Médiapiaci Jelentés 2025 33. oldal

Sajtópiac

A klímaváltozás online médiaképe

A klímaváltozással kapcsolatban a közfigyelem egyre inkább az aktuálisan tapasztalható és a közeljövőben várható éghajlati változásokra irányul. Az Európai Unió lakosságának 78 százaléka már a mindennapi életében tapasztalja az éghajlatváltozás hatásait, a legtöbben a déli országokban, de az arány hazánkban is eléri a 84 százalékot az Eurobarometer*71* felmérése szerint.

62. ábra: Az éghajlatváltozás hatásait a mindennapokban tapasztalók*72* aránya az EU-ban 2024-ben

Az éghajlatváltozás hatásait a mindennapokban tapasztalók aránya az EU-ban 2024-ben
Forrás: Special Eurobarometer, 2024. március‒április (N=26342)
Ország Azok aránya, akik úgy érzik, hogy a környezeti kérdések hatással vannak életükre és egészségükre
Észtország 60%
Dánia 61%
Németország 64%
Svédország 66%
Csehország 66%
Románia 69%
Finnország 70%
Ausztria 70%
Hollandia 72%
Litvánia 73%
Lengyelország 74%
Írország 74%
Bulgária 74%
Szlovénia 77%
Lettország 79%
Franciaország 80%
Szlovákia 82%
Horvátország 82%
Belgium 82%
Luxemburg 83%
Magyarország 84%
Olaszország 88%
Portugália 90%
Spanyolország 93%
Ciprus 93%
Görögország 95%
Málta 98%
EU27 78%

A kilenc legfontosabb magyarországi televíziós és rádiós hírműsorra, illetve a tíz leglátogatottabb hírportálra kiterjedő tartalomelemzés szerint a klímaváltozás hatásainak elsősorban az online hírszerkesztőségek tulajdonítottak kiemelt jelentőséget, a televíziós és rádiós hírműsorok ritkábban foglalkoztak a témával. A legfontosabb híradók*73* hazai vonatkozású beszámolóinak mindössze két százaléka szólt a klímaváltozással összefüggő témákról 2023-ban. Ezt a hírmennyiséget a tíz legolvasottabb*74* magyar nyelvű hírportál 2024-ben negyedév alatt elérte (a vizsgált hírportálok olvasószáma nagyjából megegyezik a televíziós/rádiós híradók közönségével*75*).

Az éghajlatváltozás online médiaképének legfontosabb ismérve a „klímaaggodalmatkeltő hírek magas aránya (65 százalék). Az ilyen jellegű hírek gyakran könnyen értelmezhető történetek formájában jelentek meg. A klímaváltozással kapcsolatos aggodalmat (esetenként egyenesen félelmet) kiváltó hírekkel az olvasók konkrét események, helyi vagy globális rombolást végző éghajlati hatások felidézésével (61 százalék), illetve közvetetten, a klímaváltozást egészségügyi kockázatként való bemutatásával (17 százalék) egyaránt találkozhattak.

Leggyakrabban a hazai olvasók által is közvetlenül megtapasztalt éghajlati hatások következményeiről, így a melegebb időjárásról vagy a hőhullámok gyakoribbá válásáról (32 százalék) szóltak a hírek. A beszámolók 25 százalékában a felmelegedés trendként, a jövőnket meghatározó elkerülhetetlen tényezőként jelent meg. A jéggel borított földfelszín visszahúzódásáról, a tengerszint emelkedéséről, az óceánok felmelegedéséről szólt az írások közel 17 százaléka. Az extrém időjárási jelenségeket (pl. viharkárok, villámárvizek, illetve vízhiány, elsivatagosodás) egyaránt a híradások hat százaléka idézte fel.

Az online tudósítások hatoda egészségügyi kockázatként hivatkozott az éghajlatváltozásra, leggyakrabban járványszerű megbetegedések vízióját villantva fel, amelyeket Magyarországon eddig ismeretlen szúnyogfajokhoz (ritkábban kullancsokhoz) kötöttek. Az egészségügyi kockázatok másik gyakran megemlített típusa az éhínség vagy a vízhiány által okozott humanitárius válsághelyzet, illetve légszennyeződés miatti rövidebb várható élettartam volt.

A kockázatok és veszélyek bemutatásához képest a klímahelyzet megoldásának kereséséről lényegesen kevesebb tudósítás szólt, és ezek is jellemzően pénzügyi vagy adminisztratív kontextusban foglalkoztak a témával. Az online sajtó érdeklődésének hangsúlyait jelzi, hogy egyes termékek (pl. kakaó, kávé, banán) éghajlatváltozásnak tulajdonított várható áremelkedéséről gyakrabban esett szó a híradásokban, mint a klímakatasztrófa hatásait ellensúlyozni hivatott, bevezetésre váró innovatív technológiai megoldásokról. Meglepően ritkán fordultak elő a klímapolitikával kapcsolatos tiltakozásokról vagy a műemlékek, művészeti tárgyak ezzel összefüggő megrongálásáról szóló híradások (3 százalék), az éghajlatváltozás monitoringjára vonatkozó bírálatokat pedig mindössze két írás képviselte.

63. ábra: Az éghajlatváltozás megjelenése az online híradásokban (2024. február‒április)

Az éghajlatváltozás megjelenése az online híradásokban (2024. február‒április, a híradások százalékában; egy híradás több témát is tartalmazhatott)
Forrás: Neticle‒NMHH
A híradásban megjelenő téma Arány
Felmelegedés, hőhullámok  32%
A felmelegedés egy trend 25%
Tengerszint emelkedése 17%
Járvány, egyéb humanitárius katasztrófa 17%
Zöldátállás finanszírozása 13%
Adminisztratív eszközök (szabályzók kiadása) 11%
Energiafelhasználás csökkentése  9%
Extrém időjárási jelenségek 6%
Vízhiány 6%
Kakaó, kávé, banán áremelkedése 6%
Megújuló energiaforrások szerepe 6%
Kutatás-fejlesztés 5%
Tiltakozások 3%

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2535539541 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Attitudes of Europeans towards the environment (az Európai Unió hivatalos, angol nyelvű weboldala – új ablakban nyílik meg)

  2. Azok aránya, akik egyetértettek a következő állítással: „A környezeti kérdések közvetlen hatással vannak az Ön mindennapi életére és egészségére.”

  3. M1 esti Híradó, Duna TV Híradó, Kossuth rádió: Jó reggelt, Magyarország! (7 órától 8 óráig tartó időszak), Déli Krónika, Esti Krónika, RTL Híradó, TV2 Tények, ATV Híradó, Hír TV Híradó.

  4. Az elemzés 2023 tíz legolvasottabb portáljának 2024. február‒április között publikált, klímaváltozással foglalkozó beszámolóira terjedt ki. A Gemius adatai szerint 2023-ban a legolvasottabb portálok a blikk.hu, index.hu, origo.hu, 24.hu, telex.hu, portfolio.hu, borsonline.hu, ripost.hu, hvg.hu, 444.hu, penzcentrum.hu, rtl.hu voltak. Mivel a borsonline.hu és a ripost.hu nem közölt klímaváltozással foglalkozó cikkeket, ezért helyüket a penzcentrum.hu és az rtl.hu foglalta el. Az elemzés korpuszát a Neticle szolgáltatta. Az elemzés az éghajlatváltozást tárgyaló vagy arra kauzális viszonyban hivatkozó írásokra terjedt ki. A klímaváltozás témaköre nem feltétlen egyezik meg a környezetvédelem témakörével.

  5. 2023-ban a kilenc legfontosabb hírműsor és az általunk vizsgált tíz hírportál napi felhasználóinak átlagos számát egyaránt kb. 4,8 millió főre becsülhetjük.