Médiapiaci Jelentés 2025 96. oldal
Mesterséges intelligencia a médiapiacon

A médiacégek felelőssége
A digitális eszközök és MI-alapú megoldások demokratizálták a tartalomgyártást: ma már bárki készíthet látványos képeket vagy professzionális hangfelvételeket egy telefon segítségével, ami korábban szakembert igényelt. Ez a kreativitás új hullámát indíthatja el a közösségi médiában, és a kis tartalomkészítők is versenyképessé válhatnak. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor drasztikusan nő a félretájékoztatás és csalás kockázata. Az adathalászok és csalók már felfedezték az MI nyújtotta lehetőségeket: az utóbbi években exponenciálisan nőtt a deepfake csalások száma. Egy biztonsági jelentés szerint Észak-Amerikában 2022-ben 1740, Ázsiában 1530 százalékkal nőtt, és a világ más részein is meredeken emelkednek a deepfake átverések.*226*
A platformok igyekeznek reagálni a helyzetre: az X (korábban: Twitter) például közösségi megjelöléssel (Community Notes) leplezi le a hamis képeket, a Meta digitális vízjelet fejleszt az AI-képekhez. Egy felmérés szerint a felhasználók 60 százaléka találkozott deepfake videóval az utóbbi egy évben, és mindössze 15 százalék állítja biztosan, hogy soha nem látott még ilyen hamisítványt.*227*
A generatív MI felpezsdítette az iparágat: új startupok, új termékek, új együttműködések születtek, és a tartalomfogyasztók is egyre személyre szabottabb élményt kaphatnak. Ugyanakkor a társadalom egésze számára fontos, hogy az emberi kontroll megmaradjon a médiában. A média szereplőinek felelőssége, hogy az MI-t eszközként használva is tartsák magukat az újságírói etika alapelveihez, hiszen a bizalom a legfőbb tőkéjük.
A generatív MI tehát már nem csupán jövőbeli ígéret a médiában, hanem a jelen valósága, amely folyamatosan formálja az iparágat. A trendek azt mutatják, hogy azok a médiaorgánumok kerülnek versenyelőnybe, amelyek innovatívan, de felelősen integrálják az MI-t – automatizálnak, ahol lehet, de megőrzik az emberi értéket, és transzparensen kommunikálnak a közönségükkel. A 2024-es év ebből a szempontból is egy tanulási időszaknak tekinthető, tele kísérletekkel, sikerekkel és hibákkal, melyekből tanulva a médiaipar felkészültebben alkalmazhatja a generatív mesterséges intelligenciát a saját és a társadalom javára.
[A nyitókép forrása: képernyőfotó]