Médiapiaci Jelentés 2025 78. oldal

Digitális gyermekvédelem

Digitális szülői stratégiák

A digitális média jelenléte a gyermekek mindennapjaiban nemcsak új kihívásokat teremt a nevelésben, hanem alapjaiban alakítja át a szülői szerepek tartalmát is. A szülők egyre többet tudnak a digitális világ előnyeiről és veszélyeiről, de gyakran érzik úgy, hogy gyermekük gyorsabban igazodik el a technológiai környezetben, mint ők maguk. Mindez fokozza a bizonytalanságot, ugyanakkor megnöveli az igényt arra, hogy a szülők tudatos stratégiákat alkalmazzanak a biztonságos internethasználat és a médiatudatosság elősegítése érdekében.

A Digital parenting kutatás eredményei alapján a 7-16 éves gyermekek szüleinek többsége inkább az internet előnyeit emeli ki a gyermekek szempontjából, de a veszélyek iránti érzékenység is megjelenik körükben. A legnagyobb aggodalmat az online zaklatás, a káros tartalmakkal való találkozás (különösen az erőszakos tartalom), valamint a vírusok letöltésének lehetősége váltja ki. A szülői aggodalmak jellemzően nem szelektívek: ha valaki félti a gyermekét, az a legtöbb lehetséges kockázatot veszélyforrásként kezeli. Jól látható trend továbbá, hogy a szülők minden, a digitális világgal összefüggő lehetséges veszélyforrással kapcsolatban nagyobb aggodalomról számolnak be, mint a hasonló fókuszú 2020-as kutatás*209* idején.

159. ábra: A szülői aggodalom mértéke a digitális világ gyermeket érő veszélyeivel kapcsolatban 2020-ban és 2024-ben

A szülői aggodalom mértéke a digitális világ gyermeket érő veszélyeivel kapcsolatban 2020-ban és 2024-ben
Átlagértékek, ahol 1 = egyáltalán nem aggódik, 5 = nagyon aggódik
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás 2020, 2024‒2025
Veszély 2024 2020
Radikalizálódhat 2,64 2,43
Pénzt csalhatnak ki tőle 2,69 2,44
Rosszindulatú üzenteket küldhet 2,74 nincs adat 2020-ból
Arra buzdítják, okozzon kárt magában 2,77 2,59
Személyes adatait kiadhatja 2,78 2,59
Kérhetnek tőle intim fotót 2,82 2,60
Online reklámok mennyisége miatt 2,84 2,61
Idegeneket visszajelölhet 2,84 2,61
Kéretlenül intim fotót kaphat 2,86 2,62
Idegenekkel állhat kapcsolatban 2,87 2,68
Rosszindulatú üzenteket kaphat, ami mást bánthat 2,91 nincs adat 2020-ból
Szexuális tartalommal találkozhat 2,93 2,73
Internetezéssel/mobilozással eltöltött idő 2,94 2,70
Becsapják hamis online profillal 2,95 2,68
Rosszindulatú üzenteket kaphat, ami őt bántja 2,96 nincs adat 2020-ból
Erőszakos tartalommal találkozhat 2,97 2,77
Vírusokat tölthet le 3,00 2,72
Zaklathatják 3,01 2,79

A saját digitális kompetenciáik megítélésében a szülők ma már kevésbé kritikusak, mint az NMHH korábbi kutatásából kitűnt – kevesebben érzik úgy, hogy gyermekük lényegesen jobban eligazodik az online világban.

A szülők elsősorban közvetlen környezetükből – családi, baráti, ismerősi kapcsolatok révén – igyekeznek információhoz jutni a biztonságos internethasználatról. Az iskola továbbra is fontos szereplő, de súlya az elmúlt években nem erősödött – pedig a szülők többsége a jövőben elsősorban az iskolától várna több információt a biztonságos internethasználattal kapcsolatban. Ezzel szemben egyre nagyobb jelentőséget kapnak az online fórumok, az internetszolgáltatók tájékoztató anyagai, illetve a média különböző szegmensei.

A válaszadó szülők nyolc százaléka az NMHH-t is megemlítette tájékozódási forrásként. Az NMHH biztonságos internethasználattal foglalkozó weboldalainak ismertsége egyértelműen nőtt 2020 óta. A gyerekaneten.hu ismertsége 23 százalékról 36 százalékra, míg az Internet Hotline tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat ismertsége 19 százalékról 27 százalékra emelkedett.

A digitális média témája ritkábban kerül napirendre a családi beszélgetések során, mint az iskolai dolgok vagy a közösen nézett/hallgatott műsorok, de gyakrabban, mint a pénzügyi kérdések. A kutatás szerint a családok felében hetente, kétharmadában legalább havonta beszélgetnek az internetről, az online/digitális világról. A beszélgetések fókusza leggyakrabban a lehetséges veszélyekre irányul.

160. ábra: A szülők milyen gyakran beszélgettek gyermekükkel a következő témákról 2024-ben?

A szülők milyen gyakran beszélgettek gyermekükkel a következő témákról 2024-ben?
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás 2020, 2024‒2025
A szülő–gyerek beszélgetés témája Napi szint Heti szint Havi szint Ritkábban
A pénz, bankkártya használatáról 5% 32% 27% 36%
Általában az internetről, az online/digitális médiáról/világról 6% 41% 28% 25%
Erkölcsi dolgokról, viselkedési szabályokról 11% 45% 25% 19%
Közösen látott/hallgatott műsorokról, filmekről, médiatartalmakról 8% 52% 22% 18%
Az iskolai dolgokról 50% 40% 5% 5%

A szülők digitális nevelési stratégiáit a kutatás négy kategóriába sorolta:

Az adatok szerint az elmúlt években 66 százalékról 57 százalékra csökkent a tiltó/korlátozó magatartást alkalmazó családok aránya, és a gyermekek életkorának növekedésével a médiahasználatra vonatkozó szabályok is eltűnőben vannak a családok életéből. A szabályok megalkotása általában szülői döntés, csupán az esetek egyötödében történik a gyermekek bevonásával, közös megegyezéssel. A szabályok leggyakrabban kizárólag a gyermekre vonatkoznak, és csak a családok egyharmadában vannak olyan normák, amelyek a szülőkre is érvényesek.

161. ábra: Szülői szabályozás a gyermek digitálismédia-használata során 2024-ben

Szülői szabályozás a gyermek digitálismédia-használata során 2024-ben
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás, 2024‒2025
A gyerek életkora A szabályozás aránya
7 évesek 74%
8 évesek 75%
9 évesek 75%
10 évesek 72%
11 évesek 67%
12 évesek 59%
13 évesek 53%
14 évesek 46%
15 évesek 32%
16 évesek 16%
A teljes minta átlaga 57%

Az ellenőrzés alkalmazása – például a gyermek megkérdezése médiahasználat közben vagy után – szintén csökkenő tendenciát mutat, különösen a 10 év feletti korosztályban. Az aktív mediáció, azaz a tartalmak közös megbeszélésének, értelmezésének előfordulása nem változott a korábbi adatokhoz képest. A közös médiahasználat vagy médiafogyasztás viszont egyre kevéssé jellemzi a családokat. Pedig a szülőnek a beszélgetés, a közös használat által lenne lehetősége betekintést nyerni a gyermeke által fogyasztott digitális tartalmakba, közösen értelmezni azokat, és beszélgetni róluk.

162. ábra: A szülők digitális nevelési stratégiáinak változása 2020-ban és 2024-ben

A szülők digitális nevelési stratégiáinak változása 2020-ban és 2024-ben
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás 2020 és 2024‒2025
Digitális nevelési stratégia 2020

2024

Szabályozás 66% 57%
Ellenőrzés 66% 58%
Aktív mediálás 48% 47%
Technikai korlátozás 38% 53%

A szabályozás és személyes ellenőrzés csökkenésével párhuzamosan egyre gyakoribb a szülők körében a technikai megoldások alkalmazása. Látványosan nőtt azok aránya, akik lokációkövető alkalmazásokat vagy időkorlátozó szoftvereket alkalmaznak a gyermekek eszközein. Ez azt jelzi, hogy a szülői kontroll a közvetlen kommunikációs térből a digitális technológia világába helyeződik át, ahol a szabályozás gyakran automatizált, és kevésbé kapcsolódik személyes beszélgetésekhez vagy értelmezési keretekhez. Fontos azonban tudatosítani, hogy a technológiai eszközök önmagukban nem képesek pótolni a párbeszédet és a nevelői jelenlétet, ami a gyermekek biztonságos, értő és tudatos médiahasználatának alapját képezheti.

[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]

Lábjegyzetek

  1. NMHH Digital parenting kutatás 7‒16 éves gyermekekkel és szüleikkel, 2021. Adatfelvétel: 2020, n=2000. Az adatgyűjtés a családok otthonaiban történt, személyes lekérdezéssel, a 7‒16 éves gyermekekre országosan (nem, életkor és lakóhely szerint) reprezentatív mintán.