Médiapiaci Jelentés 2025 74. oldal
Digitális gyermekvédelem

A gyermekek médiahasználati szokásai
A digitális média térnyerése alapjaiban alakította át a gyermekkor mindennapjait: az NMHH Digital parenting kutatása*205* szerint a 7-16 éves gyermekek médiahasználata egyértelműen az online tér felé tolódott, minek következtében a mai gyermekek jelentős része először nem könyvekkel, hanem érintőképernyőkkel találkozik.
A digitális médiahasználat egyre korábbi életkorban jelenik meg, sokan már az iskolakezdés előtt magabiztosan használják a digitális eszközöket, és az életkor emelkedésével nemcsak az eszközhasználat gyakorisága nő, hanem a médiafogyasztás tartalmi diverzitása is.
Az okoseszközök nemcsak a szórakozás, hanem a kommunikáció, a tanulás és a tájékozódás eszközeivé is váltak. Mindez új helyzetet teremt a gyermeknevelés, a médiatudatosság fejlesztése és a digitális gyermekvédelem szempontjából is: a gyermekek médiaélményei ugyanis gyakran már nem közvetlenül a családon vagy az iskolán keresztül alakulnak ki, hanem globális online platformokon formálódnak.
A hagyományos médiaterek – mint a rádió vagy a nyomtatott sajtó – gyakorlatilag eltűntek a gyermeki médiavalóságból. Az offline médiafogyasztás ma már leginkább a televíziózással azonosítható, amely erősen életkorfüggő: a kutatásban vizsgált legfiatalabb korosztály (7–8 évesek) 82 százaléka néz szinte mindennap tévét, a legidősebbek (15–16 évesek) körében viszont 65 százalékra csökken az arány.
Az online médiatartalmak fogyasztása ellenkező tendenciát mutat: míg a legfiatalabb korosztály 51 százaléka néz vagy hallgat napi szinten online médiát, addig a legidősebbek körében az arány 93 százalék. A kutatás a gyermekek tartalomfogyasztását a szülőkkel összevetve vizsgálta, ami megmutatta, hogy a fiatalok médiafogyasztásának intenzitása az online játékok, a videómegosztók és az online zenei platformok esetében megelőzi a szülőkét.
146. ábra: A gyermekek és szüleik online médiatartalmakkal kapcsolatos fogyasztási szokásai 2024-ben
Tartalomfogyasztási szokás | Szüleik | Gyermekek |
---|---|---|
Összesen online | 90% | 75% |
Elektronikus könyvet (számítógépen, okostelefonon, tableten, e-könyv-olvasón) olvasni | 4% | 4% |
Videójátékokat, számítógépes játékokat online játszani | 9% | 29% |
Online rádiózni | 11% | 7% |
Online tévézni | 13% | 12% |
Podcastokat nézni, hallgatni | 13% | 12% |
Zenét hallgatni online vagy streamingelve (pl. Spotify) | 17% | 24% |
Streamingszolgáltatókat nézni (pl. Netflix, Max, Disney+, Apple TV, stb.) | 18% | 18% |
Interneten (videó)telefonálni (pl. Messengeren, Skype-on, WhatsAppon, Viberen) | 42% | 35% |
Videókat nézni pl. videómegosztó portálokon (pl. YouTube-on, TikTokon) | 44% | 49% |
Internetes újságokat nézni | 52% | 12% |
Közösségimédia-oldalt nézni | 77% | 46% |
A digitálismédia-használat terjedésének egyik legfontosabb indikátora az internethasználat alakulása a gyermekek körében: 2017-ben a 7-16 éves gyermekek 77 százaléka internetezett rendszeresen, ami 2020-ra 88 százalékra nőtt, majd 2024-re 84 százalékra esett vissza (ami a pandémia idején bevezetett digitális tanrendről való visszaállásnak tulajdonítható).
Tízből kilenc gyermek használ mobiltelefont internetezésre (az arány 2017-ben még csak 60 százalék volt). Az okostévék használata a streamingplatformok elterjedésével együtt jelentősen nőtt. A hordozható és intuitívan kezelhető eszközök előretörése mellett a klasszikus PC-k használata csökkent, a laptopoké stagnált.
A gyermekek saját használatú médiaeszközei között is meghatározó a mobiltelefonok súlya. A 15–16 éves korosztályban gyakorlatilag mindenki rendelkezik saját mobiltelefonnal, de az alsóbb korosztályokban is érzékelhető a növekedés: a 7–8 éves korosztály harmada használ saját telefont (az arány 2017-ben még csak 14 százalék volt). A gyermekek átlagosan kilencéves korukban kapják meg első saját mobilkészüléküket, a tízévesek többsége pedig már napi szinten használja azt.147. ábra: A saját mobiltelefonnal rendelkező gyermekek aránya 2024-ben
Sok gyermek többféle eszközt is használ párhuzamosan, ami a többplatformos médiaélmények térnyerését is mutatja. A multitasking (amikor valaki egyszerre több online tevékenységet végez párhuzamosan) és a multiscreening (amikor valaki egyszerre több képernyőn fogyaszt médiatartalmakat) a vizsgált célcsoporton belül elsősorban az idősebb korosztályokra jellemző.
A 15–16 évesek 80 százaléka legalább heti rendszerességgel fogyaszt médiatartalmat párhuzamosan. A multitasking a szülők körében is elterjedt (67 százalékuk végez párhuzamosan többféle online tevékenységet hetente legalább egyszer), ami arra utal, hogy a digitális környezet egyre komplexebb figyelemmenedzsmentet követel a felhasználóktól.
148. ábra: A párhuzamos médiafogyasztás gyakorisága 2024-ben
Szülők, gyerekek (korcsoportok) | Napi szinten | Heti szinten | Ritkábban | Soha |
---|---|---|---|---|
11–12 évesek | 22% | 37% | 19% | 21% |
13–14 évesek | 30% | 42% | 16% | 12% |
15–16 évesek | 38% | 43% | 11% | 9% |
7–8 évesek | 12% | 27% | 14% | 47% |
9–10 évesek | 17% | 38% | 14% | 31% |
A 7–16 évesek átlaga | 24% | 37% | 15% | 24% |
Szülők | 27% | 40% | 17% | 16% |
A képernyőidő a gyermekek digitális életének egyik legrelevánsabb mutatója. Önbevallásos adatok alapján a szabadidős (iskolán kívüli) képernyőidő hétköznapokon a Covid-időszakhoz hasonló szinten stagnál, de hétvégén jelentős növekedés tapasztalható. A teljes mintában közel félórás, a 7–8 évesek körében közel egyórás növekedés mutatkozott a 2020-as adatokhoz képest. A gyermekek hétvégi képernyőideje 2024 végére meghaladta a napi három és fél (a 15‒16 évesek esetében pedig a négy) órát. A digitális tartalomfogyasztás tehát szerves része lett a gyermekek mindennapjainak, ami új kihívásokat jelent a családok számára a szabadidő minőségi eltöltése szempontjából.
149. ábra: A (nem iskolai) internetezéssel töltött átlagos napi képernyőidő hétköznap és hétvégén 2024-ben
Korcsoport | Hétköznap | Hétvége |
---|---|---|
11–12 évesek | 101 | 188 |
13–14 évesek | 133 | 218 |
15–16 évesek | 148 | 245 |
9–10 évesek | 94 | 172 |
A 9–16 évesek átlaga | 121 | 208 |
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2503867457 (új ablakban nyílik)]