Médiapiaci Jelentés 2025 64. oldal

Médiatudatosság

Dezinformáció és médiahitelesség

A médiatudatosság szerepének növekedése szorosan összefügg a dezinformáció és álhírek terjedésével, amihez nagyban hozzájárultak az olyan technológiai fejlesztések is, mint a generatív mesterséges intelligencia. Az MI segítségével lehetségessé vált olyan manipulált (deepfake) tartalmak létrehozása, amelyek megtévesztésig hasonlítanak a valódiakra. Ez súlyos veszélyeket hordoz magában a médiahitelesség szempontjából, hiszen korábban a vizuális bizonyítékokat széles közbizalom övezte.

A médiafogyasztók elbizonytalanodását támasztja alá az NMHH „Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom” című, a 18 és 79 év közötti felnőtt magyar lakosság körében végzett reprezentatív kutatása*196* is, amely felmérte a válaszadók különböző médiumokba vetett bizalmának szintjét is. A vizsgált médiatípusok közül a legnagyobb arányban a televíziónak, a legkevésbé a közösségi médiának szavaztak bizalmat a válaszadók. A legnagyobb bizalmatlanság a nyomtatott sajtót övezi, de az adott médiatípusban egyáltalán nem bízók aránya valamennyi platform esetében felülmúlta a teljes mértékben megbízókét*197*.

130. ábra: A különböző médiatípusokba vetett bizalom szintje 2024-ben

A különböző médiatípusokba vetett bizalom szintje 2024-ben
Forrás: NMHH „Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom” kutatás
Bázis: N=1103, a teljes minta
Médiumok Egyáltalán nem Kismértékben Közepesen Nagyon Teljes mértékben
Televízió 17% 18% 42% 10% 13%
Rádió 20% 21% 37% 13% 9%
Online sajtó 16% 24% 43% 11% 6%
Közösségi média 20% 28% 39% 7% 6%
Nyomtatott sajtó 26% 25% 34% 9% 7%

A tudatosabbnak tartott hozzáállás magasabb bizalmi szintet eredményez, aki tehát úgy véli magáról, hogy körültekintően jár el a tájékozódás során, az nagyobb eséllyel bízik meg legalább egy, vagy akár az összes médiumban. A fiatalabb korosztályt magasabb bizalom jellemzi valamennyi platform esetében. A szélsőségesen és zártan gondolkodók*198* átlag feletti arányban bizalmatlanok az összes felsorolt médiummal szemben. 

A válaszadók harmada a politikai hírek esetében is a televíziót tartotta a legmegbízhatóbb médiumnak, negyedük szerint e tekintetben nincs különbség a platformok között, míg ötödük az online híroldalakat jelölte leginkább megbízhatónak.

131. ábra: A legmegbízhatóbbnak tartott médiumok 2024-ben

A legmegbízhatóbbnak tartott médiumok 2024-ben
Kérdés: „Melyik médiumot tartja a legmegbízhatóbbnak a politikai hírek terén?”
Forrás: NMHH „Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom” kutatás
Bázis: N=1103, a teljes minta
Médiatípus Ennyien tartják megbízhatónak
Ugyanannyira megbízhatóak 25%
Nyomtatott sajtó 4%
Rádió 8%
Közösségi média 9%
Online híroldalak 21%
Televízió 32%

A televízióba vetett bizalom ellenére a válaszadók több mint kétharmada (72 százalék) ugyanakkor politikailag nagyon vagy inkább elfogultnak tartja a tévécsatornákat. Ennek az lehet a magyarázata, hogy ha a saját nézeteiknek megfelelő csatornát találnak, akkor kevésbé érzik zavarónak az elfogultságot. A nyomtatott sajtó (60 százalék), a rádió (59 százalék) és az online sajtó (51 százalék) esetében is többséget alkottak az adott médiatípust politikailag inkább elfogultnak tartók. A közösségi média esetében a legalacsonyabb az így gondolkodók aránya, amit az magyarázhat, hogy a vegyes ismerősi kör, illetve az algoritmusalapú hírfolyam miatt többféle tartalom juthat el a fogyasztókhoz.

132. ábra: Hírforrások politikai elfogultságának megítélése 2024-ben

Hírforrások politikai elfogultságának megítélése 2024-ben
Kérdés: „Ön szerint mennyire jellemző a következő médiatípusok híreket is közlő csatornáira, hogy azok politikailag elfogultak?”
Forrás: NMHH „Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom” kutatás
Bázis: N=1103, a teljes minta
Médiatípus Nagyon megbízhgató Inkább megbízható Jellemző is meg nem is Inkább nem megbízható Egyáltalán nem megbízható
Televízió 47% 24% 22% 4% 3%
Rádió 33% 26% 28% 9% 5%
Online sajtó 24% 27% 36% 8% 4%
Közösségi média 23% 22% 39% 10% 6%
Nyomtatott sajtó 35% 25% 27% 6% 6%

Jelentős igény mutatkozik ugyanakkor az elfogulatlan, vagy legalábbis annak ítélt politikai híradások iránt: ötből négyen inkább vagy nagyon fontosnak tartják, hogy a politikai hírek a lehető legnagyobb mértékben függetlenek legyenek. A médiumok tulajdonosi viszonyai kevesebb embert érdekelnek, mint ahányan a hírek politikai függetlenségéhez ragaszkodnak, de így is tízből négy válaszadó számára releváns a kérdés, főként a férfiak, illetve a felsőfokú végzettséggel rendelkezők körében.

A válaszadók többsége szerint a fogyasztott médiatartalmak nem befolyásolják saját politikai véleményét, fontos azonban megjegyezni, hogy ez a fajta befolyás sok esetben tudat alatti is lehet, illetve a kérdőív önbevalló jellege is inkább az alacsonyabb szintű befolyásoltság irányába torzíthatja az eredményeket. Aki fontosnak tartja a politikai hírek függetlenségét, az lényegesen jobban odafigyel arra, hogy milyen forrásokból tájékozódik, mint az, akinek a függetlenség nem igazán fontos tényező. A függetlenséget fontosnak tartók gyakrabban keresnek további információkat egy adott hírről, hogy megbizonyosodjanak annak pontosságáról, továbbá nyitottabbak arra, hogy a sajátjuktól eltérő nézőpontokat is megismerjenek.

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/710579491 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. A kutatást az NMHH megbízásából a Reacty Digital készítette online kérdőíves adatfelvétellel 2024 decemberében. A célcsoport a 18 és 79 év közötti felnőtt magyar lakosság volt, a mintaméret 1103 fő. A minta reprezentatív az alapsokaságra nem, korcsoport, iskolai végzettség és településtípus szerint. NMHH.hu: Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom

  2. Az eredmények értelmezésénél fontos figyelembe venni, hogy a kérdőív a válaszadók véleményét és megélését tükrözi, ami a tájékozottságot érintő kérdésekben gyakran pozitív irányba torzít. Emiatt a kutatás alapján a magyar lakosság tudatosabb médiafogyasztónak tűnhet, mint amilyen valójában. A dezinformációval kapcsolatos kérdéseknél sem azonosíthatók azok az álhírek, amelyeket a válaszadó nem ismert fel, és előfordulhat, hogy egyesek dezinformációnak tartanak olyan híreket is, amelyekkel egyszerűen nem értenek egyet.

  3. Az elemzés során a demográfiai különbségek detektálása mellett azt is figyeljük, hogy aki szélsőségesen és zártan gondolkodik, az másképp viselkedik-e a médiatudatosság kérdéskörében. A szélsőségesen és zártan gondolkodók közé azokat a válaszadókat soroljuk (8%), akik a saját megítélésük szerint másképp gondolkodnak, mint a többség, de nem nyitottak arra, hogy a sajátjuktól eltérő nézőpontokat is megismerjenek.