Médiapiaci Jelentés 2025 82. oldal

A határon túli magyarok médiafogyasztása

A határon túli magyar közösségek identitásának megőrzésében kiemelt jelentősége van az anyanyelvű médiához való hozzáférésnek. Az általános trendeken (pl. bulvárosodás, a populáris tartalmak túlsúlya) és veszélyeken (ellenőrizetlen információk, álhírek) túl a kutatások szerint a határon túliak kitartanak anyanyelvük és identitásuk mellett az új médiakörnyezetben is.

Az Erdélyben, Felvidéken és Vajdaságban élő magyarok csaknem fele elfordult a rádiózástól, és minden negyedik-ötödik válaszadó televíziót sem néz már, miközben az internetet nem használók aránya 4 százalék (Vajdaság) és 17 százalék (Erdély) közé csökkent*249* – derül ki az NMHH által a határon túli magyarok médiahasználatával kapcsolatban végzett 2024-es reprezentatív kutatásból. (A különböző médiafelületek jelentőségének változását leginkább az ezeket nem használók arányának alakulását jelző idősoros tendenciák mutatják.)

171. ábra: Az elektronikus médiafelületeket nem használók aránya 2014-ben, illetve 2022–2024 között Erdélyben, a Felvidéken és a Vajdaságban

Az elektronikus médiafelületeket nem használók aránya 2014-ben, illetve 2022–2024 között Erdélyben, a Felvidéken és a Vajdaságban
Forrás: Médiatudományi Intézet (MTMI)
Magyarlakta terület Év Televízió Rádió Internet
Erdély 2014 6,9% 49,9% 29,6%
2022 23,9% 38,9% 17,4%
2023 19,9% 50,2% 17,2%
2024 19,2% 49,1% 16,8%
Felvidék 2014 8,5% 32,9% 21,1%
2022 19,2% 35,1% 7,0%
2023 25,2% 37,3% 6,8%
2024 25,0% 41,5% 5,5%
Vajdaság 2014 3,8% 38,0% 26,2%
2022 14,0% 32,5% 6,3%
2023 17,7% 36,8% 8,2%
2024 26,4% 38,7% 3,7%

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2476257123 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Az EU-tagországok digitális fejlettségét mérő DESI index szerint 2024-ben Romániában a felnőtt lakosság körében 12%, Szlovákiában 14%, Magyarországon 9% volt ez az arány. Adatok: DESI dashboard for the Digital Decade 2023-tól kezdődően (angol nyelvű oldal, új ablakban nyílik)