Médiapiaci Jelentés 2025 9. oldal

Audiovizuális piac

Az online audiovizuális szolgáltatások igénybevétele

Több eltérő módszertannal és alapsokaságon végzett kutatás eredményei egyaránt az online audiovizuális médiafogyasztás, és különösen a streamingszolgáltatások népszerűségének folyamatos növekedését jelzik.

A Nielsen műszeres közönségmérése szerint 2024-ben a három évvel korábbi 21 százalékkal szemben már a tévés háztartásban élők 53 százaléka hozzáfért valamelyik streamingszolgáltatáshoz.

Az NMHH háztartási kutatása szerint Magyarországon a háztartások negyede rendelkezett előfizetéssel valamelyik streamingszolgáltatásra 2024-ben, a legtöbben (21 százalék) a Netflixre fizettek elő.

8. ábra: Streaming-előfizetések a magyar háztartásokban (2023–2024)

Streamingelőfizetések a magyar háztartásokban – 2023–2024
Forrás: NMHH háztartási kutatás
A streamingszolgáltatás neve 2023 2024
Bármelyik streamingszolgáltgatás 24% 25%
Netflix 19% 21%
Max 4% 5%
Disney+ 4% 4%
SkyShowtime 1% 2%
RTL+ 2% 2%
YouTube Premium 1% 2%
Amazon Prime Video 0% 1%
Apple TV 0% 1%
Egyéb (pl. Filmio, Cinego, TV2 Play) 1% 0%

Az NMHH internethasználati kutatása szerint továbbra is a 16–35 éves korosztály a legnagyobb online audiovizuális tartalomfogyasztó: ennek a korosztálynak mintegy 80 százaléka legalább havonta használ fizetős videostreaming- és/vagy torrentszolgáltatást. Az egy évvel korábbi adatfelvételhez képest 2024-re jelentősen csökkent a legfiatalabb korosztályban a torrentezők aránya: a 16‒20 évesek csaknem fele már kizárólag streamingszolgáltatást használ.

9. ábra: Fizetős streaming- és torrenthasználat korcsoportok szerint (2023–2024)

Fizetős streaming- és torrenthasználat korcsoportok szerint (legalább havonta, a 16 évesnél idősebb hazai internetezők körében, 2023–2024)
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
Korcsoport Év Csak streaming Streaming és torrent is Csak torrent Egyik sem
16–20 éves 2023 32% 49% 0% 19%
2024 47% 35% 0% 19%
21–35 éves 2023 43% 34% 4% 19%
2024 41% 37% 3% 19%
36–50 éves 2023 39% 25% 3% 33%
2024 42% 23% 4% 32%
51–65 éves 2023 31% 13% 4% 52%
2024 39% 13% 3% 46%
65+ éves 2023 35% 10% 0% 54%
2024 24% 12% 1% 63%

A felhasználók jelentős része online és hagyományos módon is fogyaszt audiovizuális tartalmakat, ám a legalább napi egyórányi online tartalmat fogyasztók húsz százaléka már teljes mértékben szakított a tévénézéssel. (Az internethasználati kutatásban szereplő adatok a válaszadók saját becslései, így természetesen nem esnek egybe a Nielsen közönségmérési adataival*15*).

10. ábra: Audiovizuális tartalomfogyasztási módok a 16 évesnél idősebb hazai internetezők körében (2023‒2024)

Audiovizuális tartalomfogyasztási módok a 16 évesnél idősebb hazai internetezők körében (2023‒2024, százalék, legalább havonta)
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
A tartalomfogyasztás módja 2023 2024
Hagyományos tv-adás 69% 70%
Ingyenes videómegosztó 44% 43%
Online tv-műsor   33% 36%
Fizetős videostreaming- vagy letöltős szolgáltatás 31% 34%
Fájlcserélőről vagy egyéb ingyenes helyről letöltött fájlok (torrent) 27% 26%
DVD, Blue-ray, videókazetta 15% 16%

Miközben a válaszadók saját bevallásuk szerint alig töltöttek kevesebb időt 2024-ben tévénézéssel, mint egy évvel korábban, az online audiovizuális tartalomfogyasztásra fordított idő minden korcsoportban jelentősen nőtt – a legnagyobb mértékben éppen a hagyományos tv-nézésben is élen járó legidősebb generáció körében.

11. ábra: A hagyományos és az online audiovizuális tartalomfogyasztás időtartama korcsoportonként (2024)

A hagyományos és az online audiovizuális tartalomfogyasztás időtartama korcsoportonként (2024)
Forrás: NMHH Internethasználati kutatás
A tévézés módja Év 16–20 éves 21–35 éves 36–50 éves 51–65 éves 65 évesnél idősebbek
Hagyományos tévézés 2023 34 perc 59 perc 81 perc 119 perc 126 perc
2024 39 perc 55 perc 73 perc 111 perc 123 perc
Online videónézés 2023 61 perc 58 perc 54 perc 40 perc 36 perc
2024 85 perc 73 perc 69 perc 78 perc 66 perc

[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]

Lábjegyzetek

  1. Az eltérés fő oka, hogy a két kutatásnak más a módszertana és a vizsgált alapsokasága. A Nielsen műszeres mérésével ellentétben az online kutatásban a megkérdezettek szubjektív becslése szerepel az aktív időről, amikor fő tevékenységként nézi a tévéműsort.