Médiapiaci Jelentés 2025 87. oldal

A határon túli magyarok médiafogyasztása

A mesterséges intelligenciához való viszony

A szélesebb nyilvánosságba csak a közelmúltban berobbant mesterségesintelligencia- (MI) alapú megoldások várható hatásairól a válaszadók egyelőre nem rendelkeznek strukturált ismeretekkel. Túlnyomó többségük ugyanakkor már hallott a mesterséges intelligenciáról (a legtöbben a Felvidéken, a legkevesebben Erdélyben).

180. ábra: A mesterségesintelligencia-alapú megoldások ismerete 2024-ben

A mesterségesintelligencia-alapú megoldások ismerete 2024-ben
Kérdés: „Hallott-e már a mesterséges intelligenciáról?”
Forrás: Médiatudományi Intézet (MTMI)
Válasz Erdély Felvidék Vajdaság
Igen 68,0% 84,1% 82,6%
Nem  27,2% 12,7% 13,3%
Nem tudja 5,8% 3,2% 4,1%

Erdélyben volt a legmagasabb (csaknem 70 százalék) azoknak az aránya, akik (tudomásuk szerint*217*) még nem használtak MI-alapú programot, de a vajdaságiak (57,3 százalék) és a felvidékiek (50 százalék) között is magas az ebbe a csoportba tartozók aránya.

181. ábra: A mesterségesintelligencia-alapú megoldások használata 2024-ben

A mesterségesintelligencia-alapú megoldások használata 2024-ben
Kérdés: „Használt-e már bármilyen mesterségesintelligencia-alapú programot?”
Forrás: Médiatudományi Intézet (MTMI)
Válasz Erdély Felvidék Vajdaság
Igen 21,4% 42,4% 27,5%
Nem  69,3% 49,8% 57,3%
Nem tudja 9,3% 7,8% 15,2%

A határon túli magyarok online médiahasználatával kapcsolatos 2024-es kutatás eredményei összességében azt jelzik, hogy az információkhoz való hozzáférés az elmúlt évtizedben az érintett régiókban is alapjaiban és visszafordíthatatlanul megváltozott.

Ezek a változások lényegében követik az anyaországban és a globális médiatérben jellemző trendeket, és immár elmondható, hogy sem a technikai, sem a felhasználói képességek terén nem tapasztalható számottevő eltérés vagy lemaradás.

A határon túli magyar közösségek fokozottan érintettek a kivándorlás, a családok széttagoltsága problematikájában, ezért számukra a kapcsolattartás új lehetőségei különösen fontosak. Az identitás megőrzése érdekében kiemelt jelentősége van az anyanyelvű médiához való hozzáférésnek és a médiafogyasztási szokásoknak. Az általános trendeken (pl. bulvárosodás, a populáris tartalmak túlsúlya) és veszélyeken (ellenőrizetlen információk, álhírek) túl a kutatások szerint a határon túli magyar közösségek kitartanak anyanyelvük és identitásuk mellett az új médiakörnyezetben is.

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2606170155 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Valójában mind az okostelefon használata során, mind a közösségimédia-platformokon nap mint nap használnak MI-alapú megoldásokat.