Médiapiaci Jelentés 2025 99. oldal

Fogalomtár

A kiadványban használt fogalmak, rövidítések és meghatározásaik
Fogalom és rövidítés Definíció, jelentés
ad view A hirdetési piacon azt mutatja meg, hogy egy adott hirdetés hány alkalommal volt látható a felhasználók számára.
ADH (Adhesion %) Televíziós mérések esetében alkalmazott mérőszám, amely a közönség összetételét mutatja, adott célcsoport százalékos arányát jelzi a műsor közönségén belül.
AI Act Az Európai Parlament és a Tanács 2021. évi 206. számú rendeletjavaslata A Mesterséges Intelligenciára vonatkozó harmonizált szabályok megállapításáról és egyes uniós jogalkotási aktusok módosításáról.
AMR (Average Minute Rating) Televíziós mérések esetében alkalmazott átlagos nézettséget jelölő mutató, amely egy esemény egy percre jutó átlagos nézőszámát mutatja, vagy százalékos arányát adott célcsoporton belül.
ATS (Average Time Spent) Fogyasztási mérések esetében alkalmazott mérőszám, amely azt mutatja, hogy egy néző az adott célcsoportból átlagosan hány percig nézte az eseményt. A mutató jellemzi az esemény közönségmegtartó erejét televíziós csatornaméréseknél.
ATV (Average Time Viewing) Televíziós mérések esetében alkalmazott mérőszám, amely az átlagos televíziónézésre fordított időt mutatja.
audiopiac Lineáris rádió, valamint lekérhető hangalapú streaming- vagy podcasttartalmak együttes piaca.
audiovizuális piac Lineáris televízió, valamint lekérhető streaming- vagy egyéb video-on-demand (VOD) tartalmak együttes piaca.
avatar Modern értelemben az avatar jelentése egy kép vagy jelkép, melyet a felhasználó választ magának egy honlapon, fórumon vagy játékban, hogy azonosítsa magát, vagy egy karaktert képvisel valamilyen virtuális térben.
AVOD (Advertising-based video on demand) Olyan lekérhető médiaszolgáltatás, ahol a felhasználó az általa kiválasztott időpontban díjmentesen tekinthet meg reklámokat tartalmazó audiovizuális műsorszámokat, előre összeállított műsorkínálatból.
Az EU szerzői és szomszédos jogokról szóló irányelve Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2019/790 irányelve (2019. április 17.) a digitális egységes piacon a szerzői és szomszédos jogokról, valamint a 96/9/EK és a 2001/29/EK irányelv módosításáról.
Barbenheimer-jelenség Olyan kulturális jelenség, amely két különböző (Barbie és Oppenheimer) mozifilm egy napon történő megtekintését jelenti.
blockbuster A 8 és 20 millió fős éves látogatással rendelkező mozis piacon nagy költségvetéssel készült, 270 ezer feletti nézőszámot elérő filmek.
böngésző A világhálón hozzáférhető tartalmak összegyűjtését URL segítségével végző, a felhasználó által keresett tartalmak megjelenítését biztosító alkalmazás.
broadest olvasottság Nyomtatottsajtó-méréseknél alkalmazott mutató, amely azt mutatja, hogy hány emberhez jutott el legalább egy szám az utolsó 12 lapszámból.
CAGR A CAGR (Compounded Annual Growth Rate) az összetett éves növekedési rátát mutatja.
catch-up TV Digitális televíziós szolgáltatásokhoz kapcsolódó olyan televíziós műsorszolgáltatás, amely a tárolt műsorfolyamot meghatározott ideig teszi elérhetővé és visszanézhetővé.
chatbot Olyan fejlett szoftver, amely képes az emberihez hasonló beszélgetésre és interaktív kommunikációra valós személy beavatkozása nélkül.
ChatGPT Az OpenAI által kifejlesztett olyan chatbot és virtuális asszisztens, amely nagy nyelvi modelleken (LLM) alapul, és lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy finomítsák és irányítsák a beszélgetést a kívánt hosszúság, formátum, stílus, részletesség és nyelvezet irányába.
connected TV (CTV) Olyan smart (okos) televíziós készülék, amely közvetlenül vagy valamilyen eszközökön keresztül csatlakozik az internethez, és hozzáfér short és long form audiovizuális tartalmakhoz. 
cookie Olyan kis méretű szövegfájl vagy adathalmaz, melyet a webhely tárol el az oldalra látogató felhasználó számítógépén, illetve mobilkészülékén. Célja a felhasználói szokások megfigyelése marketing-, kutatási vagy egyéb célokból.
cord-cutting A médiafogyasztási szokás olyan módon történő átalakulása, melynek eredményeképpen a médiafogyasztó nem fizet elő a hagyományos lineáris televíziós szolgáltatásra, hanem televíziós előfizetés helyett egyéb online elérhető audiovizuális tartalmakat fogyaszt.
cross-média A médiaszolgáltató egyidejűleg több médiatípust is szolgáltat, így pl. hagyományos lineáris média, vagy nyomtatott sajtó mellett lekérhető médiaszolgáltatást vagy digitális sajtóterméket, tehát többféle médiaszolgáltatásban is érdekelt. A médiaszolgáltató ugyanakkor egyidejűleg gyárthat vagy kiadhat tartalmat, illetőleg kínálhat lineáris médiaszolgáltatást vagy interneten lekérhető tartalmat.
cyberbullying Bántó szándékkal, digitális eszközök alkalmazásával, kortársak ellen elkövetett agresszív online cselekvés ‒ pl. megfélemlítő üzenetek küldése, megszégyenítő fotók közzététele, online csoportból való kirekesztés.
Data Act Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2023/2854 rendelete (2023. december 13.) a méltányos adathozzáférésre és -felhasználásra vonatkozó harmonizált szabályokról, valamint az (EU) 2017/2394 rendelet és az (EU) 2020/1828 irányelv módosításáról.
deepfake Olyan technológia, amely mesterséges intelligencia (MI) segítségével valósághű, de hamis videókat vagy hangfelvételeket hoz létre.
Digitális City Light Poster (DCLP) A digitális citylightokat főként nagyobb bevásárlóközpontokban, pályaudvarokon helyezik el. A CLD, vagyis digitális citylight plakát egyik legnagyobb előnye, hogy reklámfilmek elhelyezésére/lejátszására is alkalmas, és megvilágításának köszönhetően éjszaka is jól látható.
digitális írástudás Jelentése, hogy valaki képes hatékonyan használni, értelmezni, elemezni és értékelni a digitális technológiákat és az azokon keresztül elérhető információkat. Ez magában foglalja a digitális eszközök és alkalmazások használatának képességét, valamint az információk szűrését, kritikus értékelését és a digitális tartalmak létrehozását is.
digitális médiaplatformok Valamilyen média számára szolgáló platform, amely lehetővé teszi a kép, hang és/vagy adatok valós idejű és/vagy késleltetett továbbítását interneten keresztül. Ilyenek lehetnek pl. a videómegosztók (YouTube), számítógépes játékok (Fortnite), zenemegosztók (Spotify), közösségi platformok (Facebook).
digitális rezsi Olyan digitális szolgáltatásoknak az összköltségét jelenti, mint az e-mail-tárhely, a felhőalapú szolgáltatások, a szoftverek, fizetős mobilalkalmazások, illetve audiovizuális és zenei streamingplatformok.
Digitális Szolgáltatási Koordinátor A DSA-ban lefektetett feladatok felügyeletére és érvényesítésére, a nemzeti szintű koordinációra a tagállam által kijelölt illetékes hatóság.
DMA (Digital Markets Act) Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/1925 rendelete (2022. szeptember 14.) a digitális ágazat vonatkozásában a versengő és tisztességes piacokról, valamint az (EU) 2019/1937 és az (EU) 2020/1828 irányelv módosításáról.
DOOH (Digital Out of Home) Közterületen vagy egyéb nyilvános helyen elhelyezkedő digitális reklámok gyűjtőfogalma.
DSA (Digital Services Act) Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/2065 rendelete (2022. október 19.) a digitális szolgáltatások egységes piacáról és a 2000/31/EK irányelv módosításáról.
EDME-Gemius Az Egységes Digitális Mérésért Egyesület (EDME) egy auditálást végző piaci szerv, melynek célja a magyarországi online médiafelületek látogatottságának mérésére és kiértékelésére szolgáló egységes, hiteles, transzparens, a piaci szereplők részére használható mérés kiválasztása és fejlesztése, illetve a mérés egységes használatának elősegítése. Együttműködő partnerének, a Gemiusnak a szolgáltatása a magyarországi digitális médiumok 16 és 75 év közötti lakosság körében történő forgalom- és közönségmérésének eredményeit foglalja össze.
EST (Emission share of typology) A mutató abszolút értéke percben fejezi ki az egyes műsortipológiák összes sugárzási idejét a vizsgált időszakban. Százalékos formában a felhasználó döntésétől függően kifejezheti az adott műsortipológiának a csatorna összes műsorán belüli arányát vagy egy magasabb tipológiaszinten belüli részesedését.
Fast TV Olyan díjmentes televíziós lineáris és streamingszolgáltatás, amelyhez mindösszesen internetkapcsolatra és regisztrációra van szükség.
FOD (free on demand) A felhasználók számára ingyenes, kizárólag reklámbevételeken alapuló üzletpolitikával rendelkező, előre összeállított műsorkínálatból álló, lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatás.
földfelszíni műsorterjesztés Állami tulajdonban lévő frekvenciákon történő műsorterjesztés.
frekvencia Állami tulajdonban lévő analóg korlátos erőforrás, amely a földfelszíni műsorterjesztés átviteli technológia alapja.
generatív MI (genAI) A generatív mesterséges intelligencia a mesterséges intelligencia olyan típusa, amely új tartalmak – például képek, zene vagy szöveg – létrehozására vagy előállítására képes különféle algoritmusok és gépi tanulási modellek segítségével.
GEO (Generative Engine Optimization) Olyan keresőoptimalizálás, amelynek célja a digitális tartalom láthatóságának maximalizálása. A hagyományos SEO-val ellentétben a GEO a generatív AI-motorok kiszolgálását szolgálja.
GRP (Gross Rating Point) Reklámmérési mérőszám, amely megmutatja, hogy arányokban mérve mennyi kontaktust ért el a kampány a vizsgált célcsoportban. Egy reklám GRP-értéke annak a percben kifejezett időszaknak a nézettségét fejezi ki, amelyben a hirdetés elkezdődött.
hálózatba kapcsolódás/hálózatos működés Két vagy több lineáris rádiós médiaszolgáltatást nyújtó médiaszolgáltató vagy médiaszolgáltatás összekapcsolódása ugyanazon műsorszám vagy műsor egyidejű vagy csaknem egyidejű szolgáltatására.
hatósági szerződés Állami tulajdonban lévő, korlátos erőforrásokat igénybe vevő analóg lineáris rádiós médiaszolgáltatás a Médiatanács által kiírt és lebonyolított pályázaton történt nyertessé nyilvánítás és hatósági szerződés alapján végezhető.
HBSC kutatás Az iskoláskorú gyermekek egészségmagatartását vizsgáló nemzetközi kutatás.
heavy user Olyan felhasználók, akik az online média, az internet, alkalmazások vagy más digitális szolgáltatások legnagyobb mértékű fogyasztói.
helyi médiaszolgáltatás (televíziók) Az a médiaszolgáltatás, amelynek vételkörzetében éves átlagban legfeljebb százezer lakos vagy egy városon belül legfeljebb ötszázezer lakos él.
immerzív technológiák Olyan technológiák, amelyek egy virtuális környezetbe vagy élménybe helyezik a felhasználót, fokozva az interakció és a valóságérzet mértékét. Ez a fajta technológia gyakran magában foglalja a virtuális valóság (VR), a kiterjesztett valóság (AR) és a kevert valóság (MR) elemeit, melyekkel a felhasználók a fizikai és digitális világot egyaránt megtapasztalhatják, interakcióba lépve azokkal.
influenszer Olyan személy, aki a közösségi médiában vagy más online platformokon nagy követőbázissal rendelkezik, és ezáltal képes befolyásolni mások véleményét és döntéseit.
internetes hírportál Olyan internetes tartalom, amely fogalmilag megfelel az internetes sajtóterméknek, tartalmát tekintve a közvélemény érdeklődésének, figyelmének felkeltésére alkalmas aktuális, folyamatosan frissített, rendszerint híreket megjelentető oldalak.
internetes sajtótermék Az internetes újságok és hírportálok összessége, ezen két halmaz gyűjtő kategóriája.
internetes újság Olyan internetes tartalom, amely fogalmilag megfelel az internetes sajtóterméknek, tartalmát tekintve rendszerint egyetlen témakör, szakkérdés köré rendeződik, például: gasztronómiai portálok, autós lapok, horgászok lapja vagy nyomtatott formában megjelenő lapok internetes változata.
IoT (Internet of Things) Olyan hálózati koncepció, ahol a mindennapi tárgyak, eszközök interneten keresztül kommunikálnak egymással, és központilag vezérelhetők. Ez lehetővé teszi az adatok gyűjtését, elemzését és automatizált cselekvések végrehajtását.
kereskedelmi médiaszolgáltatás Olyan profitorientált médiaszolgáltatás, amelynek médiaszolgáltatója önmagát alapvetően a reklámpiacról és/vagy terjesztési bevételből finanszírozza.
keresőmotor Valamely szempont szerint csoportosított, szűrt, webes tartalmak keresését biztosító navigációs alkalmazás.
kisközösségi médiaszolgáltatás Sztereó vétel esetén legfeljebb az adóállomástól számított egy kilométer sugarú körnek megfelelő földrajzi területre kiterjedő vételkörzetben működő helyi lineáris rádiós közösségi médiaszolgáltatás.
kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) A valós környezet digitális elemekkel való kiegészítése, vagyis a valóság egyfajta virtuális kibővítése. Lényegében a valós világot látjuk egy képernyőn vagy lencsén keresztül, de a látványhoz hozzáadódnak a digitálisan generált képek, szimbólumok vagy szövegek.
klaszteranalízis Olyan, főképp a statisztikában használt dimenziócsökkentő eljárás, amellyel adattömböket lehet homogén csoportokba sorolni, ezeket nevezzük klasztereknek. Az egyes klasztereken belüli adatok valamilyen dimenzió szerint hasonlítanak egymáshoz, és e dimenzió mentén különböznek a többi klaszter elemeitől. A K-közép módszer a klaszteranalízis egyik legegyszerűbb formája.
kohorsz Egy nemzedék, tehát a lakosságnak olyan részcsoportja, akik adott korosztályhoz tartoznak.
korcsoport A különböző tartalomfogyasztási mérések esetében meghatározott korosztályok (pl. 15–29 év).
korrespondencia-elemzés Sokváltozós statisztikai eljárás, amely nagyobb adathalmaz kétdimenziós grafikus megjelenítését teszi lehetővé.
körzeti médiaszolgáltatás Olyan rádiós médiaszolgáltatás, amelynek vételkörzete meghaladja a helyi médiaszolgáltatás vételkörzetét, de vételkörzetében az ország lakosságának kevesebb mint a fele él.
közösségi médiaplatformok Olyan interaktív, internetalapú online közösségi platformok, melyek lehetővé teszik a felhasználók számára egy online közösség építését, valamint a felhasználók által generált vagy máshonnan származó tartalom nyilvános megosztását, alakítását vagy az ezekre történő reagálást.
közösségi médiaszolgáltatás A közösségi médiaszolgáltatás egy meghatározott társadalmi, nemzetiségi, kulturális vagy vallási közösség, csoport; vagy egy adott településen, régióban vagy vételkörzetben élők tájékoztatására, kulturális műsorszámok elérésére irányuló különleges igényeit szolgálja ki; vagy műsoridejének túlnyomó részében a közszolgálati médiaszolgáltatás céljait szolgáló műsorszámok kerülnek közzétételre.
közszolgálati médiaszolgáltatás Közszolgálati médiaszolgáltató audiovizuális, rádiós, hírügynökségi szolgáltatása, valamint interneten elérhetővé tett médiaszolgáltatása, melynek során meghatározott társadalmi, nemzetiségi, kulturális vagy vallási közösség, csoport, vagy egy adott településen, régióban vagy vételkörzetben élők tájékoztatására, kulturális műsorszámok elérésére irányuló különleges igényeket szolgálnak ki, vagy a műsoridő túlnyomó részében a közszolgálati médiaszolgáltatás céljait szolgáló műsorszámok kerülnek közzétételre.
lekérhető médiaszolgáltatás Olyan médiaszolgáltatás, amelyben a médiaszolgáltató által összeállított műsorkínálatból a felhasználó egyéni kérés alapján, az általa kiválasztott időpontban tekintheti, illetve hallgathatja meg a műsorszámokat.
lekötési ciklus Más néven lekötési lánc, melynek célja a monopolszerű helyzet elérése, a fogyasztó olyan helyzetbe hozása, hogy a lekötött helyzetből való kilépésének értéke nagyobb legyen, mint a helyzetben való bennmaradása. Erre számos eszköz létezik, a márkaspecifikus ismeretek, az adatok formátummenedzsmentje, szakosított szállítók, keresési költségek, hűségprogramok stb.
lekötési lánc A lekötés célja a hagyományos piacok lekötéses piacokká való alakítása, a monopolszerű helyzet elérése, a fogyasztó olyan helyzetbe hozása, hogy a lekötött helyzetből való kilépésének értéke nagyobb legyen, mint a helyzetben maradása. Az átállási költségeket egy fogyasztóra eső bevételekhez viszonyítva kell értékelnünk. Az „alacsony” átállási költségek is döntő szerepet játszhatnak az olyan tömegáruk piacain, mint amilyen pl. az internetszolgáltatás. Erre számos eszköz létezik, a márkaspecifikus ismeretek, az adatok formátummenedzsmentje, szakosított szállítók, keresési költségek, hűségprogramok stb. A lekötési ciklus négy lépésből áll (márkaválasztás, az áru próbálgatása, elsáncolás és lekötés), a mesterségesintelligencia-alapú rendszerekkel az első és a harmadik lépésben nagyságrendben megnövelhető a szállító hatékonysága, és a fogyasztó kiszolgáltatottsága.
lineáris médiaszolgáltatás Médiaszolgáltató által nyújtott, műsorszámok előre meghatározott műsorrend alapján történő egyidejű megtekintését, illetve meghallgatását lehetővé tevő médiaszolgáltatás.
listinghirdetés Olyan internetes hirdetés, amikor a hirdető azért fizet egy keresőmotor vagy egy webáruház üzemeltetőjének, hogy a fogyasztók által indított keresésekre megjelenő találatok között az ő ajánlata az elsők között vagy kiemelten jelenjék meg.
livestreaming-szolgáltatások Olyan interneten történő tartalomközvetítés, amely lehetővé teszi az esemény vagy műsor valós időben, „élőben” történő követését.
magyar joghatóság A magyar joghatóság kiterjed a Magyarországon letelepedett médiatartalom-szolgáltatók által nyújtott médiaszolgáltatásokra, valamint kiadott sajtótermékekre, illetve a Magyarországon letelepedett vagy jogi képviselőt kijelölt online közvetítő szolgáltatásokra.
mainstreammédia A legnagyobb eléréssel rendelkező médiaszolgáltatások, illetve médiaszolgáltatók gyűjtőneve.
MATESZ (Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség) A magyar lappiac önszabályozó szakmai szövetsége, amelynek célja a példányszámok hiteles és transzparens ellenőrzése.
MDS (Multidimensional Scaling) Sokváltozós statisztikai eljárás, amely egy adathalmazon belüli hasonlóságok grafikus megjelenítését teszi lehetővé.
médiaszolgáltatási jogosultság Magyarországon letelepedett médiaszolgáltató által nyújtott lineáris médiaszolgáltatás-bejelentés és az NMHH általi hatósági nyilvántartásba vétel után végezhető, kivéve azon földfelszíni rádiós médiaszolgáltatásokat, amelyek a Médiatanács által kiírt és lebonyolított pályázaton való nyertessé nyilvánítás és szerződéskötés, vagy ideiglenes hatósági szerződéskötés alapján végezhetők.
médiaszolgáltató Az a természetes vagy jogi személy, aki vagy amely szerkesztői felelősséggel rendelkezik a médiaszolgáltatás tartalmának megválasztásáért, és meghatározza annak összeállítását. A szerkesztői felelősség a médiatartalom kiválasztása és összeállítása során megvalósuló tényleges ellenőrzésért való felelősséget jelenti, és nem eredményez szükségszerűen jogi felelősséget a médiaszolgáltatás tekintetében.
médiatörvény A médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény
médiaügynökség Reklámközvetítést végző természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet.
mesterséges intelligencia (MI) Önálló produktum létrehozására képes algoritmus, amely a betáplált háttéradatbázisból logikai következtetések levonására képes. Ilyen következtetés lehet a problémamegoldás, az érvelés, a természetes nyelvi feldolgozás (például beszéd- és szövegértés), az érzékelés (például látás vagy hallás), valamint a döntéshozatal. Kulcsfontosságú jellemzője az a képesség, hogy a meglévő ismeretek alapján új kontextusokban is alkalmazkodik és önmaga fejlesztése érdekében tanul. Az MI-fejlesztések célja sokszor autonóm módon működő gépek létrehozása, amelyek komplex feladatok végrehajtására képesek, gyakran gyorsabban és pontosabban, mint az emberek. Az MI-k programozása különböző technikákra épül, mint például az említett gépi tanulás, illetve a mélytanulás, amely a neurális hálózatok használatával teszi lehetővé komplex feladatok elvégzését.
metaverzum Összekapcsolt virtuális valóságokból álló világ vagy összefüggő hálózat, ahol az emberek avatarokon keresztül interakcióba léphetnek egymással és a digitális környezettel. Ez a fogalom a virtuális valóság és a kiterjesztett valóság technológiáira épül.
MOD (music on demand) Olyan lekérhető audio-médiaszolgáltatás, ahol a felhasználó jellemzően – de nem kizárólagosan – zenei streamingszolgáltatók platformjain hallgat díjmentesen vagy díjfizetés ellenében zenei tartalmakat. Ezek a tartalmak akár meghatározott ideig teljesen le is tölthetők a felhasználó eszközére, valamint a szolgáltató albumborítót, szöveget, audiovizuális tartalmat is közzétehet a zeneszámhoz vagy koncertfelvételhez kapcsolódóan.
multiplex mozi Legalább 8 teremmel rendelkező mozi.
multiscreen Több képernyős eszközhasználat, amikor egy adott eszközön felül további eszközökön egyazon időben történik tartalomfogyasztás. Pl. a televíziós híradó nézése közben online hírt is olvas a néző.
multitasking Egy időben több feladat vagy tevékenység elvégzése, vagyis egy adott időtartamon belül több dologra történő koncentráció.
nagy nyelvi modell (LLM) A nagy nyelvi modellek (LLM-k) olyan mesterségesintelligencia-algoritmusok, amelyek szövegek generálására és feldolgozására képesek. Ezek a modellek nagy mennyiségű adatból tanulnak, így képesek az emberi nyelvet meglepően pontosan utánozni és értelmezni. Az LLM-eket különféle feladatokra használják, mint például szövegfordítás, kérdések megválaszolása, összefoglalók készítése és természetes nyelvű felhasználói interfészek kialakítása. A nagy nyelvi modellek, mint például az OpenAI GPT (Generative Pre-trained Transformer) sorozata, képesek a szöveges kontextus mély megértésére és releváns válaszok generálására. Az LLM-ek egyik kulcsfontosságú jellemzője az a képesség, hogy a meglévő ismeretek alapján új kontextusokban is alkalmazkodjanak és tanuljanak.
Net-net reklámköltés Kedvezményekkel és ügynökségi jutalékkal csökkentett költés, amelyet a hirdető fizet. Áfa nélkül értendő.
niche-piac Specifikus, jól körülhatárolható piaci szegmens, amely egy szűkebb, egyedi igényekkel rendelkező célcsoportot céloz meg.
Nielsen Közönségmérés A Nielsen Közönségmérés panelmintát használ, amely a magyarországi televíziós magánháztartásokban élő teljes 4 éven felüli népesség otthoni tévézési szokásait reprezentáljak. A panel 2024-ben 1462 háztartásban 3330 fő médiafogyasztási adatait tartalmazta. A Nielsen Közönségmérés Nézettségi adatbázisa tartalmazza a (i) Standard csatornákat, ezekről egyedileg megnevezve szolgáltat adatot, (ii) az Other Hungariant (pl. Animal Planet, Da Vinci, HBO), amelyekről egyedileg megnevezve nem szolgáltat adatot. Az (iii) Other gyűjtőcsatornába kerülnek az idegen nyelvű csatornák, olyan magyar nyelvű adók, melyeket a Nielsen egyedileg nem azonosít, például a helyi (városi) tévék, 2021-től a DVD/Videó (bármilyen videójáték-használat, a tévékészülékhez csatlakoztatott eszközök, Smart TV funkciók, OTT szolgáltatások használata) és a 8 napon túli TSV nézés.
NOK (Nemzeti Olvasottságkutatás) A NOK a Media Meter/Kantar Hoffmann együttműködésében készít nyomtatott médiát mérő közönségmérést.
NVOD (near video on demand) Olyan lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatás, ahol a felhasználó tartalmanként fizet előre megadott időpontban megnézhető, meghatározott tartalomért.
nyilvántartott sajtótermék Az NMHH sajtótermék-nyilvántartása két részből áll: egyrészt a nyomtatott sajtótermékekről, másrészt az internetes sajtótermékekről és hírportálokról vezet nyilvántartást.  A médiatörvény meghatározása szerint sajtóterméknek minősül a napilap és más időszaki lap egyes számai („nyomtatott sajtótermék”), valamint az internetes újság vagy hírportál („internetes sajtótermék”).
nyomtatott lap Hazai terjesztésben elérhető minden nyomtatott lap, beleértve azokat a lapokat is, amelyek nem tartoznak a nyomtatott sajtótermékek körébe.
okostévé Internethez csatlakozó televízió, amelyen a hagyományos tartalomfogyasztás mellett lehetőség van alkalmazásokat használni, streamingszolgáltatásokat elérni (vagy online filmeket nézni, például YouTube használatával), böngészni, zenét hallgatni, fotókat nézni, játszani vagy további alkalmazásokat letölteni.
online audiopiac Interneten terjesztett lineáris rádió, valamint lekérhető hangalapú streaming- vagy podcasttartalmak együttes piaca.
online platform A DSA értelmében olyan tárhelyszolgáltatás, amely a szolgáltatás igénybe vevőjének kérésére információkat tárol és nyilvánosan terjeszt, kivéve, ha ez a tevékenység egy másik szolgáltatás kisebb vagy kizárólag kiegészítő eleme vagy a fő szolgáltatás kisebb funkcionalitása, amely objektív és technikai okokból nem használható az említett másik szolgáltatás nélkül, és az ilyen elem vagy funkcionalitás másik szolgáltatásba való integrációja nem a rendelet alkalmazhatóságának elkerülésére szolgál.
online rádiók Interneten működő lineáris vagy streaming rádiós szolgáltatás.
online tartalomszolgáltatás Olyan (szerkesztett) szöveges, képes, hangalapú vagy multimediális tartalom vagy információ, amely az internetfelhasználók összessége vagy egy csoportja számára elérhető.
OOH (Out Of Home) Közterületen vagy egyéb nyilvános helyen elhelyezkedő különböző reklámok gyűjtőfogalma. Alcsoportja a digitális OOH (DOOH).
országos médiaszolgáltatás Olyan médiaszolgáltatás, amelynek vételkörzetében Magyarország lakosságának legalább ötven százaléka él.
paywall Fizetőoldal vagy pop-up, amely általában hírtartalmakhoz való hozzáférés korlátozására szolgál, vagy amelynek során elő lehet fizetni az adott tartalomra, vagy lehetőség nyílik a tartalom megvásárlására.
POD (podcast on demand) Olyan lekérhető audio-médiaszolgáltatás, ahol a felhasználó jellemzően – de nem kizárólagosan – streamingszolgáltatók platformjain hallgat díjmentesen vagy díjfizetés ellenében beszélgetős tartalmakat. Ezek a leginkább rádiós műsorokra emlékeztető tartalmak akár meghatározott ideig teljesen le is tölthetők.
podcast Olyan lekérhető audiotartalom, amelyhez a felhasználók egyénileg, az interneten keresztül bármilyen erre alkalmas eszközön (mobiltelefonon, táblagépen, laptopon stb.) férhetnek hozzá, és akár online streamelve, akár letöltve is meghallgathatják.
pop-up Weboldalakon felugró ablakok, amelyek a látogató figyelemfelhívását szolgálják.
programmatic reklámozás Automatizált metódus hirdetések értékesítésére vagy vásárlására. Az értékesítés CPM- (cost per mille) alapon történik.
RCH (Reach) Rádiós hallgatottsági mérések esetében adott rádiók által egy átlagos napon elért közönség nagysága ezer főben; televíziós nézettségi mérések esetében a tévénézők száma az adott negyedórában, akik legalább egy percig nézték a vizsgált műsort, illetőleg akik tévéztek az adott negyedórában legalább egy percig. A mutató teljes populációhoz viszonyítottan kerül megállapításra százalékos arányban.
real users Azoknak a belföldi internetezőknek a száma, akik meglátogatták az adott weboldalt a vizsgált időszakban.
real-time bidding Valós időben történő automatizált aukció, melynek keretében online reklámmegjelenésekkel kereskednek.
recent olvasottság Nyomtatott sajtó mérése során a lapok periodicitásának megfelelő időintervallumon belül mutatja, mennyien olvasták a lapot.
reklámkontaktus-tömeg (GRP-tömeg) A GRP a Gross Rating Point kifejezés rövidítése. Mérőszám, amely egy adott médiakampány tervezett vagy valós elérésének, a közönség méretének meghatározására szolgál. Egy vagy több műsor vagy reklám elérését mérik vele, figyelmen kívül hagyva az egyedi hirdetések többszörös elérését. Például: egy hirdetés, mely 5x került kiszolgálásra, minden alkalommal elérve a célcsoport 50%-át, 250 GRP-t termelne (5x50%). A GRP-értékeket általában médiavásárlók használják különböző médiamegjelenések erősségének összehasonlítására. A fogalom elsősorban a televíziós reklámértékesítésben használatos.
reklámköltés-monitoring Különböző szempontok alapján végzett, reklámpiaci költésekre vonatkozó mérések.
retail media A digitális kereskedelemben használt hirdetési megoldás, amely során a kiskereskedők a saját online platformjaikon (weboldal, mobilalkalmazás stb.) kínálnak hirdetési felületeket márkáknak, hogy azok termékeiket vagy szolgáltatásaikat népszerűsítsék. Ez egy új bevételi forrás lehet a kereskedők számára, és egyre népszerűbb a reklámozók körében is, mivel a vásárlók a termékek keresésekor a kiskereskedők felületein vannak.
RPC (readers per copy) Sajtókiadványok mérése esetén az egy példányszámra jutó olvasószámot jelöli a mutató.
RSH (Reception share) Az esemény közönségének aránya a csatorna adott napi közönségéből. A RSH-mutató képzésének fő célja, hogy az ESH-mutatóval összehasonlítva megállapíthassuk, hogy az adott esemény a csatorna napi nézettségéhez kisebb vagy nagyobb arányban járult-e hozzá, mint azt a műsor időtartama indokolja.
RST (Reception share of typology) A mutató százalékban kifejezi, hogy a vizsgált műsortipológiák milyen arányban részesedtek a műsorfogyasztási időből az adott csatorna/csatornák vonatkozásában. Az EST-vel összevetve láthatjuk, hogy a kínálat arányaihoz képest miként alakították a nézők a műsorfogyasztásukat.
sajtókiadvány A napilap és más időszaki lap egyes számai, valamint az internetes újság vagy hírportál, amelyet gazdasági szolgáltatásként nyújtanak, amelynek tartalmáért valamely természetes vagy jogi személy szerkesztői felelősséget visel, és amelynek elsődleges célja szövegből, illetve képekből álló tartalmaknak a nyilvánossághoz való eljuttatása tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából, nyomtatott formátumban vagy valamely elektronikus hírközlő hálózaton keresztül. A szerkesztői felelősség a médiatartalom kiválasztása és összeállítása során megvalósuló tényleges ellenőrzésért való felelősséget jelenti, és nem eredményez szükségszerűen jogi felelősséget a sajtótermék tekintetében. Gazdasági szolgáltatás az önálló, üzletszerűen ‒ rendszeresen, nyereség elérése érdekében, gazdasági kockázatvállalás mellett ‒ végzett szolgáltatás.
sajtószabadságról szóló törvény A sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény.
sales house Más néven reklám-kereskedőház vagy reklámértékesítő ügynökség olyan személy vagy szervezet, amely a reklámadóról szóló törvény szerint kapcsolt félnek minősül, és az adóalannyal fennálló szerződéses jogviszony alapján jogosult arra, hogy az adóalany médiatartalom-szolgáltatásán belüli reklám közzétételére irányuló szerződést kössön.
scraping Másik weboldalról történő szoftveres, automatizált adatgyűjtést és strukturálást jelent, amely során weboldalak vagy rendezetlen adatforrások tartalmát kinyerik és felhasználják.
Search Online keresőplatform.
SEO (Search Engine Optimization) Keresőoptimalizálás, avagy weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti nem fizetett keresési eredményekben. Különböző területeket célozhat meg, mint például a képkeresés, videókeresés, helyi keresés vagy tudományos keresés, újságcikk-keresés avagy iparág-specifikus keresés.
SEO-tokenek Egyedileg azonosítható, keresőoptimalizáló értéket kifejező digitális eszköz.
sharenting Olyan jelenség, amikor a szülők túlzott mértékben osztják meg a gyermekükkel kapcsolatos képeket, videókat és személyes információkat a közösségi médián.
streaming Olyan online adatátviteli technológia, amely videó- és/vagy audiotartalmak fogyasztását teszi lehetővé a felhasználók számára, az eredeti fájlok teljes letöltése nélkül.
SVOD (subscription video on demand) Olyan lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatás, ahol a felhasználók előfizetési díjat fizetnek az előre összeállított műsorkínálathoz való online hozzáférésért. A köznyelvben a legtöbbször streamingszolgáltatásnak hívják.
szexting Szexuális tartalmú, erotikus, meztelen vagy félig meztelen képek és videók küldését jelenti interneten keresztül.
targetált hirdetés Célzott hirdetési megoldás, melynek során különböző hirdetések jelennek meg ugyanazon tartalmat fogyasztóknak. A fogyasztók célzott megkülönböztetése többféle adat alapján történhet, mint pl. lakhely, életkor, nem, kor, vagy bármilyen más olyan adat alapján, amelyről a hirdetést elhelyező platformnak információja van.
tartalomszolgáltató Olyan szolgáltató, amelynek elsődleges célja különféle tartalmakat megjeleníteni a fogyasztók számára, illetve bármely médiatartalom szolgáltatója.
technikai penetráció Technikai lefedettséget mutató, százalékban kifejezett érték, amely megmutatja, hogy adott területen milyen mértékű a szolgáltatás lefedettsége.
tematikus televízió Az a médiaszolgáltatás, amely lineáris médiaszolgáltatás esetében a napi műsoridő, lekérhető médiaszolgáltatás esetében a közzétett műsorszámok összesített időtartamának nyolcvan százalékában egymáshoz hasonló tematikájú műsorszámokat tesz közzé, mint például a hír- és politikai tájékoztató műsorszámok, a kiskorúaknak szóló műsorszámok, a sportműsorszámok, a zenei műsorszámok, ismeretterjesztő műsorszámok, valamely életmódot bemutató műsorszámok. (A jelentésben nem ragaszkodtunk a jogi kritériumok teljesüléséhez.)
terjesztett példányszám Az ingyenesen kiosztott és az (előfizetés vagy árusítás során) értékesített példányok száma.
termékmegjelenítés Olyan kereskedelmi közlemény, amely terméket, szolgáltatást, ezek védjegyét vagy ezekre való utalást tartalmaz oly módon, hogy az egy műsorszámban vagy felhasználó által létrehozott videóban jelenik meg.
text-to-speech (TTS) A szövegből beszéddé alakítás, egy technológia, amely révén a számítógépek és egyéb digitális eszközök írott szöveget emberi hangzású beszéddé alakítanak. 
TGI (Target Group Index) A Target Group Index (Célcsoport Index Kutatás vagy TGI) kutatás a világ legjelentősebb szindikált nemzetközi fogyasztói felmérése, mely Nagy-Britanniából 1969-ben indult el. Manapság már hat kontinens több mint 65 országában készítik. A TGI Magyarországon 1998-ban jelent meg.
time shifting Más néven időeltolásos tévénézés. Az élő (lineáris) adás megállíthatóságát és időben eltolt visszanézhetőségét jelenti.
torrentezés Szerzői joggal védett tartalmak illegális letöltése az internetről, vagy internetes fájlcserélő megoldás használata szerzői joggal védett fájlok megosztására.
TVOD (transaction video on demand) Olyan lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatás, ahol a felhasználóknak tartalmanként, egyesével szükséges fizetniük az előre összeállított műsorkínálatból elérhető tartalmakért.
új médiaplatformok Hagyományos médiumokon (tv, rádió, nyomtatott sajtó) kívüli olyan szolgáltatások, amelyek igénybevételéhez internet szükséges. Például lekérhető médiaszolgáltatások, közösségimédia-platformok, videómegosztó platformok.
value exchange Értékcsere, melynek során két fél, például egy hirdető és fogyasztó közti tranzakció során a felek a birtokukban álló üzleti értéket osztanak meg (például a fogyasztó a saját adatával fizet online szolgáltatások igénybevételéért.
value transfer Az üzleti életben az értéktranszfer a pénzügyi, működési vagy stratégiai értékek egyik egységtől a másikhoz való átvitelét jelenti. Ez magában foglalhat olyan tranzakciókat, mint az értékesítés, az egyesülés vagy akár a tudás és az ügyfélkapcsolatok átadása.
véleménybuborék Egyező véleményeknek való kitettséget jelent. Az online világban az algoritmusok által biztosított tartalomszűrés és kiajánló preferenciák eredményezik, hogy a felhasználó egyáltalán nem, vagy csak ritkán találkozik nézeteivel ellentétes tartalmakkal. A fogalom azonban nem kizárólagosan csak az online világra értendő, ezért az offline kört is lefedve olyan médiafogyasztást jelent, amikor a tartalomfogyasztó kizárólagosan vagy túlnyomórészt olyan tartalmakkal találkozik, amelyek megfelelnek a saját (kulturális, ízlésbeli, világnézeti) preferenciáinak.
vételkörzet Földfelszíni rádiós műsorszórás és műholdas műsorterjesztés révén végzett, előfizetői díj fizetése nélkül hozzáférhető médiaszolgáltatás esetében azon a földrajzilag meghatározható területen élő lakosság száma, amelyen a műsor közzétételét megvalósító műsorszóró szolgáltatás hasznos jeleinek szintje és az interferenciavédelem számított mértéke eléri a Nemzetközi Távközlési Egyesület érvényes ajánlásaiban meghatározott minimális értéket; vagy más műsorterjesztő átviteli rendszerrel végzett, előfizetői díj fizetése nélkül hozzáférhető médiaszolgáltatás esetében az átviteli rendszerhez csatlakoztatott háztartások száma és a Központi Statisztikai Hivatal által meghatározott, egy háztartásban átlagosan élők számának szorzata; vagy előfizetői díj fizetése ellenében hozzáférhető médiaszolgáltatások esetében az adott médiaszolgáltatásra előfizetett vagy az adott médiaszolgáltatást tartalmazó műsorterjesztési szolgáltatásra előfizetett háztartások száma és a Központi Statisztikai Hivatal által meghatározott, egy háztartásban átlagosan élők számának szorzata.
vételkörzet-bővítés Földfelszíni rádiós műsorszórás esetében maximális hetven kilométeres távolságon belül fekvő, azonos jellegű médiaszolgáltatásokra a Médiatanács engedélyt adhat szolgáltatási jogosultság bővítésére. Vételkörzet-bővítéssel nem jön létre új jogosultság, a médiaszolgáltatónak a teljes vételkörzetben ugyanazt a műsort kell sugároznia a teljes műsoridőben.
videómegosztó szolgáltatások Az Európai Unió működéséről szóló szerződés 56. és 57. cikkében meghatározott olyan önálló, üzletszerűen – rendszeresen, nyereség elérése érdekében, gazdasági kockázatvállalás mellett – végzett gazdasági szolgáltatás, amelynek vagy amely egy elválasztható részének vagy egy alapvető funkciójának elsődleges célja, hogy tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából elektronikus hírközlő hálózaton keresztül olyan műsorszámokat, illetve felhasználók által létrehozott videókat juttasson el a nyilvánossághoz, amelyekért a videómegosztóplatform-szolgáltató nem tartozik szerkesztői felelősséggel, és amelyeket a videómegosztóplatform-szolgáltató rendszerez például automatikus eszközökkel vagy algoritmusokkal, különösen megjelenítés, címkézés, sorba rendezés révén.
Viewable Ad Contacts A hirdetés terjedelemben 50%-ban, időben pedig legalább egy másodpercig a képernyőn szerepel. Nem azonos az Ad contacts mutatóval, amely a célközönség által betöltött minden reklámspotot (láthatót és nem láthatót egyaránt) magában foglal.
Views Weboldalak oldalmegnyitásának (kontaktusok) mérőszáma a vizsgált tartalomnál.
virtuális reklám Digitális technikával vagy más módon a televíziós műsorjelbe, illetve a műsorszámba utólagosan beillesztett reklám.
virtuális valóság (virtual reality, VR) Olyan, számítógép által létrehozott, szimulált környezet, amelyben a felhasználó interakcióba léphet a digitális elemekkel, mintha azok a valóságban is léteznének.
Visits Weboldalak látogatásának mérőszáma, ami azt mutatja, hogy a vizsgált oldalon mennyi 30 percnél rövidebb látogatás volt. 30 percnél hosszabb tartózkodás után újrakezdődik.
VLOP (Very Large Online Platform) A DSA-ban meghatározott nagy online platformok, amelyek havonta átlagosan legalább 45 millió aktív felhasználóval rendelkeznek az Európai Unióban, és amelyeket az Európai Bizottság óriásplatformnak minősített.
VLOSE (Very Large Online Search Engine) A DSA-ban meghatározott nagy online keresőprogramok, amelyek havonta átlagosan legalább 45 millió aktív felhasználóval rendelkeznek az Európai Unióban, és amelyeket az Európai Bizottság nagyon népszerű online keresőprogramoknak minősített.
VOD (video on demand) Lekérhető audiovizuális szolgáltatás, vagy olyan médiaszolgáltatás, amelyben előre összeállított műsorkínálat alapján a felhasználó az általa kiválasztott időpontban tekinthet meg audiovizuális műsorszámokat.
Walled garden (zárt ökoszisztéma) A digitális reklámpiacon zárt ökoszisztémának nevezzük azokat a rendszereket, ahol a platform kontrollálja az információáramlást a kampányokról, azok teljesítményéről.
Whitereport-adatbázis Online elérhető crossmédiás adatbázis, amely a Magyarországon elérhető televíziókat, rádiókat, printlapokat, online lapokat és platformokat, valamint a mozikat és köztéri megjelenési típusokat listázza független forrásokból és teszi kereshetővé többek között tematika, regionalitás, gyakoriság, üzemeltető, üzemeltetői jelleg és üzemeltető tulajdonosa szerint, negyedéves frissítéssel, idősorosan. Az adatbázisból a médiumüzemeltetők pénzügyi adatai is elérhetők éves frissítésben és idősorosan a teljes piacra, a médiatípusonkénti részpiacokra vagy konkrét üzemeltetőkre önállóan is.
zenei streaming Zenei tartalmak hallgatása vagy elkérhetővé tétele az eredeti fájlok teljes letöltése nélkül.