Médiapiaci Jelentés 2025 6. oldal
Audiovizuális piac

Kevesebben és kevesebbet néznek lineáris tévét
A három éve tartó csökkenő trendet folytatva, 2024 végére 3,5 millióra csökkent a televízió-előfizetések száma a KSH adatgyűjtése szerint. A csökkenés mértéke év/év alapon nem jelentős, de hároméves időtávon meghaladta az öt százalékot.
A vezeték nélküli (műholdas és földfelszíni) jelátviteli hálózatok előfizetőinek száma csaknem 400 ezerrel, a kábeltelevíziós szolgáltatásoké 91 ezerrel csökkent, miközben az IPTV-előfizetések száma 277 ezerrel bővült.
Az NMHH helyhez kötött piaci jelentése szerint 2024. II. negyedévében éves összevetésben három százalékkal nőtt a kombinált internet és televízió/telefon/mobil előfizetések száma, a televízió nélküli internet-előfizetéseké viszont 14 százalékkal bővült, ami a kizárólag internetalapú audiovizuális fogyasztásra való átállásra utaló „cord-cutting” jelenség terjedését jelezheti.
A televízió ugyanakkor továbbra is megkerülhetetlen médiumnak számít, hiszen a lakosság hetven százalékát közvetlenül eléri. A Nielsen közönségmérése szerint a televíziós készülékkel rendelkező háztartások 95 százaléka fizetett elő lineáris televíziós szolgáltatásra 2024-ben, az előző évivel megegyezően 69 százalékuk készüléke kapcsolódott az internethez, 59 százalék rendelkezett okostévével.
Bár a képernyő előtt töltött átlagos idő nem változott az előző évi 286 perchez képest, 2024-ben is folytatódott az egyéb célú képernyőhasználat bővülése: a Nielsen adatai szerint a tévés háztartásban élő, négyévesnél idősebb lakosság 53 százaléka hozzáfért valamelyik streamingszolgáltatáshoz.
Az internetre kapcsolódni képes okostévék, illetve a streamingfogyasztás-előfizetők arányában egyaránt növekedés mutatkozott 2024-ben, miközben a lineáris tévézésre fordított idő csökkent. Az átlagnál jóval kevesebbet tévéznek, illetve többet használják egyéb célra a készüléküket az internethez kapcsolódó okostévét használók, a streaming-előfizetők, a 40 év alatti korcsoportokba tartozók, a budapestiek, illetve a magasabb iskolai végzettségűek és jövedelműek. A hagyományos tévézésre jóval átlag feletti időt fordítanak az okostévével nem rendelkezők, a 60 év felettiek, az alapfokú végzettséggel rendelkezők és az alacsony jövedelműek.
4. ábra: Tévénézés és egyéb célú képernyőhasználat 2024-ben
Év és demográfiai vagy előfizetői kategória | Lineáris csatornahasználat képernyőideje (ATV, perc) | Egyéb képernyőhasználat ideje (ATV, perc) | Egyéb képernyőhasználat részaránya (%) |
---|---|---|---|
2023: Streaming-előfizető | 157 | 67 | 30% |
2024: Streaming-előfizető | 157 | 70 | 31% |
2023: Internethez kapcsolódó okostévé | 194 | 60 | 24% |
2024: Internethez kapcsolódó okostévé | 189 | 64 | 25% |
2023: Internethez kapcsolódó hagyományos tévé | 349 | 22 | 6% |
2024: Internethez kapcsolódó hagyományos tévé | 239 | 43 | 15% |
2023: Felső vásárlóerő kategória /PP A -B/ | 142 | 53 | 27% |
2024: Felső vásárlóerő kategória /PP A -B/ | 135 | 58 | 30% |
2023: Közepes vásárlóerő kategória /PP C/ | 189 | 56 | 23% |
2024: Közepes vásárlóerő kategória /PP C/ | 189 | 63 | 25% |
2023: Alsó vásárlóerő kategória /PP D-E/ | 351 | 39 | 10% |
2024: Alsó vásárlóerő kategória /PP D-E/ | 343 | 41 | 11% |
2023: Budapest | 207 | 53 | 20% |
2024: Budapest | 207 | 57 | 22% |
2023: Nagyváros | 225 | 51 | 18% |
2024: Nagyváros | 225 | 53 | 19% |
2023: Város | 258 | 45 | 15% |
2024: Város | 258 | 50 | 16% |
2023: Község | 248 | 45 | 15% |
2024: Község | 248 | 51 | 17% |
2023: Felsőfokú végzettség | 188 | 48 | 20% |
2024: Felsőfokú végzettség | 188 | 52 | 22% |
2023: Középfokú végzettség | 228 | 48 | 17% |
2024: Középfokú végzettség | 228 | 52 | 19% |
2023: Alapfokú végzettség | 268 | 47 | 15% |
2024: Alapfokú végzettség | 268 | 52 | 16% |
2023: 60+ éves | 415 | 25 | 6% |
2024: 60+ éves | 415 | 26 | 6% |
2023: 50-59 éves | 262 | 44 | 14% |
2024: 50-59 éves | 257 | 47 | 15% |
2023: 40-49 éves | 213 | 51 | 19% |
2024: 40-49 éves | 211 | 57 | 21% |
2023: 30-39 éves | 163 | 70 | 30% |
2024: 30-39 éves | 147 | 78 | 35% |
2023: 18-29 éves | 100 | 53 | 35% |
2024: 18-29 éves | 86 | 55 | 39% |
2023: 4-17 éves | 90 | 69 | 43% |
2024: 4-17 éves | 80 | 78 | 49% |
2023: Nő | 256 | 44 | 15% |
2024: Nő | 253 | 49 | 16% |
2023: Férfi | 221 | 52 | 19% |
2024: Férfi | 213 | 56 | 21% |
2023: Átlag | 239 | 48 | 17% |
2024: Átlag | 234 | 52 | 18% |
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1232066599 (új ablakban nyílik)]