Médiapiaci Jelentés 2025 62. oldal
A hírfogyasztás sokszínűsége

A női magazinok testképe
A nyarat megelőző időszakban a női magazinokban megszaporodnak a nők testével, diétákkal, edzéstervekkel és szépségápolási tanácsokkal foglalkozó cikkek, ráerősítve a „summer body” narratívára. Az ilyen írások gyakran arra ösztönzik olvasóikat, hogy a testüket még a nyár előtt alakítsák át, megfelelve így a kívánt – de sok esetben elérhetetlen – szépségideálnak. Az NMHH 2024 tavaszán nyolc nagy látogatottságú online női magazin*191* tartalmi kínálatát elemezte előzetesen felállított, a női testképpel kapcsolatos kulcsszólista alapján, a témába vágó cikkek csaknem kétharmadát a bulvárműfajba sorolva.
Az összesen 901 írásra kiterjedő kutatás*192* keretében vizsgált cikkek döntő része semlegesen (48 százalék) vagy pozitívan (47 százalék) értékelte az adott írás szereplőjének testét, és a hat százalékot sem érte el a negatív értékelés aránya. Az írásokban a hírességek felül- (56 százalék), az átlagemberek pedig alulreprezentált (6 százalék) arányban szerepeltek, a cikkek több mint harmadának (38 százalék) nem volt nevesített szereplője ‒ ezek általában diétákat, edzésterveket mutattak be.
A vizuálisan megjelenített tartalmak több mint fele hírességeket és modelleket mutatott be, míg átlagemberek csak az írások 15 százalékában szerepeltek illusztrációként. A cikkekben megjelenített szereplők alkata merőben eltért a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által a női lakosság testtömegindexének (BMI) megoszlásáról közzétett adatoktól*193*: a sovány nők felül-, a túlsúlyosak alulreprezentáltnak bizonyultak.
128. ábra: Testalkati eltérés a médiában és a valóságban 2024-ben
Testalkat | Nők alkata a női magazinokban | Nők alkata a valóságban |
---|---|---|
Sovány | 47% | 4% |
Átlagos | 46% | 44% |
Túlsúlyos | 7% | 52% |
A képek egy része szexuális töltetű volt, ezeken elsősorban hírességek (67 százalék) és modellek (18 százalék) szerepeltek. Az erotikus jellegű képek 77 százaléka származott közösségimédia-oldalakról. Az elemzett cikkek 41 százaléka konvencionális attribútumok alapján mérte a szépséget, 42 százaléka semlegesen vélekedett a női testképről, tizedük elfogadásra ösztönzött, hét százalék pedig testi elváltozásokra hívta fel a figyelmet. A cikkek kevesebb mint harmada (28 százalék) képviselte az úgynevezett „testpozitív” szemléletet, melynek követői akkor is büszkén vállalják testüket, ha az eltér a tradicionális szépségideáltól. Azokban a cikkekben, amelyekben az alak központi téma volt, az írások több mint fele (55 százalék) a szereplő szép alakját méltatta, harmada (34 százalék) fogyásról, testi átalakulásról számolt be, és mindössze a cikkek tizede ösztönözte elfogadásra az olvasókat saját testükkel kapcsolatban.
A vizsgált cikkek 16 százaléka egy-egy híres személy – döntő részben sikeres ‒ fogyásának történetét mutatta be. Az írásokban megjelenő súlyvesztés gyakran az extrém fogyás kategóriájába tartozott: átlagosan 32 kilótól szabadultak meg a szereplő hölgyek, de volt példa 82 kilogrammos súlyvesztésre is. A vizsgált időszakban 251 cikk mutatott be összesen 169 különböző diétát, a leggyakrabban zsírégető italokat (19), az időszakos böjtölést (10) és „egészséges étrendet” (8) ajánlva az olvasók figyelmébe.
Az átlagemberek sikeres súlyvesztését bemutató cikkekben az átlagos fogyás mértéke jóval kisebb (12,4 kg) volt, mint a hírességek esetében. A fogyás mennyiségét és időtartamát egyaránt említő 26 cikkben megjelenő napi súlyvesztés azonban így is gyakran meghaladta a hivatalosan ajánlott mértéket. A bemutatott diéták mindössze harmada felelt meg az amerikai CDC által ajánlott napi súlyvesztésnek*194*, 42 százalék viszont több mint kétszeresen meghaladta azt.
129. ábra: A fogyás mértékét és időtartamát említő diéták napi súlyvesztése összevetve a CDC ajánlásával
A cikkben megjelenő napi súlyvesztés | Cikkek száma | Cikkek aránya az összesből |
---|---|---|
Ajánlott súlyvesztés alatti mennyiség | 2 | 7,7% |
Ajánlott súlyvesztés | 6 | 23,1% |
Ajánlott súlyvesztést kissé meghaladó | 1 | 3,8% |
Ajánlott súlyvesztést meghaladó | 6 | 23,1% |
Ajánlott súlyvesztés kétszeresét meghaladó | 11 | 42,3% |
A diéták mellett edzésformákkal és szépségápolással is foglalkoztak a cikkek a tavaszi időszakban. A testmozgás 43 cikkben jelent meg témaként, nagyrészt fogyást támogató tevékenységként, de a cikkek negyedében egészségmegőrzés, míg 16 százalékban esztétikai szempontból került reflektorfénybe. Leggyakrabban a sétálást, konditermi edzéseket és futást javasolták a felesleges kilóktól való megszabaduláshoz. Szépségápolási praktikákkal 54 írás foglalkozott, a legforróbb témának a kollagén pozitív hatásai, illetve a narancsbőr eltüntetésének lehetőségei bizonyultak.
A média fontos szerepet játszik a kulturális üzenetek közvetítésében, így a női testképpel kapcsolatos társadalmi elvárások alakításában is. Az egészséges életmód, a túlsúly csökkentése vagy a testmozgás ösztönzése nemcsak népegészségügyi, hanem társadalmi és gazdasági szempontból is igazolható törekvés. A női magazinok testreprezentációja ugyanakkor esetenként irreális elvárásokat támaszt, ami ronthatja az olvasók önértékelését, és akár mentális betegségek vagy testképzavarok kialakulásához is vezethet. Az ajánlott napi/heti mértéket meghaladó súlycsökkentést tartalmazó, egyes cikkekben követendő példaként felhozott diéták követése pedig akár a fizikai egészségre is káros lehet.
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2565737801 (új ablakban nyílik)]