Médiapiaci Jelentés 2025 8. oldal

Audiovizuális piac

Online audiovizuális médiakínálat

Az online audiovizuális médiaszolgáltatások legnépszerűbb változata a saját és/vagy licencelt tartalmakat közvetítő lekérhető médiaszolgáltatások köre, amelyeket a köznyelv streamingszolgáltatásnak nevez. Az NMHH nyilvántartása*6* szerint 2024 végén 153 lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatás működött Magyarországon, ezek jelentős részét a különböző (leginkább városi) televíziók honlapján ingyenesen visszanézhető műsorok alkották. Az NMHH nyilvántartása ugyanakkor nem tartalmazza a Magyarországon nem letelepedett, ám hazai piacra lokalizált tartalmat akár magyarul is nyújtó szolgáltatásokat.

A külföldi szolgáltatásokra is kiterjedő, ám a városi televíziók lekérhető szolgáltatásait nem tartalmazó Whitereport-adatbázis 2024 végén összesen 24, Magyarországon is elérhető audiovizuális streamingszolgáltatást tartalmazott. A 11 globális (pl. Netflix, Max, Disney+, SkyShowtime, Apple TV, FIFA+) és öt hazai streamingszolgáltató (pl. Filmio, Cinego, FHPlay, SCREAM!) mellett a kínálatban szerepelt a két országos kereskedelmi csatorna streamingszolgáltatása (RTL+ és TV2 Play) is.

Ezenfelül a NET4+ (Network4) és a SELEKT*7* (AMC) televíziós műsorszolgáltatókhoz is kapcsolódott magyar nyelvű streamingszolgáltatás. 2024 őszén az egyik legnagyobb online tartalomszolgáltató, az Indamédia saját streamingplatformot indított IndaPlay néven, amelyen a csoporthoz tartozó médiumok saját gyártású videós anyagai érhetőek el. Emellett műsorterjesztő és telekommunikációs cégek is üzemeltettek streamingplatformokat (Telekom TVGO, mindigTV GO*8*, Yettel TV).

Az elsősorban filmeket és sorozatokat kínáló streamingszolgáltatások mellett megjelentek a tematikus tartalmat nyújtók is. Az FHPlay például kifejezetten a horgászatra fókuszál, a NET4+ a sportra, a FIFA+ a sporton belül a futballra, a SCREAM! oldalán pedig a horror műfajba sorolható tartalmak találhatók. Több, eredetileg filmekre fókuszáló streamingcsatornán is megjelentek 2024-ben az élő sportesemények (Max, RTL+, TV2 Play, SELEKT).

A műsorterjesztők és a televíziós műsorszolgáltatók közötti együttműködést példázza, hogy a Yettel TV csomagjaiban elérhetővé váltak a TV2 Play és az RTL+ streamingszolgáltatásai*9*, illetve a SELEKT előfizetéses tartalmához a Telekom előfizetői többletdíj nélkül férhettek hozzá.*10* Megjelentek továbbá a korlátozott mennyiségű letöltési lehetőséget kínáló szolgáltatások is (pl. SkyShowtime, Cinego).

6. ábra: Magyarországon elérhető audiovizuális streamingszolgáltatások kínálata a szolgáltató típusa szerint 2019 és 2024 között

Magyarországon elérhető audiovizuális streamingszolgáltatások kínálata a szolgáltató típusa szerint (2019–2024, szolgáltatásszám)
Forrás: Whitereport-adatbázis
Év Globális streamingszolgáltató Hazai streamingszolgáltató Műsorelosztó/telekommunikációs cég Televíziós műsorszolgáltató Moziüzemeltető Összesen
2019 4 0 2 3 0 9
2020 4 4 2 3 1 14
2021 6 4 4 4 1 19
2022 9 5 4 3 1 22
2023 11 6 4 3 0 24
2024 11 6 4 3 0 24

Megjegyzés: A Whitereport-adatbázis nem listázza a városi televíziók lekérhető szolgáltatásait.

A Whitereport-adatbázis szerint 18 streamingplatform csak előfizetéssel volt elérhető (pl. Netflix, MAX); a FIFA+ és az IndaPlay díjmentes, de nem reklámmentes. Hibrid megoldásokat, azaz előfizetéses és díjmentes csomagokat 4 platform kínált. Az RTL+ szolgáltatásában például bizonyos tartalmak korlátozott ideig ingyenesen, de regisztrációhoz kötötten nézhetők vissza. Az alapvetően előfizetéses Filmio a kínálatában található filmek előzeteseit tette ingyenesen megnézhetővé bárki számára. Az RTL+ és a TV2 Play előfizetési csomagjai között reklámot tartalmazó és reklámmentes verziót is kínál, utóbbiak magasabb díjszabásúak.

Miközben a streamingszolgáltatások ára az utóbbi években világszerte nőtt, globális trend a reklámok elfogadása fejében jóval olcsóbb vagy ingyenes tartalmakat kínáló FAST (Free Ad-Supported Streaming) TV (pl. Tubi, PlutoTV), illetve a reklámokkal támogatott AVOD- (Advertising-based Video-on-Demand) szolgáltatások elterjedése is. A streamingpiacra elsőként belépő Netflix mellett világszerte több szolgáltató sikeresen vezette be a jelentősen olcsóbb AVOD-szolgáltatását.

A hazai streamingpiacon a 2024-es év újdonsága volt, hogy a nemzetközi trendekhez igazodva a hazai szolgáltatók is egyre több élő, prémium-sporttartalommal próbálták növelni (vagy legalább megtartani) előfizetői bázisukat.*11*

Magyarországon az RTL szerezte meg három évre a Bajnokok Ligája-mérkőzések online közvetítésének jogát. Az UEFA Európa-liga és az UEFA Konferencialiga szintén kizárólag az RTL fizetős streamingplatformján nézhető online. Az RTL+ Premium felületén az élő közvetítések és az összefoglalók mellett a szezonban saját gyártású stúdióműsorokat, háttérműsorokat is sugároznak. A Premier League, az FA Kupa és a La Liga mérkőzéseit ezzel szemben a TV2 Csoport*12* közvetíti online élőben.

Nemcsak új streamingtartalmakat, hanem növekvő árakat is hozott a hazai felhasználók számára a 2024-es esztendő. A streamingszolgáltatások korábban jellemzően 1000‒4500 forint között alakuló havi díját 10-15 százalékkal emelték a szolgáltatók (májusban a HBO Maxról MAX-ra átkeresztelt szolgáltatás, majd szeptemberben a Netflix*13*). Az RTL+ (feltehetően nem függetlenül az akkor induló Bajnokok Ligája-idénytől) szeptemberben a másfélszeresére emelte a havi díjat.

A nemzetközi árazási gyakorlatokat leginkább a SkyShowtime*14* hozta be Magyarországra, amikor áprilisban választás elé állította a felhasználókat: vagy elfogadják, hogy reklámokkal támogatott tartalmat kell nézniük, vagy vállalják, hogy negyven százalékkal megemelkedik az előfizetési díjuk. A Disney+ hasonló dilemma elé állította nézőit 2024 őszén: vagy elfogadják a megszokottnál kevésbé jó kép- és hangminőséget, vagy a korábbi másfélszeresét fizetik az előfizetésért. Az Amazon Prime annak ellenére is a legolcsóbb fizetős szolgáltatás maradt a hazai piacon, hogy 2024 őszén több mint duplájára emelte előfizetési díjait.

7. ábra: Hazai streamingszolgáltatások árváltozása (2023–2024)

Hazai streamingszolgáltatások árváltozása 2023, 2024
Forrás: szolgáltatói honlapok)
Platform – csomag 2023. decemberi ár 2024. decemberi ár
Apple TV+ 1 890 Ft 2 790 Ft
Disney prémium 3 090 Ft 3 890 Ft
Disney standard 2 490 Ft 2 490 Ft
Max premium nem volt ilyen csomag 3 890 Ft
Max standard 2 390 Ft 2 790 Ft
Netflix alap 2 490 Ft 2 890 Ft
Netflix prémium 4 490 Ft 5 090 Ft
Netflix standard 3 490 Ft 3 990 Ft
Prime video 899 Ft 1 900 Ft
RTL+ 1 990 Ft 2 990 Ft
SkyShowtime Premium 1 999 Ft 3 999 Ft
SkyShowtime reklám nélkül 1 999 Ft 2 799 Ft
SkyShowtime reklámmal nem volt ilyen csomag 1 999 Ft

A lekérhető médiaszolgáltatások mellett léteznek olyan, szerkesztett tartalmakat közvetítő szolgáltatások is, amelyek lineáris médiaszolgáltatásokat tesznek online elérhetővé (pl. ittott.tv), valamint olyanok is, amelyek vegyesen szolgáltatnak lineáris és catch-up tv-szolgáltatásokat (pl. mediaklikk.hu, Direct One).

[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]

Lábjegyzetek

  1. Lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatások nyilvántartása az nmhh.hu-n (új ablakban nyílik meg)

  2. Az AMC korábbi ingyenes streamingszolgáltatása, az amcMikro 2024 szeptemberében megszűnt https://amcmikro.hu/ (új ablakban nyílik meg). Helyette bevezették a SELEKT szolgáltatást, amely ingyenes és előfizetéses csomagot is kínál.

  3. 2025 januárjától One Földfelszíni TV: Antennával tévézik? Változás történt, lehet, hogy mostantól ön is a One ügyfele – itt vannak a fontos tudnivalók (új ablakban nyílik meg).

  4. Yettel: Otthoni Net + TV (új ablakban nyílik meg)

  5. SELEKT – hu.selekt.tv (új ablakban nyílik meg)

  6. A 2023-as Bajnokok Ligája- (BL) szezonban a Nielsen adatai alapján átlagosan 263 ezer nézője volt az M4 Sporton közvetített 29 mérkőzés minden egyes percének (4+ AMR’000). Ezt tekinthetjük a BL stabil nézői bázisának, vagyis ők azok, akik annyira elkötelezettek, hogy mindent megnéztek a tévében, ami BL. Ám a BL-sorozat reache (tehát akik legalább egy percre belenéznek az adott műsorba) ennél szélesebb. A teljes szezon alatt jóval 3 millió fő fölött van a BL-sorozat teljes elérése. Forrás: RTL-vezér: Nem a focihoz kell érteni, hanem az üzlethez (Forbes.hu) – új ablakban nyílik

  7. TV2 – mérkőzésajánló (új ablakban nyílik)

  8. Netflix: Plans and Pricing for Hungary (új ablakban nyílik meg)

  9. SkyShowtime: elérhető előfizetői csomagok (új ablakban nyílik)