Médiapiaci Jelentés 2025 2. oldal

Elnöki köszöntő

Dr. Koltay András

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) negyedik alkalommal megjelenő éves Médiapiaci Jelentése átfogó képet ad az egyes részpiacok meghatározó trendjeiről, az általunk készített, illetve a szabályozói feladataink szempontjából legfontosabbnak ítélt hazai és nemzetközi kutatási eredményekről, és bepillantást kínál abba a szakmai műhelymunkába, amely sok szempontból megalapozza, orientálja a hatóság médiapiaci tevékenységét, döntéseit.

A jelentésből kirajzolódó legfontosabb trend, hogy folytatódott az online platformok szerepének felértékelődése a hírfogyasztásban, a demokratikus nyilvánosságban, a szórakozásban és a kapcsolattartásban.

Az audiovizuális és az audiopiacon a hagyományos médiaplatformok rovására tovább erősödtek az online szolgáltatások (streaming, podcastok). A média- és hirdetési piacon folytatódott a mesterséges intelligenciára (MI) épülő megoldások feltartóztathatatlannak tűnő terjedése.

A kiadványt idén is számos rövidebb, a fő fejezetek tematikáját kiegészítő, egy-egy érdekes jelenséget vagy összefüggést felvillantó írás színesíti, betekintést engedve a digitális médiaszektor sokszorosan összetett folyamataiba.

Az online platformok gyors térhódítását gyakran az ipari forradalomhoz, illetve az internet elterjedéséhez hasonlítják. Ez még akkor is igaz lehet, ha figyelembe vesszük, hogy a közösségi média gyakran csak reprodukálja, felerősíti mindazokat a jelenségeket, amelyek az offline térben, illetve a hagyományos médiában egyébként is zajlanak.

Szabályozói szempontból központi kérdés, hogy milyen árat fizetünk az online platformok kínálta kényelemért és hatékonyságért. Hogyan változik a közösségi média hatására az információszerzés, a társadalmi párbeszéd, a valóságérzékelés, a közösségépítés, illetve a reklám- és médiagazdaság? A gyorsan változó üzleti és technológiai folyamatok mellett hogyan lehet olyan környezetet létrehozni, amelyben az innováció és a felelősségteljes felhasználás kéz a kézben jár?

Ez utóbbi kérdés különösen élesen vetődik fel a tartalomfogyasztást és felhasználást alapjaiban átformáló mesterséges intelligencia esetében, amely ‒ megfelelő fogyasztóvédelmi, jogi és etikai szabályok híján ‒ akár több kárt okozhat, mint amennyi előnnyel kecsegtet.

A médiatartalmak minőségéért és jogszerűségéért elsődlegesen a tartalomszolgáltatók felelnek, de a félrevezető, káros vagy kifejezetten jogszabályellenes médiatartalmakat csak a felkészült fogyasztók tudják felismerni és elutasítani.

Az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályának*1* megalkotásához jórészt éppen a fenti kihívások jelentették a fő késztetést. Az uniós normák azonban a mai napig számos fontos területet nem szabályoznak kellő hatékonysággal. Erre jó példa a gyermekek védelme, a digitális szolgáltatások okozta függőség vagy a globális platformok negatív hatása a nemzeti médiumokra és a tartalomgyártásra. Sajnos a digitális szolgáltatásokról szóló rendelet (DSA) egyelőre nem tudott érdemben változtatni a felhasználók és a platformok között jól érzékelhetően fennálló egyenlőtlenségeken.

Az NMHH megítélése szerint ez a helyzet érdemben csak a fogyasztók médiatudatosságának javulásával változhat. A médiatartalmak minőségéért és jogszerűségéért elsődlegesen a tartalomszolgáltatók felelnek, de a félrevezető, káros vagy kifejezetten jogszabályellenes médiatartalmakat csak a felkészült fogyasztók tudják felismerni és elutasítani. Ezért is jelzésértékű, hogy az idei jelentés kibővült egy médiatudatossági és egy digitális gyermekvédelmi fejezettel is.

Az előző jelentések kedvező szakmai fogadtatása alapján őszintén bízom abban, hogy az idei – talán az előző évek kiadványainál is szélesebb tartalmi spektrumot kínáló – Médiapiaci Jelentésünk is elnyeri az érdeklődő közönség tetszését, és hatékonyan tudja segíteni az egyes médiaszegmensek folyamatainak minél teljesebb megértésére és az arányos, de határozott szabályozói fellépés kidolgozására irányuló társadalmi és szakmai párbeszédet.

Megtisztelő figyelmét köszönve kívánom, hogy találja hasznos és szórakoztató olvasmánynak az NMHH 2025. évi Médiapiaci Jelentését!

A szerző a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke

Lábjegyzetek