Médiapiaci Jelentés 2025 97. oldal

Mesterséges intelligencia a médiapiacon

Az MI fogyasztói megítélése

Az NMHH Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom című kutatása*228* szerint minél fiatalabb, alacsonyabb iskolai végzettségű és kisebb településen él valaki, annál valószínűbb, hogy pozitívan értékeli a mesterséges intelligencia médiában való használatát.

182. ábra: A mesterségesintelligencia-megoldások médiában való használatának megítélése 2024-ben

A mesterségesintelligencia-megoldások médiában való használatának megítélése 2024-ben
Kérdés: Ön szerint a mesterségesintelligencia-megoldások használata a médiában (pl. szövegírás, videószerkesztés) inkább pozitív vagy negatív változás?
Forrás: NMHH
Dimenzió Demográfiai csoport Nagyon negatív Inkább negatív Semleges Inkább pozitív Nagyon pozitív
Nem Férfi 14% 20% 35% 22% 8%
10% 23% 38% 22% 6%
Életkor 18-29 éves 8% 10% 33% 34% 15%
30-44 éves 18% 17% 35% 19% 11%
45-59 éves 10% 20% 40% 23% 6%
60-79 éves 13% 30% 36% 18% 3%
Településtípus Főváros 14% 29% 34% 20% 3%
Vármegyei jogú város 14% 23% 36% 21% 5%
Egyéb város 11% 23% 34% 23% 9%
Község 11% 16% 41% 23% 9%
Nagyrégió Közép-Magyarország 13% 26% 36% 22% 4%
Nyugat-Magyarország 13% 20% 42% 19% 5%
Kelet-Magyarország 11% 21% 33% 25% 11%
Iskolai végzettség Általános iskola 7% 9% 34% 28% 22%
Szakmunkásképző 15% 18% 41% 19% 6%
Középiskola 13% 26% 36% 23% 3%
Főiskola/egyetem 12% 31% 36% 19% 2%
Teljes minta 12% 22% 36% 22% 7%

A mesterséges intelligencia használatában látott pozitívumok között a válaszadók a legnagyobb (ám így is csak egynegyedes) arányban a tartalomgyártók munkájához szükséges idő csökkentését említették, miközben több mint harmaduk semmilyen pozitívumot nem azonosított az MI médiapiaci felhasználásával összefüggésben.

183. ábra: A mesterséges intelligencia használatában látott pozitívumok 2024-ben

A mesterséges intelligencia használatában látott pozitívumok 2024-ben
Kérdés: Milyen pozitívumait látja a mesterséges intelligencia használatának a médiában?
Forrás: NMHH
Válaszlehetőség Arány
Csökkenti a tartalomgyártók munkájához szükséges időt 26%
Segíti a tények, álhírek ellenőrzését 22%
Javítja a megjelenő tartalmak minőségét 20%
Megbízhatóbbá teszi a megjelenő tartalmakat 17%
Izgalmasabbá teszi a médiafogyasztást 13%
Nem látok pozitívumot 36%

A felsorolt negatívumok közül a legtöbben (43 százalék) az álhírek készítésének és terjesztésének növekvő valószínűségét emelték ki. Tízből csak ketten (19 százalék) feltételezik, hogy az MI használatával romlik a tartalom minősége, tehát összességében nem attól tartanak a válaszadók, hogy általánosan rossz minőségű tartalom fog készülni, inkább attól, hogy nagyobb eséllyel rugaszkodik el a valóságtól egy-egy cikk, miközben sokkal szélesebb körhöz el tud jutni. A megkérdezettek hatoda (16 százalék) nem lát negatívumokat az MI médiában történő alkalmazásával összefüggésben.

184. ábra: A mesterséges intelligencia használatában látott negatívumok 2024-ben

A mesterséges intelligencia használatában látott negatívumok 2024-ben
Kérdés: Milyen negatívumait látja a mesterséges intelligencia használatának a médiában?
Forrás: NMHH
Válaszlehetőség Arány
Megkönnyíti az álhírek készítését és terjesztését 43%
A stílus és egyediség elveszik a tartalmakból 37%
Elveszi a tartalomkészítők munkáját 35%
Megbízhatatlanná teszi a megjelenő tartalmakat 31%
Rontja a megjelenő tartalmak minőségét 19%
Nem látok negatívumot 16%

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2274310825 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. NMHH-kutatás: Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom