Médiapiaci Jelentés 2025 42. oldal
Online platformok

Időpazarlás, mégis imádják: mi a TikTok titka?
Magyarországon a 18‒49 éves lakosság több mint fele, mintegy 2 millió fő használta a TikTokot az NMHH 2024 utolsó negyedévében végzett kutatása*111* szerint, és a tiktokozók csaknem fele napi egy, tizede két óránál is többet töltött a videók pörgetésével.
87. ábra: Platformok használati gyakorisága a 18‒49 évesek körében 2024-ben
Platform | Naponta sokszor használja | Naponta, de legfeljebb néhány alkalommal használja | Hetente legalább egyszer használja | Ritkábban használja |
---|---|---|---|---|
31% | 54% | 5% | 4% | |
YouTube | 10% | 40% | 24% | 19% |
Facebook Reels videók | 8% | 43% | 11% | 15% |
8% | 28% | 10% | 13% | |
YouTube shorts videók | 4% | 21% | 11% | 22% |
TikTok | 8% | 27% | 7% | 11% |
Instagram Reels videók | 4% | 22% | 9% | 14% |
1% | 5% | 5% | 10% | |
X (Twitter) | 1% | 7% | 3% | 8% |
A reprezentatív kérdőíves kutatás alapján a legtöbbet a 8 általánossal vagy alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezők, a 30 év alattiak, valamint a megyeszékhelyeken élők, míg a legkevesebbet a 40 éven felüliek, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők és a fővárosiak tiktokoznak.
88. ábra: A legalább napi egy órát tiktokozók aránya a 18‒49 éves felhasználók körében 2024-ben
Demográfiai csoport | A legalább napi egy órát tiktokozók aránya |
---|---|
18–49 évesek | 46% |
Férfi | 48% |
Nő | 44% |
18–29 éves | 52% |
30–39 éves | 47% |
40–49 éves | 34% |
8 általános vagy alacsonyabb | 65% |
Szakmunkásképző | 51% |
Érettségi | 41% |
Főiskola, egyetem | 36% |
Budapest | 37% |
Megyeszékhely | 54% |
Egyéb város | 45% |
Község | 47% |
Az NMHH kutatása többek között arra kereste a választ, hogy mi állhat a felhasználók erős bevonódásának a hátterében. A válaszok alapján a platformot a felhasználók elsősorban a rövid, gyorsan fogyasztható videókért szeretik. Minden ötödik felnőtt TikTok-felhasználó számára a platform a fő szórakozási forrás – a naponta legalább 2 órát használók körében egyharmados ez az arány. A stressz levezetésében a teljes korcsoport 30 százaléka, a harmincas generáció 38 százaléka számára jelent segítséget a tiktokozás. A legnépszerűbb tartalom a humor, a gasztronómia és a zene.
A felhasználók a TikTok előnyei közt kiemelték, hogy itt értesülhetnek a legújabb trendekről, és a platform igazi közösségi élményt nyújtó funkciókkal (mint például a „duettek”, reakciók és kihívások) rendelkezik. További pozitívumként említették, hogy a TikTok önálló platform, ezzel szemben a Reels és a Shorts szolgáltatást csak a Facebook, illetve a YouTube kiegészítéseként hozták létre annak érdekében, hogy a felhasználók náluk nézzenek szórakoztató rövid videós tartalmakat is. A felhasználók szerint a TikTok fejlettebb algoritmussal rendelkezik, jobban kiismeri a felhasználói szokásokat, viszont a keresési funkciója meglehetősen népszerűtlen.
A TikTokkal kapcsolatos állítások értékelésénél tapasztalt attitűdök ugyanakkor egyáltalán nem magyarázzák az intenzív használatot: minden harmadik felhasználó (ezen belül a 29 év alattiak 40 százaléka) érzékeli például a hamis információkkal való találkozásnak vagy a függőség kialakulásának a veszélyét. A diplomások több mint fele, de az összes TikTok-felhasználónak is a harmada időpazarlásnak érzi a platform használatát. Legnagyobb mértékben a magasabb iskolai végzettségűek gondolják veszélynek a mentális egészségre való negatív hatást és a kiberbiztonsági kockázatokat is.
89. ábra: A TikTok-használat veszélyei a 18‒49 éves felhasználók szerint 2024-ben
Veszélyforrás | Arány |
---|---|
Hamis információk | 35% |
Függőség veszélye | 33% |
Időpazarlás | 31% |
Koncentrációs készség lerövidülése | 14% |
Nem nekem való tartalmakkal találkozom | 10% |
Kiberbiztonsági kockázatok | 10% |
Kihat a mentális egészségemre | 7% |
Egyik sem | 19% |
A tiktokozásnak tulajdonított pozitívumok sem indokolják az intenzív használatot: még a heavy usereknek is alig 42 százaléka véli úgy, hogy folyamatosan új és érdekes tartalmakat talál a TikTokon, és a felhasználók csupán negyede érzi értékesnek a TikTok-tartalmakat.
A kutatás kvalitatív elemeként megszervezett fókuszcsoportokban a 10‒17 éves résztvevők elmondták, hogy többségük már 10‒12 évesen (sokan pedig még korábban) elkezdtek tiktokozni, valótlan adatok megadásával regisztrálva az elvileg csak 13 éven felülieket beengedő platformra. A 18 éven aluliak jellemzően naponta használják a platformot, és általában egy-két órát töltenek ott.
A 18 éven aluliak többsége azért töltötte le a TikTok alkalmazást, hogy ne maradjon ki a kortársak körében népszerű trendekből. A TikTok a fiatalok számára is alapvetően a szórakozásról és az unaloműzésről szól: a fókuszcsoportban részt vevő fiatalok jobbára másodlagosnak tartották a tartalmak hasznosságát, bár körükben is akadt olyan, aki sütéshez, nyelvtanuláshoz vagy matekfeladatok megértéséhez nézi meg a TikTok-videókat.
A legfiatalabbak körében kettős az algoritmus megítélése: előnynek érzik, hogy az pontosan eltalálja az ízlésüket, így nem kell hosszasan keresgélniük az őket érdeklő tartalmakat. Hátrányként látják viszont, hogy burokban tartja őket, és csak olyan tartalmakat látnak, amit az algoritmus felkínál számukra. A fiatalok az adataikkal való visszaélés mellett az internetes zaklatástól tartanak leginkább. Tapasztalataik szerint egyre több a káros tartalom a platformon, amelyek készítői szélsőséges magatartást tanúsítanak élő adásban vagy a feltöltött videókban. Amíg az algoritmus nem moderálja a közvetített tartalmat, addig a kiskorú nézők olyan tartalmakkal találkozhatnak, amelyek károsak lehetnek számukra.
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2170134629 (új ablakban nyílik)]