Médiapiaci Jelentés 2025 95. oldal
Mesterséges intelligencia a médiapiacon

Közösségi média: deepfake félelmek
A közösségimédia-platformok széles körű elterjedésével megnőtt az MI által előállított deepfake tartalmak (hamis, de élethű videók/hangok) dezinformációs célú használatának a kockázata. Természetesen az MI nemcsak fenyegetést jelent a közösségi médiában, hanem új eszköztárat is ad a tartalomgyártók kezébe. Egyre több influenszer használ például MI-eszközöket követőtáborának növelésére és kiszolgálására. Vannak, akik ChatGPT-vel vagy hasonló modellekkel generálnak posztokat, írnak Instagram- vagy YouTube-aláírásokat, sőt komplett videó-forgatókönyveket. Mások képgenerátorokkal (pl. Midjourney, DALL-E) hoznak létre látványos illusztrációkat a bejegyzéseikhez.
Az influenszerszcénában az MI kettős szerepben jelenik meg: támogatja az influenszereket a tartalom-előállításban, illetve önálló virtuális véleményvezéreket is életre hív. Léteznek már virtuális „influenszerklónok” is: a folyamatosan elérhető digitális másolatok révén az influenszerek fel tudják skálázni eléréseik számát. Új jelenség a teljesen virtuális influenszerek megjelenése; a mesterséges, gyakran CGI-jal megalkotott személyiségek úgy működnek, mint az emberi influenszerek: divatfotókat posztolnak, termékeket reklámoznak, kommunikálnak a követőikkel.
Lil Miquela (egy 2016-ban „megszületett” karakter) és társai mellett 2024-re többtucatnyi aktív virtuális celeb van globálisan. A legnagyobb, a brazil Lu do Magalu 7,2 milliós Instagram-táborával a világ topinfluenszerei közé került.*225* Európában is megjelentek helyi virtuális influenszerek, bár követőtáboruk jellemzően még kisebb. A fiatal közönség sokszor nem is tudja elsőre, hogy kedvelt TikTok-karaktere valójában nem létező személy. Ez egyrészt marketingaranybánya – hiszen a karakter teljes mértékben kontrollálható a márkák által, nincs botrány vagy kiszámíthatatlan magánélet. Másrészt komoly etikai kérdéseket vet fel, ilyen például a fogyasztók megtévesztése, az átláthatóság hiánya és az „embertelenség” érzése.
[A nyitókép forrása: képernyőfotó]