Médiapiaci Jelentés 2025 97. oldal
Mesterséges intelligencia a médiapiacon

Az MI fogyasztói megítélése
Az NMHH Médiatudatosság és a médiába vetett bizalom című kutatása*228* szerint minél fiatalabb, alacsonyabb iskolai végzettségű és kisebb településen él valaki, annál valószínűbb, hogy pozitívan értékeli a mesterséges intelligencia médiában való használatát.
182. ábra: A mesterségesintelligencia-megoldások médiában való használatának megítélése 2024-ben
Dimenzió | Demográfiai csoport | Nagyon negatív | Inkább negatív | Semleges | Inkább pozitív | Nagyon pozitív |
---|---|---|---|---|---|---|
Nem | Férfi | 14% | 20% | 35% | 22% | 8% |
Nő | 10% | 23% | 38% | 22% | 6% | |
Életkor | 18-29 éves | 8% | 10% | 33% | 34% | 15% |
30-44 éves | 18% | 17% | 35% | 19% | 11% | |
45-59 éves | 10% | 20% | 40% | 23% | 6% | |
60-79 éves | 13% | 30% | 36% | 18% | 3% | |
Településtípus | Főváros | 14% | 29% | 34% | 20% | 3% |
Vármegyei jogú város | 14% | 23% | 36% | 21% | 5% | |
Egyéb város | 11% | 23% | 34% | 23% | 9% | |
Község | 11% | 16% | 41% | 23% | 9% | |
Nagyrégió | Közép-Magyarország | 13% | 26% | 36% | 22% | 4% |
Nyugat-Magyarország | 13% | 20% | 42% | 19% | 5% | |
Kelet-Magyarország | 11% | 21% | 33% | 25% | 11% | |
Iskolai végzettség | Általános iskola | 7% | 9% | 34% | 28% | 22% |
Szakmunkásképző | 15% | 18% | 41% | 19% | 6% | |
Középiskola | 13% | 26% | 36% | 23% | 3% | |
Főiskola/egyetem | 12% | 31% | 36% | 19% | 2% | |
Teljes minta | 12% | 22% | 36% | 22% | 7% |
A mesterséges intelligencia használatában látott pozitívumok között a válaszadók a legnagyobb (ám így is csak egynegyedes) arányban a tartalomgyártók munkájához szükséges idő csökkentését említették, miközben több mint harmaduk semmilyen pozitívumot nem azonosított az MI médiapiaci felhasználásával összefüggésben.
183. ábra: A mesterséges intelligencia használatában látott pozitívumok 2024-ben
Válaszlehetőség | Arány |
---|---|
Csökkenti a tartalomgyártók munkájához szükséges időt | 26% |
Segíti a tények, álhírek ellenőrzését | 22% |
Javítja a megjelenő tartalmak minőségét | 20% |
Megbízhatóbbá teszi a megjelenő tartalmakat | 17% |
Izgalmasabbá teszi a médiafogyasztást | 13% |
Nem látok pozitívumot | 36% |
A felsorolt negatívumok közül a legtöbben (43 százalék) az álhírek készítésének és terjesztésének növekvő valószínűségét emelték ki. Tízből csak ketten (19 százalék) feltételezik, hogy az MI használatával romlik a tartalom minősége, tehát összességében nem attól tartanak a válaszadók, hogy általánosan rossz minőségű tartalom fog készülni, inkább attól, hogy nagyobb eséllyel rugaszkodik el a valóságtól egy-egy cikk, miközben sokkal szélesebb körhöz el tud jutni. A megkérdezettek hatoda (16 százalék) nem lát negatívumokat az MI médiában történő alkalmazásával összefüggésben.
184. ábra: A mesterséges intelligencia használatában látott negatívumok 2024-ben
Válaszlehetőség | Arány |
---|---|
Megkönnyíti az álhírek készítését és terjesztését | 43% |
A stílus és egyediség elveszik a tartalmakból | 37% |
Elveszi a tartalomkészítők munkáját | 35% |
Megbízhatatlanná teszi a megjelenő tartalmakat | 31% |
Rontja a megjelenő tartalmak minőségét | 19% |
Nem látok negatívumot | 16% |
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2274310825 (új ablakban nyílik)]