Médiapiaci Jelentés 2025 68. oldal

Médiatudatosság

Tartalom-előállítás és demokratikus nyilvánosság

A tartalom-előállítás demokratizálódásával a közösségi médiában a felelős tartalomkészítés is a médiatudatosság részévé vált. Ez olyan tudatos, etikus és jogkövető magatartást jelent, amely magában foglalja a pontos, hiteles információk megosztását, az adatvédelem és titoktartás betartását, valamint a közönséghez igazított, értékes tartalom előállítását. Ezzel összefüggésben érdemesnek tartottuk megvizsgálni, hogy a közösségi médiában való véleménynyilvánítással kapcsolatban hogyan alakul a felhasználók véleménye.

Komoly egyetértés mutatkozott a válaszadók között abban, hogy a felhasználókat meg kell védeni a nem megfelelő vagy sértő tartalmak megjelenésétől: ötből négy válaszadó inkább, vagy teljesen egyetértett ezzel. A válaszadók fele ugyanakkor fontosnak tartja, hogy az emberek az interneten elmondhassák, amit akarnak, még akkor is, ha az ellentmondásos vagy sértő mások számára. A válaszadók közel fele egyetért azzal, hogy az embereknek jogukban áll névtelenül kifejteni véleményüket az interneten.

141. ábra: A közösségi médiában történő véleménynyilvánítással kapcsolatos álláspontok megoszlása 2025-ben

A közösségi médiában történő véleménynyilvánítással kapcsolatos álláspontok megoszlása 2025-ben
Forrás: Az NMHH a hazai felnőtt lakosság médiatudatosságát átfogóan vizsgáló kutatása
Állítás 5 – teljes mértékben jellemző 4 3 2 1 – egyáltalán nem jellemző Nem tudom
Az internetfelhasználókat meg kell védeni a nem megfelelő vagy sértő tartalmak megjelenésétől. 62% 14% 11% 1% 7% 5%
Fontosnak tartom, hogy az emberek az interneten elmondhassák, amit akarnak, még akkor is, ha az ellentmondásos vagy sértő mások számára. 32% 17% 27% 8% 11% 5%
Úgy gondolom, hogy az embereknek jogukban állna elrejteni személyazonosságukat az interneten, hogy névtelenül fejezhessék ki a véleményüket. 31% 15% 22% 8% 19% 5%

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2446728449 (új ablakban nyílik)]