Médiapiaci Jelentés 2025 66. oldal

Médiatudatosság

Az álhíreknek való kitettség

A válaszadók kilencven százaléka találkozott már olyan információval, ami később hamisnak bizonyult, 42 százalék pedig sok ilyet látott már. Ez nem feltétlenül jelent álhírt vagy szándékos dezinformációs kísérletet, lehetett egyszerű tévedés is, amit az érintett médiacsatorna később helyreigazított. Akik gyakrabban fogyasztanak médiatartalmat, azok nagyobb arányban találkoznak ilyen utóbb tévesnek bizonyult információval. A több forrásból tájékozódó és az információk valóságtartalmát rendszeresen ellenőrző tudatos médiafogyasztók magasabb arányban képesek azonosítani a dezinformációkat.

A fiatalabbak, a férfiak és a magasabb iskolai végzettségűek nagyobb arányban találkoztak gyakran ilyen hírekkel. A szélsőségesen és zártan gondolkodók lényegesen kisebb arányban (55 százalék) ismertek fel téves információkat a médiában, mint a teljes alapsokaságot jellemző 90 százalékos arány.

136. ábra: Hamisnak bizonyult információkkal való találkozás gyakorisága 2024-ben

Hamisnak bizonyult információkkal való találkozás gyakorisága 2024-ben
Kérdés: „Találkozott már olyan információkkal, amelyek később hamisnak bizonyultak?”
Forrás: NMHH „Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom” kutatás
Bázis: N=1103, a teljes minta
Demográfiai csoport Igen, sok ilyet láttam már Igen, néhányat láttam már Nem, nem tudok róla
Teljes minta 42% 48% 10%
Férfi 47% 44% 9%
37% 51% 12%
18-29 éves 49% 38% 13%
30-44 éves 45% 42% 13%
45-59 éves 37% 53% 10%
60-79 éves 41% 50% 9%
Általános iskola 40% 44% 16%
Szakmunkásképző 37% 51% 12%
Középiskola 43% 48% 9%
Főiskola/egyetem 48% 47% 5%

A hamisnak bizonyult hírrel valaha találkozó válaszadók legnagyobb arányban az online híroldalakon, illetve a közösségi médiában találkoztak ilyen információval. A jelenséget ismerők fele a televízióban, negyedük a rádióban, illetve a nyomtatott sajtóban találkozott hamis hírrel. 

A közösségimédia-használók 55 százaléka olyat is látott már, hogy saját ismerőse vagy családtagja osztott meg hamis hírt valamelyik közösségimédia-platformon. Mindez jól kimutatható hatással van a médiába vetett bizalomra: minden médiaplatform esetében alacsonyabb azoknak a bizalmi szintje, akik találkoztak már az adott platformon hamisnak bizonyult hírrel.

137. ábra: Hamisnak bizonyult információk forrása 2024-ben

Hamisnak bizonyult információk forrása 2024-ben
Kérdés: „Hol találkozott olyan információval, ami hamisnak bizonyult?”
Forrás: NMHH „Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom” kutatás
Bázis: N=1103, a teljes minta
Médiatípus, amelyben találkozott már hamis információval Arány
Online híroldalak 67%
Közösségi média 66%
Televízió 51%
Rádió 26%
Nyomtatott sajtó 25%

A hamis hírrel találkozók csaknem háromnegyede politikai témában észlelt ilyet – ugyanakkor ez az arány vélhetően nem mindig utal szándékos megtévesztésre: sok esetben inkább egyet nem értést jelez. A válaszok arra utalnak, hogy politikai értelemben sokan azt tekintik álhírnek, hazugságnak, amivel nem értenek egyet. A hamis hírt érzékelők majdnem fele egészségügyi témában (is) látott ilyet, több mint harmaduk pedig a gazdasági, a nemzetközi hírek vagy a bulvártartalmak esetében találkozott hamisnak bizonyult információval.

138. ábra: A hamisnak bizonyult információ jellege 2024-ben

A hamisnak bizonyult információ jellege 2024-ben
Kérdés: „Milyen témában találkozott olyan információval, ami hamisnak bizonyult?”
Forrás: NMHH „Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom” kutatás
Bázis: N=1103, a teljes minta
Téma Megoszlás
Politika 72%
Egészségügy 46%
Gazdaság 41%
Nemzetközi hírek 38%
Bulvár 38%
Oktatás 27%
Helyi hírek 24%
Környezetvédelem és klímaváltozás  22%
Bűnügy 21%
Tudomány 15%
Technológia 9%
Sport 8%
Kultúra, művészetek és szórakozás 7%
Divat és életmód 7%

A válaszok alapján a valós vagy vélt dezinformációval való találkozáskor a leggyakoribb (58 százalék) reakció, hogy a néző/olvasó/hallgató egyszerűen nem veszi azt figyelembe. Tízből hárman megbeszélik ismerőseikkel, családtagjaikkal, minden tizedik válaszadó pedig nyilvános fórumon, például egy közösségimédia-megosztással próbálja meg felhívni mások figyelmét a torzításra, álhírre. Mindössze négy százalék tett már bejelentést az adott hírt megosztó médiaplatformon.

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2109000323 (új ablakban nyílik)]