcasthallgatással és az online híroldalak látogatásával töltött idő jelentősen csökkent a körükben. Ez a korosztály tehát a tájékozódás, hírfogyasztás elsődleges forrásaként is egyre inkább a közösségi médiához fordul.

A közösségi oldalak valamennyi korosztály médiafogyasztásában meghatározó szerepet töltenek be, ugyanakkor egyértelmű összefüggés mutatkozik az életkor és a tartalomfogyasztás között. Minél fiatalabb valaki, annál kevesebb időt tölt a hagyományos televízió, rádió vagy sajtó fogyasztásával, és – a hírportálok kivételével ‒ annál többet különböző online felületeken.  A 21‒35 éves internetezők kevesebb időt töltöttek 2024-ben a hagyományos tv-képernyő előtt, mint a közösségimédia-oldalakon, a 16‒20 éves korosztály pedig több időt fordított podcastok hallgatására, mint hagyományos rádiózásra.

Az előző évi felmérés adataival összevetve ‒ a legidősebb korosztály kivételével ‒ az internetezők 2024-ben kevesebb időt töltöttek a hagyományos tévékészülékek előtt, ugyanakkor a rádiózásra és sajtótermékek fogyasztására szánt idő nem változott érdemben.

71. ábra: Online és hagyományos médiafogyasztás napi időtartama korcsoportok szerint 2024-ben

Online és hagyományos médiafogyasztás napi időtartama (átlagos perc) korcsoportok szerint 2024-ben
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Online tartalomfogyasztás, tevékenység 16–20 évesek 21–35 évesek 36–50 évesek 51–65 évesek 65+ évesek
Közösségi oldal 80 68 59 64 64
Online videó 69 61 52 48 32
Online zene 62 51 43 32 30
Online híroldal 17 28 32 32 34
Gaming 41 32 18 13 11
Podcast 21 20 17 13 13
Hagyományos tv 39 55 73 111 122
Hagyományos rádió 18 31 52 57 56
Hagyományos sajtó 13 16 15 14 17

A felhasználók a közösségi médiában továbbra is leginkább az ismerőseik által feltöltött tartalmakra voltak kíváncsiak, de megfigyelhető, hogy az internetezők évről évre kicsit aktívabban használják ezeket az oldalakat. Saját tartalmakat, bejegyzést, képet viszont még mindig viszonylag kevesen (23 százalék) töltenek fel a közösségimédia-oldalakra.

72. ábra: Közösségi oldalakon végzett rendszeres tevékenységek 2022–2024-ben

Közösségi oldalakon legalább hetente végzett (rendszeres) tevékenységek a 16 évesnél idősebb közösségimédia-használók körében 2022–2024-ben
Bázis: 16 évesnél idősebb, az adott közösségi oldalt használó internetezők
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Közösségi oldalakon végzett tevékenység 2022 2023 2024
Ismerősök bejegyzéseit olvasni, képeit, videóit nézni 60% 60% 66%
Híroldalak, online magazinok cikkeit olvasni, videóit nézni 45% 47% 52%
Rákeresni valami termékre, szolgáltatásra 43% 42% 50%
Másokat követni, mások bejegyzését lájkolni 46% 48% 49%
Hírfolyamban megjelenő hirdetésre kattintani 31% 31% 33%
Játékban, nyereményjátékban részt venni 24% 28% 32%
Elolvasni egy vállalkozásról írt véleményeket 22% 31% 30%
Egy vállalkozás elérhetőségeit megkeresni 27% 27% 30%
Apróhirdetéseket böngészni vagy feladni 26% 25% 28%
Rákeresni régi ismerősökre 23% 28% 28%
Programot, eseményt keresni 25% 27% 28%
Mások bejegyzését kommentelni 21% 26% 27%
Bejegyzést írni, képet, videót feltölteni 19% 23% 23%
Ismerkedni, új emberekkel kapcsolatot felvenni 13% 18% 19%
Felvenni a kapcsolatot egy vállalkozással 8% 12% 14%

A közösségi platformok között hagyományosan a Facebook és a YouTube vezeti a népszerűségi listát, a 16 év feletti internetezők több mint 90 százaléka használja ezeket a felületeket. Bár az Instagram használati gyakorisága is nőtt 2024-ben a hazai felhasználók körében, a TikTok még nagyobb mértékű növekedést ért el, így a két platform közötti különbség négy százalékpontra csökkent.

73. ábra: A legnépszerűbb közösségi platformok használati aránya a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében 2022–2024-ben

A legnépszerűbb közösségi platformok használati aránya a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében 2022–2024-ben
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Közösségi platform 2022 2023 2024
Facebook 95% 92% 92%
YouTube 92% 91% 91%
Instagram 51% 50% 53%
TikTok 39% 41% 49%
Pinterest 37% 36% 37%
X (Twitter) 15% 17% 20%
Linkedln 12% 17% 17%
Reddit 9% 13% 16%
Tinder 7% 9% 9%

Továbbra is a Facebook a legtöbbek által és legintenzívebben használt platform: a hazai internetezők 17 százaléka szinte egész nap folyamatosan, további 44 százaléka pedig naponta többször is nyomon követte az itt található tartalmakat. A használati intenzitás alapján 2024-ben a TikTok volt a második leggyakrabban nézegetett platform.

74. ábra: A legnépszerűbb közösségi platformok használati gyakorisága 2023–2024-ben

A legnépszerűbb közösségi platformok használati gyakorisága 2023–2024-ben – forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Közösségi platform Év Szinte egész nap nyomon követem Naponta többször Naponta Ritkábban
Facebook 2023 18% 44% 27% 10%
2024 17% 44% 29% 11%
TikTok 2023 7% 27% 27% 39%
2024 9% 27% 29% 35%
Reddit 2023 5% 22% 24% 48%
2024 8% 16% 22% 54%
Tinder 2023 6% 21% 28% 45%
2024 7% 15% 24% 53%
X (Twitter) 2023 3% 17% 25% 55%
2024 7% 12% 22% 59%
Instagram 2023 7% 23% 28% 42%
2024 7% 22% 30% 41%
Linkedln 2023 4% 11% 22% 63%
2024 6% 10% 21% 64%
YouTube 2023 6% 21% 30% 43%
2024 5% 22% 32% 41%
Pinterest 2023 2% 10% 21% 66%
2024 3% 8% 20% 69%

A Facebook minden korcsoportban nagyon népszerű volt 2024-ben, de leginkább a 21‒35 éves korosztály preferálta ezt a platformot. Az előző évhez képest a legfiatalabb korosztály TikTok-használata szignifikánsan (77-ről 91 százalékra) nőtt, megközelítve a Facebook, a YouTube vagy az Instagram használati szintjét.

75. ábra: A legnépszerűbb közösségi oldalak használata a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében korcsoportonként 2024-ben

A legnépszerűbb közösségi oldalak használata a 16 évesnél idősebb magyar internetezők körében korcsoportonként 2024-ben – forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Korcsoport Facebook Youtube Instagram TikTok Pinterest X (Twitter) LinkedIn Reddit Tinder
16–20 éves 92% 92% 92% 91% 64% 37% 16% 34% 17%
21–35 éves 97% 97% 70% 66% 46% 28% 26% 28% 15%
36–50 éves 94% 93% 46% 44% 32% 18% 18% 13% 7%
51–65 éves 88% 86% 40% 36% 29% 12% 9% 4% 5%
65+ éves 87% 83% 36% 23% 27% 10% 9% 3% 4%

A videómegosztó oldalakon a hazai internetezőkre továbbra is leginkább a passzív tartalomfogyasztás a jellemző: az ezeket a platformokat használóknak mindössze 12 százaléka szokott saját videót is közzétenni ezeken a felületeken. Az NMHH internethasználati kutatása szerint a 16 éven felüli hazai YouTube- és/vagy TikTok-felhasználók csaknem fele szokott legalább heti egyszer valamilyen zenei tartalmat fogyasztani, de a filmnézés, illetve a barkács-, kertész-, főzős videók nézése is igen népszerű (37 százalék).

76. ábra: A YouTube és/vagy TikTok videómegosztó oldalakat használó, 16 évesnél idősebb hazai internetezők tevékenységei az adott oldalon 2022–2024-ben

A YouTube és/vagy TikTok videómegosztó oldalakat használó, 16 évesnél idősebb hazai internetezők tevékenységei az adott oldalon 2022–2024-ben
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Bázis: 16+ éves YouTube- és/vagy TikTok-használók
Tevékenység 2022 2023 2024
Zenei klipet, koncertet, felvételt nézni 48% 49% 47%
Tartalmakat lájkolni, követni 32% 36% 38%
Főzős, barkács- vagy kertészvideót nézni 36% 36% 37%
Filmet vagy filmsorozatot nézni 35% 29% 37%
Beszélgetést, interjút nézni 26% 32% 33%
Hagyományos tv-csatornák műsorait nézni 25% 22% 31%
Ismerősök videóját nézni 24% 26% 29%
Híroldalak, magazinok videóit nézni 25% 28% 28%
Podcastot nézni, hallgatni 16% 22% 28%
Videóblogot nézni 21% 24% 25%
Kicsomagolós, árubemutatós, terméktesztelő videót nézni 17% 20% 22%
Hirdetésre kattintani 18% 19% 22%
Élő közvetítést nézni egy eseményről 18% 19% 22%
Sportműsort nézni 16% 17% 19%
Tartalmakhoz hozzászólni 13% 17% 19%
Gamervideót, e-sportot nézni 15% 16% 18%
Erotikus tartalmat nézni 10% 12% 13%
Saját videókat feltölteni és közzétenni 8% 11% 12%

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2564758397 (új ablakban nyílik)]