Médiapiaci Jelentés 2025 74. oldal

Digitális gyermekvédelem

A gyermekek médiahasználati szokásai

A digitális média térnyerése alapjaiban alakította át a gyermekkor mindennapjait: az NMHH Digital parenting kutatása*205* szerint a 7-16 éves gyermekek médiahasználata egyértelműen az online tér felé tolódott, minek következtében a mai gyermekek jelentős része először nem könyvekkel, hanem érintőképernyőkkel találkozik.

A digitális médiahasználat egyre korábbi életkorban jelenik meg, sokan már az iskolakezdés előtt magabiztosan használják a digitális eszközöket, és az életkor emelkedésével nemcsak az eszközhasználat gyakorisága nő, hanem a médiafogyasztás tartalmi diverzitása is.

Az okoseszközök nemcsak a szórakozás, hanem a kommunikáció, a tanulás és a tájékozódás eszközeivé is váltak. Mindez új helyzetet teremt a gyermeknevelés, a médiatudatosság fejlesztése és a digitális gyermekvédelem szempontjából is: a gyermekek médiaélményei ugyanis gyakran már nem közvetlenül a családon vagy az iskolán keresztül alakulnak ki, hanem globális online platformokon formálódnak.

A hagyományos médiaterek – mint a rádió vagy a nyomtatott sajtó – gyakorlatilag eltűntek a gyermeki médiavalóságból. Az offline médiafogyasztás ma már leginkább a televíziózással azonosítható, amely erősen életkorfüggő: a kutatásban vizsgált legfiatalabb korosztály (7–8 évesek) 82 százaléka néz szinte mindennap tévét, a legidősebbek (15–16 évesek) körében viszont 65 százalékra csökken az arány.

Az online médiatartalmak fogyasztása ellenkező tendenciát mutat: míg a legfiatalabb korosztály 51 százaléka néz vagy hallgat napi szinten online médiát, addig a legidősebbek körében az arány 93 százalék. A kutatás a gyermekek tartalomfogyasztását a szülőkkel összevetve vizsgálta, ami megmutatta, hogy a fiatalok médiafogyasztásának intenzitása az online játékok, a videómegosztók és az online zenei platformok esetében megelőzi a szülőkét.

146. ábra: A gyermekek és szüleik online médiatartalmakkal kapcsolatos fogyasztási szokásai 2024-ben

A gyermekek és szüleik online médiatartalmakkal kapcsolatos fogyasztási szokásai 2024-ben
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás, 2024‒2025
Tartalomfogyasztási szokás Szüleik Gyermekek
Összesen online 90% 75%
Elektronikus könyvet (számítógépen, okostelefonon, tableten, e-könyv-olvasón) olvasni 4% 4%
Videójátékokat, számítógépes játékokat online játszani 9% 29%
Online rádiózni 11% 7%
Online tévézni 13% 12%
Podcastokat nézni, hallgatni 13% 12%
Zenét hallgatni online vagy streamingelve (pl. Spotify) 17% 24%
Streamingszolgáltatókat nézni (pl. Netflix, Max, Disney+, Apple TV, stb.) 18% 18%
Interneten (videó)telefonálni (pl. Messengeren, Skype-on, WhatsAppon, Viberen) 42% 35%
Videókat nézni pl. videómegosztó portálokon (pl. YouTube-on, TikTokon) 44% 49%
Internetes újságokat nézni 52% 12%
Közösségimédia-oldalt nézni 77% 46%

A digitálismédia-használat terjedésének egyik legfontosabb indikátora az internethasználat alakulása a gyermekek körében: 2017-ben a 7-16 éves gyermekek 77 százaléka internetezett rendszeresen, ami 2020-ra 88 százalékra nőtt, majd 2024-re 84 százalékra esett vissza (ami a pandémia idején bevezetett digitális tanrendről való visszaállásnak tulajdonítható).

Tízből kilenc gyermek használ mobiltelefont internetezésre (az arány 2017-ben még csak 60 százalék volt). Az okostévék használata a streamingplatformok elterjedésével együtt jelentősen nőtt. A hordozható és intuitívan kezelhető eszközök előretörése mellett a klasszikus PC-k használata csökkent, a laptopoké stagnált

A gyermekek saját használatú médiaeszközei között is meghatározó a mobiltelefonok súlya. A 15–16 éves korosztályban gyakorlatilag mindenki rendelkezik saját mobiltelefonnal, de az alsóbb korosztályokban is érzékelhető a növekedés: a 7–8 éves korosztály harmada használ saját telefont (az arány 2017-ben még csak 14 százalék volt). A gyermekek átlagosan kilencéves korukban kapják meg első saját mobilkészüléküket, a tízévesek többsége pedig már napi szinten használja azt.

147. ábra: A saját mobiltelefonnal rendelkező gyermekek aránya 2024-ben

A saját mobiltelefonnal rendelkező gyermekek aránya 2024-ben
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás, 2024‒2025
Korosztály Saját mobiltelefonja van
7–8 évesek 29%
9–10 évesek 61%
11–12 évesek 83%
13–14 évesek 96%
15–16 évesek 99%
A 7–16 évesek átlaga 73%

Sok gyermek többféle eszközt is használ párhuzamosan, ami a többplatformos médiaélmények térnyerését is mutatja. A multitasking (amikor valaki egyszerre több online tevékenységet végez párhuzamosan) és a multiscreening (amikor valaki egyszerre több képernyőn fogyaszt médiatartalmakat) a vizsgált célcsoporton belül elsősorban az idősebb korosztályokra jellemző.

A 15–16 évesek 80 százaléka legalább heti rendszerességgel fogyaszt médiatartalmat párhuzamosan. A multitasking a szülők körében is elterjedt (67 százalékuk végez párhuzamosan többféle online tevékenységet hetente legalább egyszer), ami arra utal, hogy a digitális környezet egyre komplexebb figyelemmenedzsmentet követel a felhasználóktól.

148. ábra: A párhuzamos médiafogyasztás gyakorisága 2024-ben

A párhuzamos médiafogyasztás gyakorisága 2024-ben
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás, 2024‒2025
Szülők, gyerekek (korcsoportok) Napi szinten Heti szinten Ritkábban Soha
11–12 évesek 22% 37% 19% 21%
13–14 évesek 30% 42% 16% 12%
15–16 évesek 38% 43% 11% 9%
7–8 évesek 12% 27% 14% 47%
9–10 évesek 17% 38% 14% 31%
A 7–16 évesek átlaga 24% 37% 15% 24%
Szülők 27% 40% 17% 16%

A képernyőidő a gyermekek digitális életének egyik legrelevánsabb mutatója. Önbevallásos adatok alapján a szabadidős (iskolán kívüli) képernyőidő hétköznapokon a Covid-időszakhoz hasonló szinten stagnál, de hétvégén jelentős növekedés tapasztalható. A teljes mintában közel félórás, a 7–8 évesek körében közel egyórás növekedés mutatkozott a 2020-as adatokhoz képest. A gyermekek hétvégi képernyőideje 2024 végére meghaladta a napi három és fél (a 15‒16 évesek esetében pedig a négy) órát. A digitális tartalomfogyasztás tehát szerves része lett a gyermekek mindennapjainak, ami új kihívásokat jelent a családok számára a szabadidő minőségi eltöltése szempontjából.

149. ábra: A (nem iskolai) internetezéssel töltött átlagos napi képernyőidő hétköznap és hétvégén 2024-ben

A (nem iskolai) internetezéssel töltött átlagos napi képernyőidő hétköznap és hétvégén 2024-ben (percben)
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás, 2024‒2025
Korcsoport Hétköznap Hétvége
11–12 évesek 101 188
13–14 évesek 133 218
15–16 évesek 148 245
9–10 évesek 94 172
A 9–16 évesek átlaga 121 208

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2503867457 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Adatfelvétel: 2024. december - 2025. március, n=2000. Az adatgyűjtés a családok otthonaiban történt, személyes lekérdezéssel, a 7‒16 éves gyermekekre országosan (nem, életkor és lakóhely szerint) reprezentatív mintán.