Médiapiaci Jelentés 2025 86. oldal

A határon túli magyarok médiafogyasztása

A közösségi médiaplatformok használata

Mindhárom régióban kimagaslóan a Facebookot használták a legtöbben 2024-ben: Erdélyben és a Vajdaságban kétszer annyian, mint a második helyen álló Instagramot. Folyamatosan bővül a TikTok videómegosztó felhasználóinak száma: a platform már mindegyik régióban megelőzte az X (korábban Twitter) látogatószámát.

178. ábra: Közösségi médiaplatformok igénybevétele 2024-ben

Közösségi médiaplatformok igénybevétele 2024-ben
100-as skálára transzponált átlagok: 1 ‒ soha … 100 ‒ gyakran
Forrás: Médiatudományi Intézet (MTMI)
Közösségi platform Erdély Felvidék Vajdaság
Facebook 88,4 80,2 84,6
Instagram 45,2 52,7 42,1
Tiktok 34,9 34,4 26,5
X (Twitter) 7,9 16,3 11,3
Egyéb 21,6 23,8 23,1

A közösségimédia-felületeket a válaszadók mindhárom régióban hasonló arányban (Erdélyben és a Vajdaságban kicsit többen, a Felvidéken kicsit kevesebben) használták az anyanyelvükön, mint általában az internetet.

A közösségi platformokon megjelenő információk hitelességével kapcsolatban az e felületeket használók nagy arányban nyilatkoztak úgy, hogy gyakran találkoztak álhírekkel, és hasonló arányban értettek egyet azzal, hogy a közösségi oldalakon megjelenő híreket a lehető legtöbb egyéb forrásból szükséges ellenőrizni. A napi gyakorlatban azonban jóval csekélyebb arányban ellenőrzik a Facebookon és egyéb közösségi felületeken az algoritmusok által felkínált információkat egyéb források segítségével.

179. ábra: A közösségi médiában megjelenő információk megítélése 2024-ben

A közösségi médiában megjelenő információk megítélése 2024-ben
100-as skálára transzponált átlagok (1-soha...100-gyakran)
Forrás: Médiatudományi Intézet (MTMI)
Kérdés vagy állítás Erdély Felvidék Vajdaság
Milyen gyakran találkozik álhírekkel az Ön által látogatott internetes felületeken? 1-soha…..100-gyakran 72 77 73
Elégséges kizárólag a Facebookon és egyéb közösségi oldalakon megjelenő hírek alapján tájékozódni. A Facebookon és egyéb közösségi oldalakon megjelenő hírek gyakran megbízhatatlanok, ezért ezeket több egyéb forrásból érdemes ellenőrizni. 76 73 75
Ön a közösségi hálózatokban megjelenő tartalmak valódiságát szokta-e egyéb forrásokból is ellenőrizni? 51 56 50

A jelek szerint a közösségi platformokat jellemző „buborékhatás” olyan megnyugtató „otthonosságérzést” képes generálni a befogadókban, amely egyre inkább felülírja az információk hitelességével kapcsolatos természetes immunreakciójukat.

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2525825169 (új ablakban nyílik)]