Médiapiaci Jelentés 2025 5. oldal

Audiovizuális piac

Lineáris televíziós médiakínálat

Magyarországon 2024 végén 626 televíziós csatorna volt elérhető a műsorterjesztők kínálatában.*2*

Ebből az NMHH nyilvántartása szerint magyar joghatóság alatt 311 médiaszolgáltatás üzemelt, a további 315 magyarországi nézők számára készült és/vagy Magyarországon is elérhetővé tett csatornát külföldön bejegyzett médiavállalkozások kínálták. A külföldi bejegyzésű médiaszolgáltatók csatornái között 99 magyar, 216 pedig idegen nyelven sugárzott. A teljes kínálatot tekintve 410 csatorna volt magyar nyelvű, elemzésünk elsősorban ezekre fókuszál.

Az összesen kilencven országos médiaszolgáltatás közül 17 (hét közszolgálati és tíz kereskedelmi csatorna) működött magyar joghatóság alatt. A nem magyar joghatóság alatt működő csatornák közül a Nielsen Közönségmérés technikai penetrációs mutatója alapján 73 volt országosnak tekinthető. A magyar nyelvű nem országos csatornák között a körzeti csatornák száma 37, a helyi televízióké 257 volt az NMHH nyilvántartása szerint.

Az elmúlt hat évben a magyar nyelvű televíziós csatornák száma 503-ról 410-re csökkent, illetve regionális átrendeződés is elindult: az országos csatornák száma 76-ról 90-re nőtt, a körzetieké pedig csaknem megduplázódott a 2019-es 21 darabhoz képest. A helyi televíziók kínálata 106 csatornával lett kevesebb, a nem magyar joghatóság alatt működő, országosnak nem tekinthető televíziók száma pedig 17 csatornával csökkent.

A helyi televíziók számának csökkenését egyfelől okozhatták finanszírozási problémák, másfelől a digitalizációs trendek, amelyek nyomán lehetővé vált az audiovizuális tartalmak „átköltöztetése” közösségimédia-platformokra, illetve videómegosztó felületekre. (Ez történt például 2022 augusztusában az Érd TV*3*, valamint 2024 decemberében az Újpest Televízió*4* esetében.)

1. ábra: Magyar nyelvű televíziós médiakínálat regionalitás szerint (2019‒2024)

Magyar nyelvű televíziós médiakínálat regionalitás szerint (2019‒2024, médiumszám)
Forrás: NMHH, Whitereport-adatbázis, Nielsen Közönségmérés
Év Országos Körzeti Helyi Nem országos Összesen
2019 76 21 363 43 503
2020 78 42 338 42 500
2021 82 39 310 40 471
2022 84 41 285 25 435
2023 88 38 274 30 430
2024 90 37 257 26 410

Megjegyzés

Az országos csatornák alatt az NMHH nyilvántartásában szereplő országos csatornákat és azokat a nem magyar joghatóság alá tartozó csatornákat értjük, amelyeknek a technikai penetrációja a Nielsen Közönségmérés szerint meghaladja az 50 százalékot.

A „nem országos” csatornák alatt azokat a nem magyar joghatóság alatt működő csatornákat értjük, amelyek technikai penetrációja nem ismert, vagy 50 százalék alatt van a Nielsen Közönségmérés szerint.

A tartalomszolgáltatás jellege szerint a magyar nyelvű televíziós médiaszolgáltatói piacot közszolgálati (állami tulajdonú), kereskedelmi (jellemzően hazai vagy külföldi tulajdonú gazdasági társaságokhoz tartozó), valamint közösségi szolgáltatásokat nyújtó szereplők (vegyesen gazdasági társaságok, illetve nem profitorientált szervezetek, pl. önkormányzatok, alapítványok által működtetett csatornák) alkotják. 2024 végén 7 közszolgálati tévécsatorna (M1, M2, Duna, Duna World, M4 Sport, M4 Sport+, M5), 233 kereskedelmi és 71 közösségi televíziós médiaszolgáltatás volt elérhető magyar nyelven. A vizsgált hatéves időintervallumban a tartalomszolgáltatási jelleg szerinti kategóriák megoszlása érdemben nem változott.

Országos kereskedelmi csatornát működtető hazai televíziós médiavállalatok magyar nyelvű portfóliója (2024. IV. negyedév)
Forrás: NMHH, Whitereport-adatbázis
Műsorszolgáltató Magyar joghatóság alatt üzemeltetett országos csatornák Nem magyar joghatóság alá tartozó magyar nyelvű országos csatornaérdekeltségek Csatornák száma
TV2 Zrt. TV2 Izaura TV, Jocky TV, Mozi+, Moziverzum, Prime, Spíler, Spíler2, SuperTV2, TV2 Comedy, TV2 Kids, TV2 Klub, TV2 Séf, Zenebutik 14
M-RTL Zrt. RTL  Cool TV, Film+, Kölyökklub, Moziklub, Muzsika TV, RTL Gold, RTL Kettő, RTL Három, RTL Otthon, Sorozat+, Sorozatklub 12
ATV Zrt. ATV, ATV Spirit nincs 2
Media Vivantis Zrt. Life TV, Ozone TV nincs 2
Első Roma Média Kft. Dikh TV nincs 1
HírTV Zrt. Hír TV nincs 1
Magyar Sláger TV Kft. Magyar Sláger TV nincs 1
Magyar Mozi TV Kft.  Magyar Mozi TV nincs 1
Összesen 10 csatorna 24 csatorna 34

Tematika szerint a magyar nyelvű országos televíziós csatornák legnagyobb csoportját 2024 végén az általános szórakozás/bulvár tematikájú médiumok alkották, majd sorrendben a film/sorozat, az ismeretterjesztő, a gyerek- és a sportcsatornák következtek.

2. ábra: Magyar nyelvű országos televíziók tematika szerint, 2024. negyedik negyedév

Magyar nyelvű országos televíziók tematika szerint (2024. IV. negyedév, médiumszám)
Forrás: Whitereport-adatbázis
Tematika Televíziók száma
Szórakozás/bulvár 19
Film/sorozat 16
Ismeretterjesztő 13
Gyerek 11
Sport 10
Női 9
Hír/közélet 3
zenecsatorna 3
Gasztronómia 2
Lakberendezés/kert 2
Utazás 1
Vadászat/halászat 1
Összesen 90

A 410 magyar nyelvű televíziós csatornát összesen 315 szervezet üzemeltette, amelyből 191 gazdasági társaság, 98 egyéb szervezet (jellemzően önkormányzat, alapítvány vagy egyéni vállalkozás) és 26 külföldi szervezet.

A televíziótársaságok közül tíz rendelkezett egymilliárd forint feletti éves nettó árbevétellel 2024-ben. A vezető országos kereskedelmi csatornákat üzemeltető Magyar RTL Televízió Zrt. és a TV2 Média Csoport Zrt. egyaránt 56 milliárd forint feletti nettó árbevételt ért el, ami reklám-, terjesztési és egyéb árbevételeket egyaránt tartalmaz. Mindkét piacvezető médiaszolgáltató növelni tudta árbevételét az előző évihez képest: a TV2 3 milliárd forinttal (hat százalék), az RTL 2,3 milliárd forinttal (négy százalék).

A közszolgálati DMSZ árbevétele nem összevethető a piaci alapon működő társaságokéval, mivel finanszírozása elsődlegesen az MTVA útján valósul meg. Az MTVA egy elkülönített vagyonkezelő és pénzalap, amelynek számos, a médiatörvényben meghatározott feladata van. Az alap 2024-ben együttvéve 147 milliárd forintot költött a közszolgálati televízió- és rádiócsatornák, a nemzeti hírügynökség (MTI) és több más tétel finanszírozására. A közszolgálati média televíziós hirdetési bevétele a 2023-as 1,8 milliárd forintról 2,3 milliárd forintra emelkedett.*5*

3. ábra: A legnagyobb árbevételű kereskedelmi televíziós médiaszolgáltatók 2024-ben

A legnagyobb árbevételű kereskedelmi televíziós médiaszolgáltatók – 2024, milliárd forint
Forrás: Whitereport-adatbázis & Opten)
Médiaszolgáltató 2024-es, teljes éves árbevétel
TV2 Zrt. 56,3
M-RTL Zrt. 56,2
AMC Networks CE Kft. 25,5
Viacom International Hungary Kft. (2023-as adat) 23,0
HBO Holding Zrt. (2023-as adat) 13,8

Megjegyzés

Mivel a felsorolt televíziós társaságok közt nemzetközi központok is találhatók, a teljes éves nettó árbevétel nem csak a Magyarországon működő televíziókból származó bevételeket tartalmazza. Az HBO Holding Zrt. és a Viacom International Hungary Kft. esetében a jelentés készítésekor még nem álltak rendelkezésre a 2024-es pénzügyi beszámolók, ezért esetükben a 2023-as adatokat szerepeltetjük. Az árbevételi adatok tartalmazzák a terjesztési, a reklám- és az egyéb bevételeket is.

[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]

Lábjegyzetek

  1. Csak a DVB–C és IPTV-platformokon elérhető csatornák. Az azonos műsorfolyamot sugárzó HD- és SD- csatornákat egybe számoltuk.
  2. Augusztus 1-től csak a neten lesz Érd Tv (az Érdi Újság cikke – új ablakban nyílik meg)

  3. AZ Újpesti TV Youtube-csatornája (új ablakban nyílik meg)

  4. Az MTVA 2024. évi üzleti beszámolója (PDF, új ablakban nyílik meg)