Médiapiaci Jelentés 2025 90. oldal
Mesterséges intelligencia a médiapiacon

A hírkészítés automatizálása: kezdeti lépések
A legfontosabb 2024-es trend a tartalomgyártásban is az óvatos kísérletezés volt: az unalmas, repetitív feladatok átvállalásával az MI növeli a termelékenységet, de az újságírói hozzáadott-értéket képviselő tartalmaknál továbbra is emberi felügyelet és kreativitás szükséges. Az MI segíthet a személyre szabott tartalom előállításában (pl. automatikus összefoglalók, ajánlók egyes olvasóknak), valamint az olyan technikai feladatokban, mint a lektorálás, fordítás, moderálás, átiratok készítése, videó- és közösségimédia-elemzés.
A Thomson Foundation kutatása szerint már a közép-kelet-európai régióban is ezek voltak 2024-ben a szerkesztőségek által leggyakrabban használt MI-alkalmazások.*218* A kutatásba bevont szerkesztőségek a ChatGPT-t, a Microsoft 365 Copilotot és a Midjourney képgenerátort említették a legnagyobb arányban. Fontos fejlemény, hogy több helyen külön MI-csapatok alakultak a szerkesztőségeken belül (bár Közép-Európában még kevés a dedikált MI-szakértő a médiában).
A gyakorlat egyelőre tehát óvatos: a kutatás szerint a hírszerkesztőségekben az MI-eszközök használata átlagosan 15 százalék alatti mértékű volt, és főként az említett technikai támogatófeladatokra korlátozódott.
Az egyszerűbb, rutinszerű tartalmak automatizálására is akadnak már példák: Szlovákiában egyes médiumok a 2023-as választások éjszakáján MI segítségével több száz település eredményeit feldolgozó cikkeket generáltak automatikusan, településenként testre szabva. Hasonló automatizált hírgyártásra sporteredmények, időjárás-jelentések vagy pénzügyi gyorshírek terén is volt már példa. A komolyabb újságírói munkát igénylő anyagoknál továbbra is az emberi munka dominál, mivel a nagy nyelvi modellek hajlamosak ténybeli pontatlanságokra és következetlen válaszokra – a felügyelet nélküli tartalomgyártásra ezeket egyelőre alkalmatlannak tartják a szerkesztőségek.
Az is korlátozó tényező, hogy a fejlettebb MI-eszközök használata költséges lehet, amire a kisebb médiumoknak gyakran nincs erőforrásuk. A legtöbb szerkesztőség egyébként is ragaszkodik a humán kontrollhoz: az MI által segített tartalmaknál is emberi szerkesztők ellenőrzik és finomítják a végeredményt a hitelesség biztosítása érdekében.
Összességében az MI hírkészítési képességei rohamosan fejlődnek, de 2024-ben még inkább ember-gép együttműködés formájában jelentek meg a szerkesztőségek életében.
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1360833710 (új ablakban nyílik)]