Médiapiaci Jelentés 2025 82. oldal

A határon túli magyarok médiafogyasztása
A határon túli magyar közösségek identitásának megőrzésében kiemelt jelentősége van az anyanyelvű médiához való hozzáférésnek. Az általános trendeken (pl. bulvárosodás, a populáris tartalmak túlsúlya) és veszélyeken (ellenőrizetlen információk, álhírek) túl a kutatások szerint a határon túliak kitartanak anyanyelvük és identitásuk mellett az új médiakörnyezetben is.
Az Erdélyben, Felvidéken és Vajdaságban élő magyarok csaknem fele elfordult a rádiózástól, és minden negyedik-ötödik válaszadó televíziót sem néz már, miközben az internetet nem használók aránya 4 százalék (Vajdaság) és 17 százalék (Erdély) közé csökkent*249* – derül ki az NMHH által a határon túli magyarok médiahasználatával kapcsolatban végzett 2024-es reprezentatív kutatásból. (A különböző médiafelületek jelentőségének változását leginkább az ezeket nem használók arányának alakulását jelző idősoros tendenciák mutatják.)
171. ábra: Az elektronikus médiafelületeket nem használók aránya 2014-ben, illetve 2022–2024 között Erdélyben, a Felvidéken és a Vajdaságban
Magyarlakta terület | Év | Televízió | Rádió | Internet |
---|---|---|---|---|
Erdély | 2014 | 6,9% | 49,9% | 29,6% |
2022 | 23,9% | 38,9% | 17,4% | |
2023 | 19,9% | 50,2% | 17,2% | |
2024 | 19,2% | 49,1% | 16,8% | |
Felvidék | 2014 | 8,5% | 32,9% | 21,1% |
2022 | 19,2% | 35,1% | 7,0% | |
2023 | 25,2% | 37,3% | 6,8% | |
2024 | 25,0% | 41,5% | 5,5% | |
Vajdaság | 2014 | 3,8% | 38,0% | 26,2% |
2022 | 14,0% | 32,5% | 6,3% | |
2023 | 17,7% | 36,8% | 8,2% | |
2024 | 26,4% | 38,7% | 3,7% |
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2476257123 (új ablakban nyílik)]