Médiapiaci Jelentés 2025 55. oldal

A hírfogyasztás sokszínűsége

Televíziós hírfogyasztás

A hagyományos vagy online módon televíziót néző internethasználók (a vizsgált alapsokaság 83 százaléka) hírfogyasztási és tájékozódási céllal a legnagyobb arányban az RTL, a TV2 és az RTL Kettő csatornát választják legalább heti egy alkalommal. A válaszadók mindössze 17 százaléka néz legalább hetente egyszer helyi televíziós csatornákat, és még ennél is kevesebben (15‒17 százalék) néznek nemzetközi hírcsatornákat (Euronews, BBC, CNN, Sky News), ugyanakkor a felsorolt 4 külföldi hírcsatorna valamelyikére összességében az internethasználók 26 százaléka odakapcsol legalább heti rendszerességgel.

111. ábra: Televíziós hírfogyasztás a 16‒75 év közötti internethasználók körében 2025. januárban

Televíziós hírfogyasztás a 16‒75 év közötti internethasználók körében 2025. januárban
Forrás: NMHH, a hírfogyasztás sokszínűsége kutatás
Kérdés: Milyen gyakorisággal nézi az alábbi csatornákat kifejezetten hírfogyasztás vagy tájékozódás céljából?
Bázis: teljes minta (N=5000)
Csatornák Naponta többször Naponta Hetente többször Hetente Ritkábban Összesítve
Sky News 2% 3% 5% 5% 83% 15%
BBC 2% 3% 6% 5% 82% 16%
CNN 2% 4% 5% 5% 83% 16%
Euronews 2% 4% 6% 5% 82% 17%
Helyi/Városi TV 2% 4% 5% 6% 81% 17%
M5 2% 4% 7% 6% 80% 19%
Duna World 2% 5% 8% 8% 76% 23%
M2 4% 6% 8% 7% 74% 25%
Hír TV 4% 7% 7% 7% 74% 25%
Duna TV 3% 7% 10% 8% 71% 28%
M4 4% 7% 10% 8% 70% 29%
M1 5% 9% 9% 7% 69% 30%
ATV 4% 9% 9% 8% 69% 30%
Super TV2 5% 9% 11% 8% 66% 33%
RTL Kettő 5% 10% 11% 9% 64% 35%
TV2 8% 16% 12% 9% 54% 45%
RTL 12% 21% 13% 9% 44% 55%

A hagyományos televízió a vizsgált tematikák közül csak a sporthírek és sportközvetítések esetében számít elsődleges hírforrásnak a vizsgált célcsoport körében, minden más tematika esetében a közösségi oldalak és az online híroldalak segítségével tájékozódnak a legtöbben.

A megkérdezettek fele naponta legalább egy hírműsort megnéz a televízióban, közülük minden második válaszadó (különösen az idősek körében) még rendszeresebben tájékozódik a tévéből. A válaszadók ötöde ritkán vagy soha nem néz televíziós híradásokat; különösen kerülik a tévés hírtartalmakat a fővárosiak (28 százalék), a vármegyeszékhelyeken élők (25 százalék), illetve a 30‒39 éves korcsoport tagjai (26 százalék).

Az előző évhez képest két százalékponttal, ötven százalékra csökkent azoknak az aránya, akik a három legnagyobb televíziós médiaszolgáltató (RTL, TV2, DMSZ) hírműsoraiból egyáltalán nem tájékozódnak. Szignifikánsan (nyolc százalékponttal, 15 százalékra) nőtt azoknak az aránya, akik az RTL és a TV2 csatornáit egyaránt használják tájékozódásra, négy százalékponttal, két százalékra csökkent viszont azoké, akik emellett a DMSZ csatornáit is nézik ilyen céllal.*182*

A kizárólag a DMSZ híradásait fogyasztók 900 ezer fős (12 százalékos) tábora öt százalékpontos növekedést jelent*183* – ennél is többel (hét százalékponttal) csökkent viszont azoknak az aránya, akik korábban a DMSZ mellett egyik, másik vagy mindkettő kereskedelmi csatorna hírműsorait is követték.

112. ábra: Hírek iránti érdeklődés és médiatípusok alapján kialakított hírfogyasztási csoportok a 16‒75 év közötti internethasználók körében*184* 2025. januárban

Infografika: a hírek iránti érdeklődés és médiatípusok alapján kialakított hírfogyasztási csoportok a 16‒75 év közötti internethasználók körében 2025. januárban
Az adott hírcsatornatípus fogyasztóinak érdeklődése
Forrás: NMHH, a hírfogyasztás sokszínűsége kutatás
Bázis: teljes minta (N=5000)
Televízió/televíziók együtt Arány a mintában Létszám a lakosság körében (millió) Százalékpont-eltérések
RTL 14% 1 -3
TV2 5% 0,4 0
MTVA 12% 0,9 5
RTL és TV2 15% 1,1 8
RTL és MTVA 1% 0,1 -1
TV2 és MTVA 2% 0,1 -2
RTL és TV2 és MTVA 2% 0,2 -4

A kutatás szerint a lineáris televízióadást néző válaszadók több mint kilencven százaléka YouTube-csatornákat is néz tájékozódási céllal.

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/393991915 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Mindhárom szolgáltató több csatornát üzemeltet, de az egyszerűség kedvéért ezek nézettségét nem részletezzük, csak a médiaszolgáltatók szintjén összesített adatokat mutatjuk be.

  2. A Nielsen Közönségkutató AMR adatai alapján az M4Sport és a Duna nézettsége nőtt, a többi DMSZ-csatornáé stagnált, szintén stagnált az RTL, illetve csökkent a TV2 nézettsége.

  3. Mivel a kutatás csak (a teljes sokaság 90 százalékát adó) 16 és 75 év közötti internethasználókra terjedt ki, az előző évi eredményekkel való összevetés csak a változás irányát hivatott jelezni.