Médiapiaci Jelentés 2025 15. oldal

Audiovizuális piac

Otthonon kívüli tévénézés

A műszeres közönségmérés bevezetésének köszönhetően már harminc éve percre pontosan tudható, hogy mennyi ideig és mit néznek az emberek a televízióban, azonban ez az adat kizárólag az otthoni készülékeken történő fogyasztásra vonatkozik. A Scores Group hiánypótló reprezentatív felmérése arra tett kísérletet, hogy feltérképezze az otthonon kívüli (Out-of-Home, OOH) tévézést a 15 év feletti lakosság körében, történjen az a szomszédban, barátoknál, kisboltban, kocsmában, munkahelyen vagy akár egy vidéki kiruccanás során.

A méréshez a G-Meter által módosított Samsung mobiltelefonokat használtak, melyekbe a kutatásba bevontak saját SIM-kártyáját helyezték.*41* A médiafogyasztás helyét a mérőeszköz GPS-adatai alapján határozták meg: otthonon kívülinek minősült a lakhelytől legalább 40 méter távolságra eső bármilyen helyszín.

A telefonokra telepített alkalmazás a hangazonosítás (audiomatching*42*) módszerén alapult, és a hat legnézettebb magyar nyelvű televíziós csatornát volt képes beazonosítani (M1, M4 Sport, Duna TV, DunaWorld/M4 Sport, RTL és TV2). A kutatók a tesztelésre 2024 egy kedvező időjárású novemberi hetét választották, amikor nem esett az eső, és a nappali maximum-hőmérséklet 15 °C volt. Ebben az időszakban semmilyen rendkívüli tényező (pl. tanítási szünet, fontos sportesemény vagy szélsőséges időjárás) nem befolyásolta az otthonon kívüli televíziózást.

A pilotkutatás megerősítette, hogy létező és tömegesnek tekinthető jelenség az otthonon kívüli televíziónézés, ami nem korlátozódik a nagy nyári sporteseményekre (pl. olimpia, labdarúgó-vb/Eb, Forma‒1 stb.). A vizsgált időszakban percenként átlagosan több mint 26 ezren kapcsolódtak be a televíziós adásokba a lakásukon kívül, és bár jelentős eltérést nem találtak a hétköznapok és hétvégék között, szombaton harmadával kevesebben hagyták ott megszokott otthoni készüléküket, mint más napokon.

A házon kívüli tévéfogyasztás mért adatsora hasonló mintázatot mutat, mint a lakáson belüli műszeres mérés eredménye: egyértelmű kiugrás elsősorban a hírműsorok idősávjában rajzolódik ki. Hétköznap a reggeli és a déli híradók környékén is magasabb értékeket mértek, de az igazán nagy ugrás este 6 órától figyelhető meg: egy átlagos hétköznap este átlagosan több mint 90 ezer 15 év feletti néző kísérte figyelemmel az otthonától távol a hat csatorna valamelyikét.

21. ábra: Az otthonon kívüli tévénézés napi görbéje 2024. novemberben

Az otthonon kívüli tévénézés napi görbéje (2024. november, AMR fő)
Forrás: Scores Group – NMHH
Óra Hétköznap Hétvége
0:00 20 991 2 568
1:00 6 937 3 053
2:00 4 881 611
3:00 1 481 104
4:00 1 652 0
5:00 6 044 0
6:00 17 353 4 060
7:00 17 757 7 134
8:00 22 287 30 491
9:00 14 519 13 299
10:00 8 188 8 184
11:00 10 904 15 295
12:00 20 963 16 245
13:00 8 738 3 703
14:00 15 305 12 363
15:00 17 149 24 883
16:00 22 916 35 350
17:00 36 034 35 815
18:00 92 367 73 892
19:00 81 943 98 474
20:00 100 736 93 757
21:00 89 449 57 957
22:00 28 683 32 405
23:00 15 889 20 033

A lakásban mért tévéfogyasztáshoz hasonlóan az otthontól távol is a TV2 és az RTL a legkeresettebb csatorna, kettejük versenye az egy percre jutó átlagos nézőszámot tekintve szinte kiegyenlített volt: átlagosan 10 ezren követték figyelemmel mindkét csatornát. A házon kívül tévézők ugyanakkor az RTL reggeli és esti hírműsorait nagyobb arányban választották, mint a konkurensét.

A tesztidőszak alatt a harmadik legnézettebb csatorna az M1 volt az otthonon kívül tévézők körében, átlagosan négyezren nézték a műsorát, de a reggel 7-től délután 2-ig terjedő időszakban minden más csatornát megelőzött az M1 az időnként 10 ezret is meghaladó nézettségével. Az esti órákban zenés és szórakoztató műsoraival a Duna World bizonyult a harmadik legnézettebb csatornának, 21:00 óra után pedig az M4 Sport vette át a helyét.

22. ábra: Az otthonon kívüli tévénézés csatornákra bontva (2024. november)

Az otthonon kívüli tévénézés napi görbéje (2024. november, AMR fő)
Forrás: Scores Group – NMHH
Óra TV2 RTL M4 Sport Duna TV M1 Duna World / M4 Sport
0:00 9 295 6 394 0 0 0 38
1:00 2 911 3 329 71 0 0 0
2:00 3 030 169 87 355 34 0
3:00 1 058 0 30 0 0 0
4:00 16 600 0 604 21 0
5:00 1 122 1 351 0 1 043 140 660
6:00 1 145 6 056 288 843 3 353 2 023
7:00 1 424 5 018 65 0 8 408 344
8:00 7 395 5 757 25 0 11 982 259
9:00 4 318 1 739 11 0 6 653 1 696
10:00 42 709 0 0 6 693 844
11:00 461 50 0 530 11 125 0
12:00 1 211 934 2 535 570 14 464 33
13:00 644 899 535 79 5 205 0
14:00 3 277 4 215 752 79 5 945 382
15:00 6 050 6 400 3 107 0 3 993 0
16:00 11 142 6 748 2 000 855 7 256 95
17:00 11 164 10 690 3 638 4 956 7 629 183
18:00 28 044 51 033 2 850 318 4 547 296
19:00 42 886 36 204 3 850 142 1 248 2 336
20:00 40 543 46 198 2 133 862 3 751 5 797
21:00 37 223 32 200 5 339 2 020 2 598 1 459
22:00 20 716 6 797 1 762 986 606 381
23:00 10 718 6 378 212 296 133 0

A legnézettebb idősávok közül a csütörtök 20:00 és 21:00 óra közötti időszak emelkedett ki, ekkor a hétköznapokra jellemző százezres átlagot jóval meghaladó számban, percenként átlagosan több mint 180 ezren követték a hat adó műsorát otthonuktól távol.

Ezen az estén a legtöbben a TV2-t választották, ahol a Séfek séfe gasztroshow-t sugározták, az adást közel 58 ezren követték figyelemmel.

Az RTL-en párhuzamosan futó Nyerő Páros hasonló méretű nézőtábort vonzott, a Duna World csatornán a Hogy volt? Hogy volt!!! szórakoztató műsor pedig 29 ezer nézőt szólított meg az otthonukon kívül tévézők közül.

Az M4 Sporton 21 órakor kezdődött a 25 ezer néző figyelmét megragadó Dinamo KijevFTC Európa-liga-mérkőzés, aminek a 21 óra utáni sávban a kereskedelmi adók szórakoztató műsoraival is sikerült versenyre kelnie.

Az alábbi ábra az adott idősávban az egy percre jutó átlagos nézőszámot mutatja, ami nem egyezik meg az adott műsor nézettségével.

Vasárnap este például az Álarcos énekes összességében magasabb nézettséget ért el az RTL-en, mint a TV2-n sugárzott Megasztár, noha 20 órától utóbbi magasabb átlagos nézőszámot ért el az otthonuktól távol tévézők körében.*43*

23. ábra: Az otthonon kívüli tévénézés legnézettebb idősávjai és az ekkor adásba kerülő műsorok (2024. november, 100 ezer néző fölött)

Az otthonon kívüli tévénézés legnézettebb idősávjai és az ekkor adásba kerülő műsorok (2024. november, AMR fő > 100.000)
Forrás: Scores Group – NMHH
Napszak TV2 RTL Duna World / M4 Sport M1 M4 Sport Duna TV Összesen
AMR (fő) Műsor AMR (fő) Műsor AMR (fő) Műsor AMR (fő) Műsor AMR (fő) Műsor AMR (fő) Műsor
Vasárnap 19:00 34 984 Megasztár 52 140 Álarcos énekes 0 - 692 - 11 587 Kecskeméti TE–FTC 755 - 100 ezer
Csütörtök 18:00 36 749 Tények 68 556 Híradó - - 1 261 - - - - - 107 ezer
Vasárnap 20:00 59 591 Megasztár 45 237 Álarcos énekes 579 - 1 383 - 265 - 6 037 - 113 ezer
Hétfő 20:00 57 762 Séfek séfe 49 034 Nyerő páros 222 - 9 980 Híradó   - - - 117 ezer
Hétfő 19:00 66 099 Tények Plusz 51 955 Fókusz - - 730 - 605 - - - 120 ezer
Csütörtök 21:00 52 468 Séfek séfe 35 566 Nyerő páros - - 3 651 - 37 373 Dinamo Kijev–FTC 690 - 130 ezer
Hétfő 18:00 66 172 Tények 65 833 Híradó 1 774 - 4 190 - 1 512 - - - 140 ezer
Csütörtök 20:00 75 368

Séfek séfe

69 945 Nyerő páros 28 432 Hogy volt?… Hogy volt!!! 4 699 - 2 141 - - - 181 ezer

[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]

Lábjegyzetek

  1. A felmérés mintáját a rádiós műszeres mérésben alkalmazott G-Meter mobilpanel szolgáltatta, amely a 15 évnél idősebb, magyarországi állandó lakcímmel rendelkező lakosságot reprezentáló 1000+ fős minta. A mérőműszer az ujjlenyomat-technológián alapuló, módosított ROM-mal rendelkező Samsung A52-es Android operációs rendszerű okostelefon volt.

  2. A felmérés módszere az audiomatching, azaz hangazonosítás: kódolt észlelt hangjelek összevetése azonos módon kódolt tv-adás-referenciajelekkel.

  3. Az Álarcos énekes című műsor nézettsége: 51.191 fő, a Megasztár c. műsor nézettsége: 47.706 fő.