Médiapiaci Jelentés 2025 86. oldal
A határon túli magyarok médiafogyasztása

A közösségi médiaplatformok használata
Mindhárom régióban kimagaslóan a Facebookot használták a legtöbben 2024-ben: Erdélyben és a Vajdaságban kétszer annyian, mint a második helyen álló Instagramot. Folyamatosan bővül a TikTok videómegosztó felhasználóinak száma: a platform már mindegyik régióban megelőzte az X (korábban Twitter) látogatószámát.
178. ábra: Közösségi médiaplatformok igénybevétele 2024-ben
Közösségi platform | Erdély | Felvidék | Vajdaság |
---|---|---|---|
88,4 | 80,2 | 84,6 | |
45,2 | 52,7 | 42,1 | |
Tiktok | 34,9 | 34,4 | 26,5 |
X (Twitter) | 7,9 | 16,3 | 11,3 |
Egyéb | 21,6 | 23,8 | 23,1 |
A közösségimédia-felületeket a válaszadók mindhárom régióban hasonló arányban (Erdélyben és a Vajdaságban kicsit többen, a Felvidéken kicsit kevesebben) használták az anyanyelvükön, mint általában az internetet.
A közösségi platformokon megjelenő információk hitelességével kapcsolatban az e felületeket használók nagy arányban nyilatkoztak úgy, hogy gyakran találkoztak álhírekkel, és hasonló arányban értettek egyet azzal, hogy a közösségi oldalakon megjelenő híreket a lehető legtöbb egyéb forrásból szükséges ellenőrizni. A napi gyakorlatban azonban jóval csekélyebb arányban ellenőrzik a Facebookon és egyéb közösségi felületeken az algoritmusok által felkínált információkat egyéb források segítségével.
179. ábra: A közösségi médiában megjelenő információk megítélése 2024-ben
Kérdés vagy állítás | Erdély | Felvidék | Vajdaság |
---|---|---|---|
Milyen gyakran találkozik álhírekkel az Ön által látogatott internetes felületeken? 1-soha…..100-gyakran | 72 | 77 | 73 |
Elégséges kizárólag a Facebookon és egyéb közösségi oldalakon megjelenő hírek alapján tájékozódni. A Facebookon és egyéb közösségi oldalakon megjelenő hírek gyakran megbízhatatlanok, ezért ezeket több egyéb forrásból érdemes ellenőrizni. | 76 | 73 | 75 |
Ön a közösségi hálózatokban megjelenő tartalmak valódiságát szokta-e egyéb forrásokból is ellenőrizni? | 51 | 56 | 50 |
A jelek szerint a közösségi platformokat jellemző „buborékhatás” olyan megnyugtató „otthonosságérzést” képes generálni a befogadókban, amely egyre inkább felülírja az információk hitelességével kapcsolatos természetes immunreakciójukat.
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2525825169 (új ablakban nyílik)]