Médiapiaci Jelentés 2025 72. oldal
Médiatudatosság
A digitális írástudás szintje befolyásolja a cyberbullying-érintettséget
Szignifikáns összefüggés áll fenn a cyberbullying elterjedtsége és az alapvető digitális írástudással rendelkező felnőttek aránya között – mutat rá egy 2024-es NMHH-kutatás, amely szerint minél magasabb arányban rendelkezik egy országban a felnőtt (16‒74 éves) lakosság alapvető digitális kompetenciákkal, annál kevésbé valószínű, hogy a 11‒15 éves fiatalok cyberbullying elkövetőjévé vagy áldozatává váljanak az adott országban. A kutatás keretében az iskoláskorú gyermekek egészségmagatartásáról szóló nemzetközi HBSC-kutatás*203*, illetve az alapvető digitális írástudásra vonatkozó Eurostat-adatok*204* közötti korrelációt elemezték.
144. ábra: Cyberbullying-érintettség és a digitális írástudás szintje az Európai Unióban
| Ország | Legalább egyszer bántották online (11-15 évesek, %) | Legalább egyszer bántott másokat online (11-15 évesek, %) | Alapvető digitális írástudással rendelkező 16-74 évesek (%) |
|---|---|---|---|
| Hollandia | 12% | 7% | 83% |
| Finnország | 15% | 10% | 82% |
| Írország | 19% | 9% | 73% |
| Dánia | 16% | 11% | 70% |
| Cseh Köztársaság | 9% | 15% | 69% |
| Svédország | 18% | 8% | 66% |
| Spanyolország | 8% | 3% | 66% |
| Ausztria | 13% | 10% | 65% |
| Málta | 14% | 11% | 63% |
| Észtország | 20% | 14% | 63% |
| Luxemburg | 14% | 10% | 60% |
| Franciaország | 11% | 5% | 60% |
| Belgium | 13% | 9% | 59% |
| Horvátország | 17% | 13% | 59% |
| Magyarország | 20% | 14% | 59% |
| Portugália | 9% | 5% | 56% |
| Litvánia | 27% | 26% | 53% |
| Görögország | 9% | 7% | 52% |
| Németország | 14% | 10% | 52% |
| Szlovákia | 14% | 9% | 51% |
| Ciprus | 14% | 10% | 49% |
| Szlovénia | 19% | 16% | 47% |
| Lettország | 24% | 21% | 46% |
| Olaszország | 13% | 12% | 46% |
| Lengyelország | 22% | 18% | 44% |
| Bulgária | 22% | 19% | 36% |
| Románia | 20% | 21% | 28% |
Az eredmények alapján a kutatók szerint elképzelhető, hogy a digitális írástudást, digitális kultúrát fejlesztő programok hatékonyabban segítik a cyberbullying-elkövetés megelőzését, mint az áldozattá válás kivédését. Az ilyen programok nyilvánvalóvá teszik a résztvevők számára, hogy mi számít bántalmazásnak az online térben, melyek a cyberbullying-bűncselekménynek minősülő formái, illetve hogy minden online aktivitás nyomon követhető ‒ és utóbb számonkérhető. A tervezett, szándékos jellegű elkövetői viselkedést ezek az ismeretek sikeresen gátolhatják.
Ezzel szemben az áldozattá válásban még a magas szintű biztonsági ismeretek mellett is dominálhatnak a sérülékenységhez vezető, elsősorban pszichológiai természetű faktorok, mint például a családtól vagy a kortársaktól várt érzelmi támogatás hiánya.
Mindezek alapján a cyberbullying megelőzésében a digitális készségek teljes társadalomra kiterjedő fejlesztésének legalább olyan kritikus szerepe lehet, mint az érintett fiatalokat célzó prevenciós programoknak. A kérdés jelentőségét aláhúzza, hogy az említett HSBC-kutatás szerint Magyarországon nemzetközi összehasonlításban is magas az iskoláskorú gyermekek internetes bántalmazásban való érintettsége: a 13 évesek között például a lányok 26 százaléka (HBSC-minta átlaga: 17 százalék) lett cyberbullying áldozata, ami a vizsgált országok között (Litvániával együtt) a harmadik legmagasabb értéket jelenti.145. ábra: A cyberbullying áldozatává vált 13 évesek aránya 2022-ben
| Ország/Régió | Fiúk | Lányok |
|---|---|---|
| Lettország | 24% | 29% |
| Lengyelország | 25% | 28% |
| Litvánia | 32% | 26% |
| Magyarország | 20% | 26% |
| Románia | 22% | 24% |
| Észtország | 18% | 24% |
| Bulgária | 21% | 22% |
| Svédország | 15% | 22% |
| Szlovénia | 20% | 21% |
| Horvátország | 18% | 20% |
| Írország | 17% | 20% |
| Luxemburg | 13% | 20% |
| Csehország | 13% | 20% |
| Finnország | 17% | 18% |
| Dánia | 13% | 18% |
| Ciprus | 16% | 17% |
| Málta | 14% | 17% |
| Németország | 13% | 17% |
| Ausztria | 11% | 16% |
| Olaszország | 10% | 16% |
| Belgium (flamand) | 10% | 15% |
| Franciaország | 8% | 15% |
| Szlovákia | 17% | 14% |
| Belgium (vallon) | 7% | 14% |
| Norvégia | 13% | 13% |
| Spanyolország | 8% | 12% |
| Görögország | 10% | 11% |
| Hollandia | 12% | 10% |
| Portugália | 10% | 10% |
| HBSC-átlag | 15 | 17 |
A cyberbullying vizsgálatával már számos hazai kutatás foglalkozott, elsősorban a bántalmazás és különböző makroszintű változók (pl. nemzeti jövedelem, kulturális attitűdök, szabályozási környezet, kulturális normák), illetve a mikrokörnyezet (család, iskola, osztályközösség) közötti összefüggéseket keresve.
Hazai és nemzetközi kutatások eredményeiből kirajzolódik a cyberbullying és más rizikós és problémás online viselkedési formák közötti szoros összefüggés. Ilyen például a kizárólag online ismert személyekkel való kommunikáció, velük személyes tartalmak, információk megosztása, a szexting, illetve az internetfüggőség. Az, hogy a társadalom milyen viselkedéseket tekint elfogadhatónak az online térben, és ezeket hogyan közvetíti a gyerekek felé, erős összefüggést mutat a szülők, pedagógusok digitális nevelési stratégiáival, ahogy azzal is, hogy ők maguk mennyire felkészülten mozognak az online térben.
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2494341959 (új ablakban nyílik)]