Médiapiaci Jelentés 2025 78. oldal
Digitális gyermekvédelem

Digitális szülői stratégiák
A digitális média jelenléte a gyermekek mindennapjaiban nemcsak új kihívásokat teremt a nevelésben, hanem alapjaiban alakítja át a szülői szerepek tartalmát is. A szülők egyre többet tudnak a digitális világ előnyeiről és veszélyeiről, de gyakran érzik úgy, hogy gyermekük gyorsabban igazodik el a technológiai környezetben, mint ők maguk. Mindez fokozza a bizonytalanságot, ugyanakkor megnöveli az igényt arra, hogy a szülők tudatos stratégiákat alkalmazzanak a biztonságos internethasználat és a médiatudatosság elősegítése érdekében.
A Digital parenting kutatás eredményei alapján a 7-16 éves gyermekek szüleinek többsége inkább az internet előnyeit emeli ki a gyermekek szempontjából, de a veszélyek iránti érzékenység is megjelenik körükben. A legnagyobb aggodalmat az online zaklatás, a káros tartalmakkal való találkozás (különösen az erőszakos tartalom), valamint a vírusok letöltésének lehetősége váltja ki. A szülői aggodalmak jellemzően nem szelektívek: ha valaki félti a gyermekét, az a legtöbb lehetséges kockázatot veszélyforrásként kezeli. Jól látható trend továbbá, hogy a szülők minden, a digitális világgal összefüggő lehetséges veszélyforrással kapcsolatban nagyobb aggodalomról számolnak be, mint a hasonló fókuszú 2020-as kutatás*209* idején.
159. ábra: A szülői aggodalom mértéke a digitális világ gyermeket érő veszélyeivel kapcsolatban 2020-ban és 2024-ben
Veszély | 2024 | 2020 |
---|---|---|
Radikalizálódhat | 2,64 | 2,43 |
Pénzt csalhatnak ki tőle | 2,69 | 2,44 |
Rosszindulatú üzenteket küldhet | 2,74 | nincs adat 2020-ból |
Arra buzdítják, okozzon kárt magában | 2,77 | 2,59 |
Személyes adatait kiadhatja | 2,78 | 2,59 |
Kérhetnek tőle intim fotót | 2,82 | 2,60 |
Online reklámok mennyisége miatt | 2,84 | 2,61 |
Idegeneket visszajelölhet | 2,84 | 2,61 |
Kéretlenül intim fotót kaphat | 2,86 | 2,62 |
Idegenekkel állhat kapcsolatban | 2,87 | 2,68 |
Rosszindulatú üzenteket kaphat, ami mást bánthat | 2,91 | nincs adat 2020-ból |
Szexuális tartalommal találkozhat | 2,93 | 2,73 |
Internetezéssel/mobilozással eltöltött idő | 2,94 | 2,70 |
Becsapják hamis online profillal | 2,95 | 2,68 |
Rosszindulatú üzenteket kaphat, ami őt bántja | 2,96 | nincs adat 2020-ból |
Erőszakos tartalommal találkozhat | 2,97 | 2,77 |
Vírusokat tölthet le | 3,00 | 2,72 |
Zaklathatják | 3,01 | 2,79 |
A saját digitális kompetenciáik megítélésében a szülők ma már kevésbé kritikusak, mint az NMHH korábbi kutatásából kitűnt – kevesebben érzik úgy, hogy gyermekük lényegesen jobban eligazodik az online világban.
A szülők elsősorban közvetlen környezetükből – családi, baráti, ismerősi kapcsolatok révén – igyekeznek információhoz jutni a biztonságos internethasználatról. Az iskola továbbra is fontos szereplő, de súlya az elmúlt években nem erősödött – pedig a szülők többsége a jövőben elsősorban az iskolától várna több információt a biztonságos internethasználattal kapcsolatban. Ezzel szemben egyre nagyobb jelentőséget kapnak az online fórumok, az internetszolgáltatók tájékoztató anyagai, illetve a média különböző szegmensei.
A válaszadó szülők nyolc százaléka az NMHH-t is megemlítette tájékozódási forrásként. Az NMHH biztonságos internethasználattal foglalkozó weboldalainak ismertsége egyértelműen nőtt 2020 óta. A gyerekaneten.hu ismertsége 23 százalékról 36 százalékra, míg az Internet Hotline tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat ismertsége 19 százalékról 27 százalékra emelkedett.
A digitális média témája ritkábban kerül napirendre a családi beszélgetések során, mint az iskolai dolgok vagy a közösen nézett/hallgatott műsorok, de gyakrabban, mint a pénzügyi kérdések. A kutatás szerint a családok felében hetente, kétharmadában legalább havonta beszélgetnek az internetről, az online/digitális világról. A beszélgetések fókusza leggyakrabban a lehetséges veszélyekre irányul.
160. ábra: A szülők milyen gyakran beszélgettek gyermekükkel a következő témákról 2024-ben?
A szülő–gyerek beszélgetés témája | Napi szint | Heti szint | Havi szint | Ritkábban |
---|---|---|---|---|
A pénz, bankkártya használatáról | 5% | 32% | 27% | 36% |
Általában az internetről, az online/digitális médiáról/világról | 6% | 41% | 28% | 25% |
Erkölcsi dolgokról, viselkedési szabályokról | 11% | 45% | 25% | 19% |
Közösen látott/hallgatott műsorokról, filmekről, médiatartalmakról | 8% | 52% | 22% | 18% |
Az iskolai dolgokról | 50% | 40% | 5% | 5% |
A szülők digitális nevelési stratégiáit a kutatás négy kategóriába sorolta:
- a korlátozó/tiltó magatartást folytató szülő valamilyen médiahasználati szabályt, korlátozást léptet életbe a gyermek médiahasználatára vonatkozóan (átlagosan a családok 57 százaléka él ezzel a módszerrel);
- az ellenőrzés taktikáját választó szülő valamilyen módon - közvetve vagy közvetlenül - megpróbálja kontrollálni gyermeke online tevékenységét (átlagosan a szülők 58 százaléka alkalmazza ezt a módszert a gyermeke digitáliseszköz-használatánál);
- az aktív mediálás stratégiája során a szülő aktívan közvetíti a médiatartalmat gyermeke felé, azaz megbeszélik az online világban tapasztaltakat, illetve közösen értelmezik a látottakat, akár közös/együttes médiahasználat közben (a szülők 47 százaléka tekinthető aktív mediálónak);
- a technikai korlátozással élő szülő valamilyen technikai eszközt, eljárást, szűrőszoftvert alkalmaz a gyermek online médiafogyasztásának szabályozása érdekében (technikai megoldást a családok 53 százaléka alkalmaz).
Az adatok szerint az elmúlt években 66 százalékról 57 százalékra csökkent a tiltó/korlátozó magatartást alkalmazó családok aránya, és a gyermekek életkorának növekedésével a médiahasználatra vonatkozó szabályok is eltűnőben vannak a családok életéből. A szabályok megalkotása általában szülői döntés, csupán az esetek egyötödében történik a gyermekek bevonásával, közös megegyezéssel. A szabályok leggyakrabban kizárólag a gyermekre vonatkoznak, és csak a családok egyharmadában vannak olyan normák, amelyek a szülőkre is érvényesek.
161. ábra: Szülői szabályozás a gyermek digitálismédia-használata során 2024-ben
A gyerek életkora | A szabályozás aránya |
---|---|
7 évesek | 74% |
8 évesek | 75% |
9 évesek | 75% |
10 évesek | 72% |
11 évesek | 67% |
12 évesek | 59% |
13 évesek | 53% |
14 évesek | 46% |
15 évesek | 32% |
16 évesek | 16% |
A teljes minta átlaga | 57% |
Az ellenőrzés alkalmazása – például a gyermek megkérdezése médiahasználat közben vagy után – szintén csökkenő tendenciát mutat, különösen a 10 év feletti korosztályban. Az aktív mediáció, azaz a tartalmak közös megbeszélésének, értelmezésének előfordulása nem változott a korábbi adatokhoz képest. A közös médiahasználat vagy médiafogyasztás viszont egyre kevéssé jellemzi a családokat. Pedig a szülőnek a beszélgetés, a közös használat által lenne lehetősége betekintést nyerni a gyermeke által fogyasztott digitális tartalmakba, közösen értelmezni azokat, és beszélgetni róluk.
162. ábra: A szülők digitális nevelési stratégiáinak változása 2020-ban és 2024-ben
Digitális nevelési stratégia | 2020 | 2024 |
---|---|---|
Szabályozás | 66% | 57% |
Ellenőrzés | 66% | 58% |
Aktív mediálás | 48% | 47% |
Technikai korlátozás | 38% | 53% |
A szabályozás és személyes ellenőrzés csökkenésével párhuzamosan egyre gyakoribb a szülők körében a technikai megoldások alkalmazása. Látványosan nőtt azok aránya, akik lokációkövető alkalmazásokat vagy időkorlátozó szoftvereket alkalmaznak a gyermekek eszközein. Ez azt jelzi, hogy a szülői kontroll a közvetlen kommunikációs térből a digitális technológia világába helyeződik át, ahol a szabályozás gyakran automatizált, és kevésbé kapcsolódik személyes beszélgetésekhez vagy értelmezési keretekhez. Fontos azonban tudatosítani, hogy a technológiai eszközök önmagukban nem képesek pótolni a párbeszédet és a nevelői jelenlétet, ami a gyermekek biztonságos, értő és tudatos médiahasználatának alapját képezheti.
[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]