Médiapiaci Jelentés 2025 8. oldal
Audiovizuális piac

Online audiovizuális médiakínálat
Az online audiovizuális médiaszolgáltatások legnépszerűbb változata a saját és/vagy licencelt tartalmakat közvetítő lekérhető médiaszolgáltatások köre, amelyeket a köznyelv streamingszolgáltatásnak nevez. Az NMHH nyilvántartása*6* szerint 2024 végén 153 lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatás működött Magyarországon, ezek jelentős részét a különböző (leginkább városi) televíziók honlapján ingyenesen visszanézhető műsorok alkották. Az NMHH nyilvántartása ugyanakkor nem tartalmazza a Magyarországon nem letelepedett, ám hazai piacra lokalizált tartalmat akár magyarul is nyújtó szolgáltatásokat.
A külföldi szolgáltatásokra is kiterjedő, ám a városi televíziók lekérhető szolgáltatásait nem tartalmazó Whitereport-adatbázis 2024 végén összesen 24, Magyarországon is elérhető audiovizuális streamingszolgáltatást tartalmazott. A 11 globális (pl. Netflix, Max, Disney+, SkyShowtime, Apple TV, FIFA+) és öt hazai streamingszolgáltató (pl. Filmio, Cinego, FHPlay, SCREAM!) mellett a kínálatban szerepelt a két országos kereskedelmi csatorna streamingszolgáltatása (RTL+ és TV2 Play) is.
Ezenfelül a NET4+ (Network4) és a SELEKT*7* (AMC) televíziós műsorszolgáltatókhoz is kapcsolódott magyar nyelvű streamingszolgáltatás. 2024 őszén az egyik legnagyobb online tartalomszolgáltató, az Indamédia saját streamingplatformot indított IndaPlay néven, amelyen a csoporthoz tartozó médiumok saját gyártású videós anyagai érhetőek el. Emellett műsorterjesztő és telekommunikációs cégek is üzemeltettek streamingplatformokat (Telekom TVGO, mindigTV GO*8*, Yettel TV).
Az elsősorban filmeket és sorozatokat kínáló streamingszolgáltatások mellett megjelentek a tematikus tartalmat nyújtók is. Az FHPlay például kifejezetten a horgászatra fókuszál, a NET4+ a sportra, a FIFA+ a sporton belül a futballra, a SCREAM! oldalán pedig a horror műfajba sorolható tartalmak találhatók. Több, eredetileg filmekre fókuszáló streamingcsatornán is megjelentek 2024-ben az élő sportesemények (Max, RTL+, TV2 Play, SELEKT).
A műsorterjesztők és a televíziós műsorszolgáltatók közötti együttműködést példázza, hogy a Yettel TV csomagjaiban elérhetővé váltak a TV2 Play és az RTL+ streamingszolgáltatásai*9*, illetve a SELEKT előfizetéses tartalmához a Telekom előfizetői többletdíj nélkül férhettek hozzá.*10* Megjelentek továbbá a korlátozott mennyiségű letöltési lehetőséget kínáló szolgáltatások is (pl. SkyShowtime, Cinego).
6. ábra: Magyarországon elérhető audiovizuális streamingszolgáltatások kínálata a szolgáltató típusa szerint 2019 és 2024 között
Év | Globális streamingszolgáltató | Hazai streamingszolgáltató | Műsorelosztó/telekommunikációs cég | Televíziós műsorszolgáltató | Moziüzemeltető | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 4 | 0 | 2 | 3 | 0 | 9 |
2020 | 4 | 4 | 2 | 3 | 1 | 14 |
2021 | 6 | 4 | 4 | 4 | 1 | 19 |
2022 | 9 | 5 | 4 | 3 | 1 | 22 |
2023 | 11 | 6 | 4 | 3 | 0 | 24 |
2024 | 11 | 6 | 4 | 3 | 0 | 24 |
Megjegyzés: A Whitereport-adatbázis nem listázza a városi televíziók lekérhető szolgáltatásait.
A Whitereport-adatbázis szerint 18 streamingplatform csak előfizetéssel volt elérhető (pl. Netflix, MAX); a FIFA+ és az IndaPlay díjmentes, de nem reklámmentes. Hibrid megoldásokat, azaz előfizetéses és díjmentes csomagokat 4 platform kínált. Az RTL+ szolgáltatásában például bizonyos tartalmak korlátozott ideig ingyenesen, de regisztrációhoz kötötten nézhetők vissza. Az alapvetően előfizetéses Filmio a kínálatában található filmek előzeteseit tette ingyenesen megnézhetővé bárki számára. Az RTL+ és a TV2 Play előfizetési csomagjai között reklámot tartalmazó és reklámmentes verziót is kínál, utóbbiak magasabb díjszabásúak.
Miközben a streamingszolgáltatások ára az utóbbi években világszerte nőtt, globális trend a reklámok elfogadása fejében jóval olcsóbb vagy ingyenes tartalmakat kínáló FAST (Free Ad-Supported Streaming) TV (pl. Tubi, PlutoTV), illetve a reklámokkal támogatott AVOD- (Advertising-based Video-on-Demand) szolgáltatások elterjedése is. A streamingpiacra elsőként belépő Netflix mellett világszerte több szolgáltató sikeresen vezette be a jelentősen olcsóbb AVOD-szolgáltatását.
A hazai streamingpiacon a 2024-es év újdonsága volt, hogy a nemzetközi trendekhez igazodva a hazai szolgáltatók is egyre több élő, prémium-sporttartalommal próbálták növelni (vagy legalább megtartani) előfizetői bázisukat.*11*
Magyarországon az RTL szerezte meg három évre a Bajnokok Ligája-mérkőzések online közvetítésének jogát. Az UEFA Európa-liga és az UEFA Konferencialiga szintén kizárólag az RTL fizetős streamingplatformján nézhető online. Az RTL+ Premium felületén az élő közvetítések és az összefoglalók mellett a szezonban saját gyártású stúdióműsorokat, háttérműsorokat is sugároznak. A Premier League, az FA Kupa és a La Liga mérkőzéseit ezzel szemben a TV2 Csoport*12* közvetíti online élőben.
Nemcsak új streamingtartalmakat, hanem növekvő árakat is hozott a hazai felhasználók számára a 2024-es esztendő. A streamingszolgáltatások korábban jellemzően 1000‒4500 forint között alakuló havi díját 10-15 százalékkal emelték a szolgáltatók (májusban a HBO Maxról MAX-ra átkeresztelt szolgáltatás, majd szeptemberben a Netflix*13*). Az RTL+ (feltehetően nem függetlenül az akkor induló Bajnokok Ligája-idénytől) szeptemberben a másfélszeresére emelte a havi díjat.
A nemzetközi árazási gyakorlatokat leginkább a SkyShowtime*14* hozta be Magyarországra, amikor áprilisban választás elé állította a felhasználókat: vagy elfogadják, hogy reklámokkal támogatott tartalmat kell nézniük, vagy vállalják, hogy negyven százalékkal megemelkedik az előfizetési díjuk. A Disney+ hasonló dilemma elé állította nézőit 2024 őszén: vagy elfogadják a megszokottnál kevésbé jó kép- és hangminőséget, vagy a korábbi másfélszeresét fizetik az előfizetésért. Az Amazon Prime annak ellenére is a legolcsóbb fizetős szolgáltatás maradt a hazai piacon, hogy 2024 őszén több mint duplájára emelte előfizetési díjait.
7. ábra: Hazai streamingszolgáltatások árváltozása (2023–2024)
Platform – csomag | 2023. decemberi ár | 2024. decemberi ár |
---|---|---|
Apple TV+ | 1 890 Ft | 2 790 Ft |
Disney prémium | 3 090 Ft | 3 890 Ft |
Disney standard | 2 490 Ft | 2 490 Ft |
Max premium | nem volt ilyen csomag | 3 890 Ft |
Max standard | 2 390 Ft | 2 790 Ft |
Netflix alap | 2 490 Ft | 2 890 Ft |
Netflix prémium | 4 490 Ft | 5 090 Ft |
Netflix standard | 3 490 Ft | 3 990 Ft |
Prime video | 899 Ft | 1 900 Ft |
RTL+ | 1 990 Ft | 2 990 Ft |
SkyShowtime Premium | 1 999 Ft | 3 999 Ft |
SkyShowtime reklám nélkül | 1 999 Ft | 2 799 Ft |
SkyShowtime reklámmal | nem volt ilyen csomag | 1 999 Ft |
A lekérhető médiaszolgáltatások mellett léteznek olyan, szerkesztett tartalmakat közvetítő szolgáltatások is, amelyek lineáris médiaszolgáltatásokat tesznek online elérhetővé (pl. ittott.tv), valamint olyanok is, amelyek vegyesen szolgáltatnak lineáris és catch-up tv-szolgáltatásokat (pl. mediaklikk.hu, Direct One).
[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]