Médiapiaci Jelentés 2025 61. oldal

A hírfogyasztás sokszínűsége

Európai fiatalok médiafogyasztása

A fiatalok közéleti tartalomfogyasztási szokásait vizsgálta az Eurobarometer Európai Parlament számára készített 2024-es reprezentatív felmérése*188*. A kutatás magyarországi válaszadóinak 38 százaléka számára a közösségi média volt a politikai és társadalmi kérdések területén az első számú információforrás, a második helyen (32 százalék) az online híroldalak, a harmadikon (27 százalék) a videómegosztó platformok szerepeltek.

126. ábra: Politikai és társadalmi kérdésekben leginkább használt információforrások a 16‒30 évesek körében 2024-ben

Politikai és társadalmi kérdésekben leginkább használt információforrások a 16‒30 évesek körében 2024-ben
Forrás: Eurobarometer Youth Survey, 2024*189*
EU: N=25863. Magyarország: N=1006
Korcsoport: 16–30 évesek
Legfeljebb 3 választlehetőséget lehetett megjelölni.
Információforrás Az Európai Unió 27 országa Magyarország
Közösségimédia-platformok (pl. Instagram, TikTok) 42% 38%
Online sajtó vagy hírplatform 26% 32%
Videómegosztó platformok (pl. YouTube) 23% 27%
Televízió 39% 26%
Barátok, család, kollégák 25% 21%
Podcastok 11% 15%
Rádió 16% 14%
Hirdetések vagy egyéb, politikai pártok által közzétett információk 9% 10%
Tanárok, egyetemi oktatók 11% 9%
Ifjúsági szervezetek, diákmunkások és nem hivatalos nevelők 8% 8%
Nyomtatott sajtó, magazinok 12% 8%
Nem tudom 2% 4%
Nem tájékozódom ilyen jellegű kérdésekben. 2% 3%
Egyéb 2% 2%

Az Eurobarometer kutatása szerint az európai fiatalok közel fele (47 százalék) az Instagramot jelölte meg az egyik legfontosabb hírforrásként, a magyar fiatalok több mint fele (55 százalék) viszont elsősorban a Facebookon tájékozódik. A hazai fiatalok jóval nagyobb arányban jelölték meg a TikTokot hírforrásként (49 százalék), mint az uniós átlag (39 százalék), az X viszont sokkal kevésbé népszerű hírforrás hazánkban a fiatalok körében (10 százalék), mint az unióban (21 százalék).

127. ábra: A politikai és társadalmi kérdésekben való tájékozódáshoz használt legfontosabb platformok, alkalmazások a 16‒30 évesek körében 2024-ben

A politikai és társadalmi kérdésekben való tájékozódáshoz használt legfontosabb platformok, alkalmazások a 16‒30 évesek körében 2024-ben
Több válaszlehetőséget lehetett megjelölni.
Forrás: Eurobarometer Youth Survey, 2024*190*
EU: N=25863. Magyarország: N=1006
Platform Európai Unió 27 országa Magyarország
Facebook 27% 55%
TikTok 39% 49%
YouTube 37% 41%
Instagram 47% 32%
Messenger 6% 18%
X (Twitter) 21% 10%
Snapchat 9% 6%
Nem használom a közösségi médiát erre a célra 8% 5%
Discord 4% 5%
Egyéb 3% 4%
Telegram 7% 4%
WhatsApp 16% 3%
Viber 2% 3%
Nem tudom 1% 3%
LinkedIn 5% 2%
Egyáltalán nem használok közösségi médiát 1% 1%

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1614667213 (új ablakban nyílik) és Shutterstock.com/1467605984 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Az Európai Unió honlapja: Eurobarometer Youth Survey2024 (új ablakban nyílik)

  2. Flash Eurobarometer FL013EP adatkészlet (Youth survey 2024) – új ablakban nyílik

  3. Az Európai Unió honlapja: Eurobarometer Youth Survey 2024 (új ablakban nyílik) | Flash Eurobarometer FL013EP adatkészlet (Youth survey 2024) – új ablakban nyílik