Médiapiaci Jelentés 2025 30. oldal
Sajtópiac

Az online sajtótermékek kínálata
Magyarországon 2024 végén a Whitereport-adatbázis szerint 3039 online tartalomszolgáltatás működött; ezek több mint kétharmada tekinthető online sajtóterméknek*63*, azaz internetes újságnak vagy hírportálnak. 2021 és 2024 között*64* az online sajtótermékek száma egy százalékkal csökkent.
A célközönség alapján az online sajtótermékek 69 százaléka országos, 5 százalék megyei, 26 százalék pedig helyi olvasókat kíván megszólítani. A bárhonnan elérhető online lapok esetében a regionalitás természetesen nem területi elérhetőséget, hanem tartalmi fókuszt jelent.
52. ábra: Az online sajtótermékek kínálata regionalitás szerint (2021‒2024)
Év | Országos | Megyei | Helyi | Összesen |
---|---|---|---|---|
2021 | 1449 | 109 | 588 | 2146 |
2022 | 1472 | 107 | 586 | 2165 |
2023 | 1376 | 103 | 546 | 2025 |
2024 | 1464 | 104 | 557 | 2125 |
Az online sajtótermékek körében 37 százalékos részesedéssel magasan kiemelkedik a hír és közélet tematika. A top 10 tematikába tartozó online sajtótermékek a teljes kínálat majdnem 70 százalékát teszik ki, a maradék 30 százalékon 90 további tematika osztozik. Az élbolyban az elmúlt három évben nem volt jelentős változás.
53. ábra: Top 10 tematika az online sajtótermékek körében 2024. negyedik negyedévben
Tematika | Médiumszám |
---|---|
Tudomány/ismeretterjesztés | 45 |
Gazdaság/üzlet | 48 |
Autó/motor/haszongépjármű | 50 |
Baba/mama/papa/család | 52 |
Egészség | 64 |
Női | 75 |
Általános szórakozás/bulvár | 99 |
Sport | 102 |
Kultúra/művészet | 131 |
Hír/közélet | 781 |
A 3039 online tartalomszolgáltatást üzemeltető összesen 1560 szervezet közel háromnegyede, 1103 gazdasági társaság, 400 egyéb hazai szervezet (alapítvány, önkormányzat, egyesület, egyház, egyéni vállalkozó stb.) és 57 külföldi szervezet.
A kizárólag online tartalomszolgáltatók közül 2024-ben hat*65* ért el egymilliárd forint feletti éves árbevételt. Az Indamedia Network Zrt. érdekeltségeibe tartozó kiadók (amelyek többek között az index.hu, velvet.hu, welovebudapest.com, economx.hu weboldalakat üzemeltetik), a Net Média Zrt. (agrarszektor.hu, penzcentrum.hu, portfolio.hu) és a 2023-as árbevétele alapján a Netrise Hungary Kft. (femcafe.hu) és a Top News Hungary Kft. mellett a legmagasabb árbevételű online tartalomszolgáltatók közé újként került be a Magyar Jeti Zrt. (444.hu, lakmusz.hu, qubit.hu) és a Van Másik Zrt. (telex.hu).
Iparági becslések szerint az Alphabet (Google, YouTube stb.) és a Meta (Facebook, Instagram stb.) magyarországi reklámbevétele legalább tízszeresen meghaladta a vezető tartalomszolgáltatók együttes árbevételét.
54. ábra: A legnagyobb árbevételű online kiadók és platformszolgáltatók 2024-ben
Online kiadó vagy platformszolgáltató | Becsült reklámbevétel, platformcégek | Éves nettó árbevétel, online kiadók |
---|---|---|
Alphabet (Google, YouTube) magyarországi reklámbevétele | 82,0 | nem értelmezett |
Meta (Facebook, Instagram, Threads) magyarországi reklámbevétele | 40,0 | nem értelmezett |
Indamedia Network Zrt. érdekeltségébe tartozó online kiadók | nem értelmezett | 4,9 |
Net Média Zrt. | nem értelmezett | 4,4 |
Netrise Hungary Kft. (2023-as adat) | nem értelmezett | 3,4 |
Forrás
- Tényadatok: Whitereport-adatbázis & Opten.
- Becsült adatok: IAB 2024 ADEX szegmensszintű becslés alapján Whitereport-becslés cégszintű bevételekre. Az ábra kizárólag online szolgáltatást üzemeltető kiadók árbevételét tartalmazza, a printkiadók online bevételét nem.
Az Indamedia Network Zrt. érdekeltségébe tartozó kizárólag online kiadók: Index.hu Zrt., Femina Média Kft., Indamedia Support Zrt., ECNMX Kft., Port.hu Kft., TotalCar.hu Kft., We Love Budapest Kft. és az IndaWorld Publishing Kft.
A kizárólag online tartalomszolgáltatásként létező médiumok mellett az online médiapiac fontos szereplői a nyomtatott sajtótermékek online mutációi, illetve a hagyományos televíziós és rádiós csatornák weboldalai. Ezeknek a felületeknek a hirdetési és előfizetéses (paywall) bevételei jellemzően a kiadó fő tevékenységénél (televízió, rádió, nyomtatott lap) jelennek meg. Az MRSZ adatai szerint a nyomtatott sajtópiaci adatszolgáltatókhoz köthető online hirdetési bevételek*66* 21,9 milliárd forintot tettek ki 2024-ben, ami a nyomtatott sajtó teljes árbevételének a 19 százalékát jelentette
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1866430684 (új ablakban nyílik)]