Médiapiaci Jelentés 2025 30. oldal

Sajtópiac

Az online sajtótermékek kínálata

Magyarországon 2024 végén a Whitereport-adatbázis szerint 3039 online tartalomszolgáltatás működött; ezek több mint kétharmada tekinthető online sajtóterméknek*63*, azaz internetes újságnak vagy hírportálnak. 2021 és 2024 között*64* az online sajtótermékek száma egy százalékkal csökkent.

A célközönség alapján az online sajtótermékek 69 százaléka országos, 5 százalék megyei, 26 százalék pedig helyi olvasókat kíván megszólítani. A bárhonnan elérhető online lapok esetében a regionalitás természetesen nem területi elérhetőséget, hanem tartalmi fókuszt jelent.

52. ábra: Az online sajtótermékek kínálata regionalitás szerint (2021‒2024)

Az online sajtótermékek kínálata regionalitás szerint (2021‒2024, médiumszám)
Forrás: Whitereport-adatbázis
Év Országos Megyei Helyi Összesen
2021 1449 109 588 2146
2022 1472 107 586 2165
2023 1376 103 546 2025
2024 1464 104 557 2125

Az online sajtótermékek körében 37 százalékos részesedéssel magasan kiemelkedik a hír és közélet tematika. A top 10 tematikába tartozó online sajtótermékek a teljes kínálat majdnem 70 százalékát teszik ki, a maradék 30 százalékon 90 további tematika osztozik. Az élbolyban az elmúlt három évben nem volt jelentős változás.

53. ábra: Top 10 tematika az online sajtótermékek körében 2024. negyedik negyedévben

Top 10 tematika az online sajtótermékek körében (2024. IV. negyedév, médiumszám)
Forrás: Whitereport-adatbázis
Tematika Médiumszám
Tudomány/ismeretterjesztés 45
Gazdaság/üzlet 48
Autó/motor/haszongépjármű 50
Baba/mama/papa/család 52
Egészség 64
Női 75
Általános szórakozás/bulvár 99
Sport 102
Kultúra/művészet 131
Hír/közélet 781

A 3039 online tartalomszolgáltatást üzemeltető összesen 1560 szervezet közel háromnegyede, 1103 gazdasági társaság, 400 egyéb hazai szervezet (alapítvány, önkormányzat, egyesület, egyház, egyéni vállalkozó stb.) és 57 külföldi szervezet.

A kizárólag online tartalomszolgáltatók közül 2024-ben hat*65* ért el egymilliárd forint feletti éves árbevételt. Az Indamedia Network Zrt. érdekeltségeibe tartozó kiadók (amelyek többek között az index.hu, velvet.hu, welovebudapest.com, economx.hu weboldalakat üzemeltetik), a Net Média Zrt. (agrarszektor.hu, penzcentrum.hu, portfolio.hu) és a 2023-as árbevétele alapján a Netrise Hungary Kft. (femcafe.hu) és a Top News Hungary Kft. mellett a legmagasabb árbevételű online tartalomszolgáltatók közé újként került be a Magyar Jeti Zrt. (444.hu, lakmusz.hu, qubit.hu) és a Van Másik Zrt. (telex.hu).

Iparági becslések szerint az Alphabet (Google, YouTube stb.) és a Meta (Facebook, Instagram stb.) magyarországi reklámbevétele legalább tízszeresen meghaladta a vezető tartalomszolgáltatók együttes árbevételét.

54. ábra: A legnagyobb árbevételű online kiadók és platformszolgáltatók 2024-ben

A legnagyobb árbevételű online kiadók és platformszolgáltatók 2024-ben (milliárd forint)
Online kiadó vagy platformszolgáltató Becsült reklámbevétel, platformcégek Éves nettó árbevétel, online kiadók
Alphabet (Google, YouTube) magyarországi reklámbevétele 82,0 nem értelmezett
Meta (Facebook, Instagram, Threads) magyarországi reklámbevétele 40,0 nem értelmezett
Indamedia Network Zrt. érdekeltségébe tartozó online kiadók nem értelmezett 4,9
Net Média Zrt. nem értelmezett 4,4
Netrise Hungary Kft. (2023-as adat) nem értelmezett 3,4

Forrás

  • Tényadatok: Whitereport-adatbázis & Opten.
  • Becsült adatok: IAB 2024 ADEX szegmensszintű becslés alapján Whitereport-becslés cégszintű bevételekre. Az ábra kizárólag online szolgáltatást üzemeltető kiadók árbevételét tartalmazza, a printkiadók online bevételét nem.

Az Indamedia Network Zrt. érdekeltségébe tartozó kizárólag online kiadók: Index.hu Zrt., Femina Média Kft., Indamedia Support Zrt., ECNMX Kft., Port.hu Kft., TotalCar.hu Kft., We Love Budapest Kft. és az IndaWorld Publishing Kft.

A kizárólag online tartalomszolgáltatásként létező médiumok mellett az online médiapiac fontos szereplői a nyomtatott sajtótermékek online mutációi, illetve a hagyományos televíziós és rádiós csatornák­ weboldalai. Ezeknek a felületeknek a hirdetési és előfizetéses (paywall) bevételei jellemzően a kiadó fő tevékenységénél (tele­vízió, rádió, nyomtatott lap) jelennek meg. Az MRSZ adatai szerint a nyomtatott sajtópiaci adatszolgáltatókhoz köthető online hirdetési bevételek*66* 21,9 milliárd forintot tettek ki 2024-ben, ami a nyomtatott sajtó teljes árbevételének a 19 százalékát jelentette

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1866430684 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Online sajtóterméknek minősülhetnek az internetes újságokon és hírportálokon kívül a nyomtatott sajtótermékek, televíziók és rádiók weboldalai is. Nem minősülnek viszont online sajtótermékeknek az úgynevezett listingoldalak, a közösségimédia-felületek, a streamingszolgáltatások, a videómegosztók, az online televíziók és rádiók, a blogok és blogszolgáltató oldalak, a levelezőprogramok, az online keresők, a webáruházak és az online piacterek, valamint az információs és márkaoldalak.

  2. A Whitereport-adatbázis csak 2021 IV. negyedévétől rendelkezik weboldalak típus szerinti besorolásával, amelynek egyik kategóriája az online sajtótermék. Így az online sajtótermékek esetében a többi médiatípustól eltérően csak négyéves idősoros elemzésre van lehetőség.

  3. A Netrise Hungary Kft. és a Top News Hungary Kft. 2024-es beszámolói a kézirat lezárásakor még nem voltak publikusan elérhetőek, de 2023-as adataik alapján az 1 milliárd forint éves nettó árbevétel feletti médiacégek közé tartoznak.

  4. Magyar Lapkiadók Egyesülete: A 2024. évi sajtópiaci reklámköltés (letölthető PDF-dokumentum, böngészőben új lapon nyílik meg)