Médiapiaci Jelentés 2025 29. oldal

Sajtópiac

A legnagyobb példányszámú és legolvasottabb lapok

Egyre kevesebbféle újság van a piacon, és a terjesztési számok folyamatos csökkenése is egyértelmű és tartós piaci trendnek tűnik. Ezalól 2024-ben csak néhány kivétel akadt. A Képmás családmagazin 19 százalékkal, a Glamour 3 százalékkal, a Magyar Demokrata pedig 1 százalékkal növelte példányszámát az előző évhez képest.

A MATESZ által auditált lapok közül a legnagyobb terjesztésű Nők Lapja példányszáma 20 százalékkal, 107 ezer példányra csökkent 2024-re 2022-höz képest. Leginkább a képes (glossy) magazinok fogytak, de több napilap és közéleti, politikai témával foglalkozó újság is bekerült az első 15 közé – ehhez 2024-ben legalább 24 ezres terjesztési számot kellett elérni egy-egy lapszámmal. A lista összeállításakor a tévéújságokat és rejtvényújságokat nem vettük figyelembe.

50. ábra: A legnagyobb példányszámban terjesztett auditált lapok (2021‒2024)

A legnagyobb példányszámban terjesztett auditált lapok (2021‒2024, lapszámonkénti átlag példányszám)
Forrás: Matesz
A kiadvány címe 2022 2023 2024
Nők Lapja 133 468 119 416 107 254
Kiskegyed 121 663 99 992 88 268
Story 81 550 63 821 53 420
Meglepetés 55 330 51 978 46 723
Észak-Keleti Napló 48 590 43 437 38 434
Fanny 50 087 39 600 34 837
Blikk 48 192 39 484 34 610
Glamour 37 588 33 976 34 545
Szabad Föld 37 697 32 798 29 173
Blikk Nők 36 276 30 565 27 123
Best 36 524 29 742 26 912
Glamour (digitális kiadás) 12 282 23 481 25 718
Hot! 37 965 30 081 25 338
Kisalföld 31 090 26 881 25 292
Kiskegyed (digitális kiadás) 16 316 18 044 24 801

Megjegyzés: A jelentősebb politikai és közéleti napilapok közül a MATESZ nem auditálja többek közt a Nógrád Megyei Hírlapot és a Magyar Nemzetet. Ezeknek a lapoknak a terjesztett példányszámáról pontos adatok nincsenek a hatóság birtokában, azonban a becslések alapján hasonló a változás iránya és mértéke, mint a többi napilap esetében.

Néhány lap rendelkezik digitális kiadással is (ami nem a lap online változatát jelenti, hanem jellemzően egy PDF-ként vagy HTML file-ként terjesztett elektronikus változatot). Ez a formátum jellemzően csak néhány száz olvasót ér el, de a Glamour esetében például a terjesztett példányok 43 százaléka digitális formátumú volt. Tízezer feletti terjesztési értéket ért el 2024-ben a Kiskegyed (19 720) és a Nők Lapja (15 257) elektronikus verziója is.

Egy sajtótermék valós piaci helyzetéről a terjesztett példányszámnál többet árul el az olvasottsági adat, amely azt mutatja meg, hogy egy-egy lapszámot hányan vettek a kezükbe (recent olvasottság), illetve hány emberhez jutott el legalább egy szám az utolsó 12 lapszámból (broadest olvasottság). Ez utóbbi értelemszerűen a havilapoknál a lekérdezést megelőző egy évet, hetilapoknál negyedévet, a napilapoknál pedig jellemzően két hetet takar.

A terjesztett példányszám nagysága és az olvasottság közötti eltérések mértékét számos tényező befolyásolja, például a megjelenés gyakorisága, a lapok tematikája vagy tipológiája. Az elsődleges terjesztést követően egészen más egy napilap és egy tematikus magazin „utóélete”. Jelentős befolyásoló tényező ezenfelül a lap olvasóinak demográfiai összetétele, valamint az előfizetők aránya és a kiadvány ára is. A nemzetközi szakirodalom szerint egy nyilvános helyen (pl. fodrásznál, orvosnál, könyvtárban) kihelyezett lap átlagosan harminc vagy akár ötven emberhez is eljuthat, ezzel emelve az egy példányszámra jutó olvasószámot (RPC – readers per copy).

A Nemzeti Olvasottságkutatásban (NOK)*62* szereplő kiadványok (ingyenes lapok, tévéújságok és rejtvényújságok nélküli) rangsorában a Blikk áll az első helyen, amely egy átlagos napon 465 ezer ember kezében fordult meg 2024-ben (recent olvasottság); az utolsó 12 lapszám valamelyike pedig bő 850 ezer olvasóhoz jutott el (broadest olvasottság). A dobogó második és harmadik helyét a Nők Lapja és a Story foglalta el. A megyei napilapok a kisebb célcsoportjuk miatt nem kerültek fel a toplistára, de összességében napi szinten 1,1 millió ember olvassa őket, két hét alatt pedig átlagosan 1,7 millió lakost érnek el.

51. ábra: A legolvasottabb mért lapok broadest és recent olvasottsága (2022‒2024)

Rendszeres újságolvasók aránya demográfiai csoportok szerint (2022‒2024, recent olvasottság)
Forrás: Nemzeti Olvasottságkutatás (NOK)
A lap neve Broadest olvasottság (2022) Broadest olvasottság (2023) Broadest olvasottság (2024) Recent olvasottság (2022) Recent olvasottság (2023) Recent olvasottság (2024)
Blikk  1 047 737 971 490 856 407 511 609 489 826 464 775
Nők Lapja  1 013 886 939 611 845 389 494 522 479 510 452 082
Story  899 438 817 382 713 282 436 594 418 821 388 687
Kiskegyed  841 510 779 892 699 636 384 686 359 603 341 801
HVG  661 524 611 552 571 937 250 278 236 286 225 327
Bors  645 844 576 475 514 264 252 208 224 272 211 806
Meglepetés  601 949 559 264 516 986 226 420 215 972 221 481
National Geographic  542 090 498 582 466 269 172 449 160 235 158 403
Nemzeti Sport  459 127 452 290 436 450 208 227 192 344 206 952
Glamour  462 299 463 688 420 348 129 091 122 260 129 346
Best  489 527 444 537 384 003 190 689 169 510 156 706
Blikk Nők  469 935 424 461 383 105 116 117 114 991 125 135
Lakáskultúra  413 657 401 947 346 587 112 492 106 345 113 488
HOT! Magazin  416 939 380 172 330 353 140 611 127 611 110 744
Nők Lapja Konyha  391 723 361 276 326 650 90 320 92 286 98 409

[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]

Lábjegyzetek

  1. Nemzeti Olvasottságkutatás (NOK): a Media Meter‒Kantar-Hoffmann együttműködésében készülő, a nyomtatott médiát mérő közönségmérés.