Médiapiaci Jelentés 2025 6. oldal

Audiovizuális piac

Kevesebben és kevesebbet néznek lineáris tévét

A három éve tartó csökkenő trendet folytatva, 2024 végére 3,5 millióra csökkent a televízió-előfizetések száma a KSH adatgyűjtése szerint. A csökkenés mértéke év/év alapon nem jelentős, de hároméves időtávon meghaladta az öt százalékot.

A vezeték nélküli (műholdas és földfelszíni) jelátviteli hálózatok előfizetőinek száma csaknem 400 ezerrel, a kábeltelevíziós szolgáltatásoké 91 ezerrel csökkent, miközben az IPTV-előfizetések száma 277 ezerrel bővült.

Az NMHH helyhez kötött piaci jelentése szerint 2024. II. negyedévében éves összevetésben három százalékkal nőtt a kombinált internet és televízió/telefon/mobil előfizetések száma, a televízió nélküli internet-előfizetéseké viszont 14 százalékkal bővült, ami a kizárólag internetalapú audiovizuális fogyasztásra való átállásra utaló „cord-cutting” jelenség terjedését jelezheti.

A televízió ugyanakkor továbbra is megkerülhetetlen médiumnak számít, hiszen a lakosság hetven százalékát közvetlenül eléri. A Nielsen közönségmérése szerint a televíziós készülékkel rendelkező háztartások 95 százaléka fizetett elő lineáris televíziós szolgáltatásra 2024-ben, az előző évivel megegyezően 69 százalékuk készüléke kapcsolódott az internethez, 59 százalék rendelkezett okostévével.

Bár a képernyő előtt töltött átlagos idő nem változott az előző évi 286 perchez képest, 2024-ben is folytatódott az egyéb célú képernyőhasználat bővülése: a Nielsen adatai szerint a tévés háztartásban élő, négyévesnél idősebb lakosság 53 százaléka hozzáfért valamelyik streamingszolgáltatáshoz.

Az internetre kapcsolódni képes okostévék, illetve a streamingfogyasztás-előfizetők arányában egyaránt növekedés mutatkozott 2024-ben, miközben a lineáris tévézésre fordított idő csökkent. Az átlagnál jóval kevesebbet tévéznek, illetve többet használják egyéb célra a készüléküket az internethez kapcsolódó okostévét használók, a streaming-előfizetők, a 40 év alatti korcsoportokba tartozók, a budapestiek, illetve a magasabb iskolai végzettségűek és jövedelműek. A hagyományos tévézésre jóval átlag feletti időt fordítanak az okostévével nem rendelkezők, a 60 év felettiek, az alapfokú végzettséggel rendelkezők és az alacsony jövedelműek.

4. ábra: Tévénézés és egyéb célú képernyőhasználat 2024-ben

Tévénézés és egyéb célú képernyőhasználat közönségének szegmentálása 2024-ben és 2023-ban, ATV (perc, százalék)
Forrás: Nielsen Közönségmérés Kft. / NMHH
Év és demográfiai vagy előfizetői kategória Lineáris csatornahasználat képernyőideje (ATV, perc) Egyéb képernyőhasználat ideje (ATV, perc) Egyéb képernyőhasználat részaránya (%)
2023: Streaming-előfizető 157 67 30%
2024: Streaming-előfizető 157 70 31%
2023: Internethez kapcsolódó okostévé 194 60 24%
2024: Internethez kapcsolódó okostévé 189 64 25%
2023: Internethez kapcsolódó hagyományos tévé 349 22 6%
2024: Internethez kapcsolódó hagyományos tévé 239 43 15%
2023: Felső vásárlóerő kategória /PP A -B/ 142 53 27%
2024: Felső vásárlóerő kategória /PP A -B/ 135 58 30%
2023: Közepes vásárlóerő kategória /PP C/ 189 56 23%
2024: Közepes vásárlóerő kategória /PP C/ 189 63 25%
2023: Alsó vásárlóerő kategória /PP D-E/ 351 39 10%
2024: Alsó vásárlóerő kategória /PP D-E/ 343 41 11%
2023: Budapest 207 53 20%
2024: Budapest 207 57 22%
2023: Nagyváros 225 51 18%
2024: Nagyváros 225 53 19%
2023: Város 258 45 15%
2024: Város 258 50 16%
2023: Község 248 45 15%
2024: Község 248 51 17%
2023: Felsőfokú végzettség 188 48 20%
2024: Felsőfokú végzettség 188 52 22%
2023: Középfokú végzettség 228 48 17%
2024: Középfokú végzettség 228 52 19%
2023: Alapfokú végzettség 268 47 15%
2024: Alapfokú végzettség 268 52 16%
2023: 60+ éves 415 25 6%
2024: 60+ éves 415 26 6%
2023: 50-59 éves 262 44 14%
2024: 50-59 éves 257 47 15%
2023: 40-49 éves 213 51 19%
2024: 40-49 éves 211 57 21%
2023: 30-39 éves 163 70 30%
2024: 30-39 éves 147 78 35%
2023: 18-29 éves 100 53 35%
2024: 18-29 éves 86 55 39%
2023: 4-17 éves 90 69 43%
2024: 4-17 éves 80 78 49%
2023: Nő 256 44 15%
2024: Nő 253 49 16%
2023: Férfi 221 52 19%
2024: Férfi 213 56 21%
2023: Átlag 239 48 17%
2024: Átlag 234 52 18%

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1232066599 (új ablakban nyílik)]