Médiapiaci Jelentés 2025 15. oldal
Audiovizuális piac

Otthonon kívüli tévénézés
A műszeres közönségmérés bevezetésének köszönhetően már harminc éve percre pontosan tudható, hogy mennyi ideig és mit néznek az emberek a televízióban, azonban ez az adat kizárólag az otthoni készülékeken történő fogyasztásra vonatkozik. A Scores Group hiánypótló reprezentatív felmérése arra tett kísérletet, hogy feltérképezze az otthonon kívüli (Out-of-Home, OOH) tévézést a 15 év feletti lakosság körében, történjen az a szomszédban, barátoknál, kisboltban, kocsmában, munkahelyen vagy akár egy vidéki kiruccanás során.
A méréshez a G-Meter által módosított Samsung mobiltelefonokat használtak, melyekbe a kutatásba bevontak saját SIM-kártyáját helyezték.*41* A médiafogyasztás helyét a mérőeszköz GPS-adatai alapján határozták meg: otthonon kívülinek minősült a lakhelytől legalább 40 méter távolságra eső bármilyen helyszín.
A telefonokra telepített alkalmazás a hangazonosítás (audiomatching*42*) módszerén alapult, és a hat legnézettebb magyar nyelvű televíziós csatornát volt képes beazonosítani (M1, M4 Sport, Duna TV, DunaWorld/M4 Sport, RTL és TV2). A kutatók a tesztelésre 2024 egy kedvező időjárású novemberi hetét választották, amikor nem esett az eső, és a nappali maximum-hőmérséklet 15 °C volt. Ebben az időszakban semmilyen rendkívüli tényező (pl. tanítási szünet, fontos sportesemény vagy szélsőséges időjárás) nem befolyásolta az otthonon kívüli televíziózást.
A pilotkutatás megerősítette, hogy létező és tömegesnek tekinthető jelenség az otthonon kívüli televíziónézés, ami nem korlátozódik a nagy nyári sporteseményekre (pl. olimpia, labdarúgó-vb/Eb, Forma‒1 stb.). A vizsgált időszakban percenként átlagosan több mint 26 ezren kapcsolódtak be a televíziós adásokba a lakásukon kívül, és bár jelentős eltérést nem találtak a hétköznapok és hétvégék között, szombaton harmadával kevesebben hagyták ott megszokott otthoni készüléküket, mint más napokon.
A házon kívüli tévéfogyasztás mért adatsora hasonló mintázatot mutat, mint a lakáson belüli műszeres mérés eredménye: egyértelmű kiugrás elsősorban a hírműsorok idősávjában rajzolódik ki. Hétköznap a reggeli és a déli híradók környékén is magasabb értékeket mértek, de az igazán nagy ugrás este 6 órától figyelhető meg: egy átlagos hétköznap este átlagosan több mint 90 ezer 15 év feletti néző kísérte figyelemmel az otthonától távol a hat csatorna valamelyikét.
21. ábra: Az otthonon kívüli tévénézés napi görbéje 2024. novemberben
Óra | Hétköznap | Hétvége |
---|---|---|
0:00 | 20 991 | 2 568 |
1:00 | 6 937 | 3 053 |
2:00 | 4 881 | 611 |
3:00 | 1 481 | 104 |
4:00 | 1 652 | 0 |
5:00 | 6 044 | 0 |
6:00 | 17 353 | 4 060 |
7:00 | 17 757 | 7 134 |
8:00 | 22 287 | 30 491 |
9:00 | 14 519 | 13 299 |
10:00 | 8 188 | 8 184 |
11:00 | 10 904 | 15 295 |
12:00 | 20 963 | 16 245 |
13:00 | 8 738 | 3 703 |
14:00 | 15 305 | 12 363 |
15:00 | 17 149 | 24 883 |
16:00 | 22 916 | 35 350 |
17:00 | 36 034 | 35 815 |
18:00 | 92 367 | 73 892 |
19:00 | 81 943 | 98 474 |
20:00 | 100 736 | 93 757 |
21:00 | 89 449 | 57 957 |
22:00 | 28 683 | 32 405 |
23:00 | 15 889 | 20 033 |
A lakásban mért tévéfogyasztáshoz hasonlóan az otthontól távol is a TV2 és az RTL a legkeresettebb csatorna, kettejük versenye az egy percre jutó átlagos nézőszámot tekintve szinte kiegyenlített volt: átlagosan 10 ezren követték figyelemmel mindkét csatornát. A házon kívül tévézők ugyanakkor az RTL reggeli és esti hírműsorait nagyobb arányban választották, mint a konkurensét.
A tesztidőszak alatt a harmadik legnézettebb csatorna az M1 volt az otthonon kívül tévézők körében, átlagosan négyezren nézték a műsorát, de a reggel 7-től délután 2-ig terjedő időszakban minden más csatornát megelőzött az M1 az időnként 10 ezret is meghaladó nézettségével. Az esti órákban zenés és szórakoztató műsoraival a Duna World bizonyult a harmadik legnézettebb csatornának, 21:00 óra után pedig az M4 Sport vette át a helyét.
22. ábra: Az otthonon kívüli tévénézés csatornákra bontva (2024. november)
Óra | TV2 | RTL | M4 Sport | Duna TV | M1 | Duna World / M4 Sport |
---|---|---|---|---|---|---|
0:00 | 9 295 | 6 394 | 0 | 0 | 0 | 38 |
1:00 | 2 911 | 3 329 | 71 | 0 | 0 | 0 |
2:00 | 3 030 | 169 | 87 | 355 | 34 | 0 |
3:00 | 1 058 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 |
4:00 | 16 | 600 | 0 | 604 | 21 | 0 |
5:00 | 1 122 | 1 351 | 0 | 1 043 | 140 | 660 |
6:00 | 1 145 | 6 056 | 288 | 843 | 3 353 | 2 023 |
7:00 | 1 424 | 5 018 | 65 | 0 | 8 408 | 344 |
8:00 | 7 395 | 5 757 | 25 | 0 | 11 982 | 259 |
9:00 | 4 318 | 1 739 | 11 | 0 | 6 653 | 1 696 |
10:00 | 42 | 709 | 0 | 0 | 6 693 | 844 |
11:00 | 461 | 50 | 0 | 530 | 11 125 | 0 |
12:00 | 1 211 | 934 | 2 535 | 570 | 14 464 | 33 |
13:00 | 644 | 899 | 535 | 79 | 5 205 | 0 |
14:00 | 3 277 | 4 215 | 752 | 79 | 5 945 | 382 |
15:00 | 6 050 | 6 400 | 3 107 | 0 | 3 993 | 0 |
16:00 | 11 142 | 6 748 | 2 000 | 855 | 7 256 | 95 |
17:00 | 11 164 | 10 690 | 3 638 | 4 956 | 7 629 | 183 |
18:00 | 28 044 | 51 033 | 2 850 | 318 | 4 547 | 296 |
19:00 | 42 886 | 36 204 | 3 850 | 142 | 1 248 | 2 336 |
20:00 | 40 543 | 46 198 | 2 133 | 862 | 3 751 | 5 797 |
21:00 | 37 223 | 32 200 | 5 339 | 2 020 | 2 598 | 1 459 |
22:00 | 20 716 | 6 797 | 1 762 | 986 | 606 | 381 |
23:00 | 10 718 | 6 378 | 212 | 296 | 133 | 0 |

A legnézettebb idősávok közül a csütörtök 20:00 és 21:00 óra közötti időszak emelkedett ki, ekkor a hétköznapokra jellemző százezres átlagot jóval meghaladó számban, percenként átlagosan több mint 180 ezren követték a hat adó műsorát otthonuktól távol.
Ezen az estén a legtöbben a TV2-t választották, ahol a Séfek séfe gasztroshow-t sugározták, az adást közel 58 ezren követték figyelemmel.
Az RTL-en párhuzamosan futó Nyerő Páros hasonló méretű nézőtábort vonzott, a Duna World csatornán a Hogy volt?… Hogy volt!!! szórakoztató műsor pedig 29 ezer nézőt szólított meg az otthonukon kívül tévézők közül.
Az M4 Sporton 21 órakor kezdődött a 25 ezer néző figyelmét megragadó Dinamo Kijev‒FTC Európa-liga-mérkőzés, aminek a 21 óra utáni sávban a kereskedelmi adók szórakoztató műsoraival is sikerült versenyre kelnie.
Az alábbi ábra az adott idősávban az egy percre jutó átlagos nézőszámot mutatja, ami nem egyezik meg az adott műsor nézettségével.
Vasárnap este például az Álarcos énekes összességében magasabb nézettséget ért el az RTL-en, mint a TV2-n sugárzott Megasztár, noha 20 órától utóbbi magasabb átlagos nézőszámot ért el az otthonuktól távol tévézők körében.*43*
23. ábra: Az otthonon kívüli tévénézés legnézettebb idősávjai és az ekkor adásba kerülő műsorok (2024. november, 100 ezer néző fölött)
Napszak | TV2 | RTL | Duna World / M4 Sport | M1 | M4 Sport | Duna TV | Összesen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AMR (fő) | Műsor | AMR (fő) | Műsor | AMR (fő) | Műsor | AMR (fő) | Műsor | AMR (fő) | Műsor | AMR (fő) | Műsor | ||
Vasárnap 19:00 | 34 984 | Megasztár | 52 140 | Álarcos énekes | 0 | - | 692 | - | 11 587 | Kecskeméti TE–FTC | 755 | - | 100 ezer |
Csütörtök 18:00 | 36 749 | Tények | 68 556 | Híradó | - | - | 1 261 | - | - | - | - | - | 107 ezer |
Vasárnap 20:00 | 59 591 | Megasztár | 45 237 | Álarcos énekes | 579 | - | 1 383 | - | 265 | - | 6 037 | - | 113 ezer |
Hétfő 20:00 | 57 762 | Séfek séfe | 49 034 | Nyerő páros | 222 | - | 9 980 | Híradó | - | - | - | 117 ezer | |
Hétfő 19:00 | 66 099 | Tények Plusz | 51 955 | Fókusz | - | - | 730 | - | 605 | - | - | - | 120 ezer |
Csütörtök 21:00 | 52 468 | Séfek séfe | 35 566 | Nyerő páros | - | - | 3 651 | - | 37 373 | Dinamo Kijev–FTC | 690 | - | 130 ezer |
Hétfő 18:00 | 66 172 | Tények | 65 833 | Híradó | 1 774 | - | 4 190 | - | 1 512 | - | - | - | 140 ezer |
Csütörtök 20:00 | 75 368 | Séfek séfe |
69 945 | Nyerő páros | 28 432 | Hogy volt?… Hogy volt!!! | 4 699 | - | 2 141 | - | - | - | 181 ezer |
[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]
Lábjegyzetek
A felmérés mintáját a rádiós műszeres mérésben alkalmazott G-Meter mobilpanel szolgáltatta, amely a 15 évnél idősebb, magyarországi állandó lakcímmel rendelkező lakosságot reprezentáló 1000+ fős minta. A mérőműszer az ujjlenyomat-technológián alapuló, módosított ROM-mal rendelkező Samsung A52-es Android operációs rendszerű okostelefon volt.
A felmérés módszere az audiomatching, azaz hangazonosítás: kódolt észlelt hangjelek összevetése azonos módon kódolt tv-adás-referenciajelekkel.
Az Álarcos énekes című műsor nézettsége: 51.191 fő, a Megasztár c. műsor nézettsége: 47.706 fő.