Médiapiaci Jelentés 2025 80. oldal

Digitális gyermekvédelem

Sharenting a magyar szülők körében

A digitális korszak alapjaiban változtatta meg a családi élet dokumentálását és vizuális bemutatását. Míg korábban a családi fényképalbumok és videókazetták privát emlékek maradtak, amelyeknek egy része az idő múlásával egyszerűen eltűnt vagy megsemmisült, ma az okostelefon és a közösségi média lényegében korlátlan és folyamatos lehetőséget kínál arra, hogy a szülők azonnal és széles körben osszák meg gyermekeik életének fontos és kevésbé fontos pillanatait. Ennek azonban nemcsak összetett érzelmi és közösségi, hanem társadalmi és adatvédelmi vonatkozásai is vannak.
A sharenting kifejezés arra a tevékenységre utal, amikor a szülők (vagy más közeli hozzátartozók) az online nyilvánosságban osztanak meg kiskorú gyermekükkel vagy rokonukkal kapcsolatos szöveges, képi és/vagy audiovizuális tartalmakat, illetve személyes adatokat. A sharenting mára a digitális kultúra természetes velejárója lett, hiszen az empirikus vizsgálatok azt mutatják, hogy a szülők többsége valamilyen formában részt vesz a megosztásban.
Mindez ugyanakkor felveti a gyermekek későbbi mentális jóllétének, személyiségi jogainak és digitális identitásának kérdését, szélsőséges esetekben akár komoly etikai és jogi dilemmákat is előidézve. A szülők által megosztott tartalmak ugyanis évekkel, akár évtizedekkel később is elérhetők maradnak, így ez a jelenség újfajta felelősséget ró a szülőkre: nem csupán saját online identitásukat, hanem gyermekeik jövőbeli digitális képét is aktívan alakítják.

Egy 35 év alattiakat vizsgáló 2024-es kutatásban*212* a válaszadók 86 százaléka nyilatkozott úgy, hogy valamilyen rendszerességgel posztol fényképeket vagy egyéb információkat saját vagy a rokoni körébe tartozó gyerekekről. A sharenting gyakoriságát a szülők életkora és iskolai végzettsége határozza meg leginkább: minél idősebb egy szülő, illetve minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik, annál kisebb valószínűséggel fog képeket megosztani gyerekeiről a közösségi médiában. Ez az egyszerű trend azonban tovább árnyalható, amennyiben az egyéni motivációk és a közösségimédia-használat általános jellemzőin keresztül vizsgáljuk a sharenting jelenségét.

166. ábra: Sharenting a fiatal magyar szülők körében 2024-ben

Sharenting a fiatal magyar szülők körében 2024-ben
Forrás: NMHH‒Fabricula-kutatás – Az online platformok használata Magyarországon a fiatal felnőttek körében, 2024
A szülőre vonatkozó demográfiai kategória Csoport Gyakori megosztók Ritkán megosztók Nem megosztók
Szülő neme Anyák 51% 36% 13%
Apák 49% 35% 16%
Szülő életkora 25 évnél fiatalabb 69% 21% 10%
25–29 éves 52% 34% 14%
30–35 éves 45% 41% 14%
Szülő iskolai végzettsége Alapfokú 62% 28% 10%
Felsőfokú 44% 42% 14%
Középfokú 41% 49% 10%

A kutatások alapján a sharenting leginkább univerzális motivációjának a büszkeségre okot adó pillanatok megosztása, illetve a rokonok, ismerősök tájékoztatása tűnik. Ugyanakkor nem elhanyagolható a lájkok és pozitív reakciók begyűjtésének vágya, az intenzív „digitális emlékfelhalmozás”, illetve a másoktól származó tanácsok és támogatás iránti igény. Ez utóbbiak közvetlen kapcsolatban vannak a sharenting gyakoriságával. Minél gyakrabban posztol valaki a gyerekéről, annál fontosabbak számára ezek a szempontok.

A sharenting és a közösségimédia-használat szorosan összefügg, ezért érdemes az utóbbi mögött meghúzódó motivációs tényezőket is elemezni. Ezek jellemzően három csoportba sorolhatók:

  • kapcsolattartás és az információszerzés, ami leginkább a személyes kapcsolatok ápolását és mások tartalmainak elsősorban passzív követését jelenti;
  • önkifejezés és önreprezentáció, ami a saját identitás, vélemények és érdeklődés megosztását jelenti, célja az ’én’ pozicionálása a virtuális térben;
  • az úgynevezett eszképizmus, ami a valóságtól való menekülés, a stressz csökkentése, az unalom elűzése vagy egyszerűen a pihenés iránti vágy eszközeként jelenik meg.

A sharentingtől távolmaradó szülőkre összességében visszafogott közösségimédia-használat jellemző, mindhárom területen alacsony szintű motivációval. Azok a szülők, akik számára fontos az online önképük építése és a közösségi térben való intenzív megjelenés, jóval nagyobb valószínűséggel osztanak meg tartalmakat a gyerekeikről is. A gyakran megosztó csoport esetében az átlagnál magasabb az eszképizmus értéke is, azaz alapvetően ebben a csoportban találjuk azokat, akik a közösségi médiát részben a valóságtól való elmenekülésre vagy unaloműzésre használják.

Számukra a közösségi média nemcsak információs csatorna, hanem egyfajta társas tér is, ahol aktívan jelen vannak, és ahol a megosztás a kapcsolattartás, az önkifejezés és a társas visszajelzések megszerzésének eszköze.

167. ábra: Közösségimédia-használati motivációk erőssége az egyes sharenting csoportokban 2024-ben

Közösségimédia-használati motivációk erőssége az egyes sharentingcsoportokban 2024-ben
A tábláztban a faktorsúlyok ‒1 és +1 közötti értékei láthatók. A pozitív értékek átlag feletti, míg a negatív értékek átlag alatti fontosságot fejeznek ki.
Forrás: NMHH‒Fabricula-kutatás – Az online platformok használata Magyarországon a fiatal felnőttek körében, 2024
Csoport Kapcsolattartás és információszerzés Önreprezentáció és online identitás Eszképizmus
Gyakori megosztók -0,04 0,43 0,20
Ritkán megosztók -0,03 -0,32 -0,17
Nem megosztók -0,25 -0,40 -0,32

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2261382307 (új ablakban nyílik)

Lábjegyzetek

  1. A teljes kutatás elérhetősége: Onlineplatformok.hu – A TikTok és a YouTube a tinédzserek és a fiatal felnőttek elsőszámú mobil platformjai (új ablakban nyílik) Adatfelvétel: 2024. június–augusztus, n=374. Az adatfelvételre kérdőíves lekérdezéssel és szoftveres adatgyűjtéssel került sor, 35 évnél fiatalabb magyar szülők körében.