Médiapiaci Jelentés 2025 67. oldal

Médiatudatosság

Közösségimédia-használat és tudatosság

Állítása szerint tízből hét felhasználó magabiztosan használja a közösségimédia-oldalakat, tudja és kontrollálja a fiókbeállításokat, illetve azt is, hogy ki nézheti meg a tartalmait – állapítja meg az NMHH reprezentatív kutatása*200*, amely átfogóan vizsgálta a hazai felnőtt lakosság médiatudatosságát. A használat magabiztossága egyértelmű összefüggést mutatott az életkorral: minél fiatalabb volt a kérdezett, annál magabiztosabbnak vallotta magát a közösségi média használatában.

A megkérdezettek több mint fele (53 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a közösségi médiában gyakran találkozik az övétől eltérő nézetekkel.  Az életkor ebből a szempontból nem jelent markáns különbséget, noha a különböző korosztályok jellemzően más-más platformokat használnak.

139. ábra: Közösségi médiával kapcsolatos állítások 2025-ben

Hamisnak bizonyult információkkal való találkozás gyakorisága 2024-ben
Forrás: Az NMHH a hazai felnőtt lakosság médiatudatosságát átfogóan vizsgáló kutatása
Állítás 5 – teljes mértékben jellemző 4 3 2 1 – egyáltalán nem jellemző Nem tudom
Magabiztosan használom a közösségimédia-fiókom beállításait annak ellenőrzésére, hogy ki láthatja az általam megosztott fényképeket és videókat. 50% 21% 13% 4% 10% 2%
Gyakran látok olyan nézeteket, amelyekkel nem értek egyet. 36% 17% 28% 6% 10% 2%
Gyakran lájkolok tartalmakat a közösségi oldalakon. 19% 15% 22% 19% 24% 1%
Gyakran osztok meg tartalmakat, posztolok a közösségi oldalakon. 10% 5% 19% 22% 43% 1%
Gyakran kommentelek a közösségi oldalakon. 5% 5% 15% 20% 54% 1%

Az idősebbek majdnem ugyanolyan arányban lájkolnak, posztolnak vagy írnak kommenteket, mint a fiatalok. A kisebb eltérések azt mutatják, hogy a 18‒29 évesek lájkolnak és posztolnak a legtöbbet, a 40‒49 évesek osztanak meg legkevésbé tartalmakat, és az 50‒59 évesek kommentelnek a legkevesebbet.

140. ábra: Közösségimédia-használattal kapcsolatos állítások átlaga életkori csoportok szerint 2025-ben

Hamisnak bizonyult információk forrása 2024-ben
Átlagok 1-től 5-ig terjedő skálán, ahol az 5 azt jelenti, hogy teljes mértékben jellemző, az 1 pedig, hogy egyáltalán nem.
Forrás: Az NMHH a hazai felnőtt lakosság médiatudatosságát átfogóan vizsgáló kutatása
Állítás Teljes minta 18–29 éves 30–39 éves 40–49 éves 50–59 éves 60–75 éves
Magabiztosan használom a közösségimédia-fiókom beállításait annak ellenőrzésére, hogy ki láthatja az általam megosztott fényképeket és videókat. 4,0 4,4 4,3 4,3 3,5 3,1
Gyakran látok olyan nézeteket, amelyekkel nem értek egyet. 3,6 3,7 3,8 3,7 3,4 3,6
Gyakran lájkolok tartalmakat a közösségi oldalakon. 2,9 3,2 2,9 2,7 2,7 2,8
Gyakran osztok meg tartalmakat, posztolok a közösségi oldalakon. 2,2 2,4 2,2 2,0 2,1 2,1
Gyakran kommentelek a közösségi oldalakon. 1,9 1,9 2,0 1,8 1,7 1,9

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2555954279 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. A hazai felnőtt lakosság médiatudatosságát átfogóan vizsgáló kutatást az NMHH megbízásából az M-Meter Kutató és Elemző Kft. készítette telefonos kérdőíves kvantitatív módszertannal. Adatfelvétel: 2025. április/május. Célcsoport: a hazai 18‒75 éves népesség, mintanagyság: 1000 fő. A minta nem, korcsoport, település típusa, megye és iskolai végzettség szempontjából reprezentálja hazánk 18‒75 éves populációját. NMHH.hu: A hazai felnőtt lakosság médiatudatosságára irányuló kutatás