Médiapiaci Jelentés 2025 59. oldal

A hírfogyasztás sokszínűsége

Az online hírfogyasztás hatása a hagyományos médiatípusokra

A kutatás során azt is vizsgáltuk, hogy milyen összefüggések mutathatók ki az online felületek egyre szélesebb körű használata, illetve a hagyományos hírfogyasztási csatornák használati intenzitásának alakulása között.

A televízió esetében egyértelműen egymást kiegészítő, komplementer hatásról beszélhetünk. Míg az alkalomszerűen online sajtót olvasó internethasználó felnőtt lakosság kétharmada nem néz televíziós hírműsorokat, a naponta legalább 4 híroldalt felkereső intenzív online hírfogyasztóknak csak a negyede tartja távol magát a napi hírműsoroktól.

122. ábra: Televíziós hírfogyasztás intenzitásának alakulása az internetes hírfogyasztás intenzitásának függvényében 2025. januárban

Televíziós hírfogyasztás intenzitásának alakulása az internetes hírfogyasztás intenzitásának függvényében 2025. januárban
Forrás: NMHH, a hírfogyasztás sokszínűsége kutatás
Bázis: teljes minta (N=5000)
A hírfogyasztás intenzitása Nem néz napi szinten tévét Naponta 1-3 csatornát követ 4 vagy több csatornát néz naponta
Nem olvas napi szinten online sajtót 65% 27% 8%
1–3 híroldalt követ naponta 56% 33% 10%
4 vagy több híroldalt követ naponta 26% 37% 37%

A minta részben az online és a nyomtatott sajtó vonatkozásában is megfigyelhető, bár itt magasabb a „belépési küszöb”: legalább egy hagyományos újságot csak azok a heavy hírfogyasztók olvasnak biztosan, akik legalább 10 online oldalt követnek rendszeresen ‒ ez mindössze a lakosság nyolc százalékára jellemző. 

A kutatásban vizsgált 12 (elsősorban politikai-közéleti tematikájú) lap közül a megkérdezettek 85 százaléka egyet sem olvas rendszeresen; a nyomtatott sajtó kerülése ugyanúgy jellemző azokra, akik egyáltalán nem tájékozódnak az online sajtóból, mint azokra, akik beérik 2-3 internetes hírforrással. Az internetes és a nyomtatott sajtó viszonya tehát kettős: a médium hírfogyasztói csoport többségénél az online hírfogyasztás nagy arányban átvette a hagyományos nyomtatott sajtó szerepét, a heavy hírfogyasztók ugyanakkor az intenzív online tájékozódás mellett a nyomtatott sajtóról sem mondtak le teljesen.

123. ábra: Az újságolvasás és az internetes hírfogyasztás intenzitásának összefüggése 2025. januárban

Az újságolvasás és az internetes hírfogyasztás intenzitásának összefüggése 2025. januárban
(tapasztalati értékek, illetve ezekre nemparaméteres eljárással illesztett görbe)
Forrás: NMHH, a hírfogyasztás sokszínűsége kutatás
Bázis: teljes minta (N=5000)
Legalább ennyi online hírportált követ naponta Legalább ennyi hagyományos sajtóterméket olvas naponta Az újságolvasás és az internetes hírfogyasztás intenzitása
0 0,17 0
1 0,07 0
2 0,12 0,07
3 0,17 0,12
4 0,21 0,17
5 0,38 0,17
6 0,27 0,21
7 0,5 0,27
8 0,43 0,38
9 0,74 0,43
10 0,81 0,48
11 1,07 0,5
12 0,65 0,65
13 0,7 0,7
14 1,2 0,74
15 1,26 0,81
16 1,57 1
17 1,95 1,07
18 2,37 1,2
19 1,24 1,24
20 1,6 1,26
21 1,93 1,57
22 1,74 1,57
23 2,84 1,6
24 2,67 1,62
25 2,29 1,74
26 1,57 1,93
27 4,38 1,95
28 0 2,29
29 1,62 2,37
30 6,27 2,67
31 3,84 2,84
32 5,82 3,5
33 5,4 3,61
34 3,5 3,69
35 3,87 3,84
36 4,85 3,87
37 3,69 4,38
38 0,48 4,67
39 5,92 4,85
40 4,67 5,4
41 1 5,82
42 0 5,92
43 7,04 6,27
44 3,61 6,3
45 8,8 7,04
46 7,49 7,49

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/248266606 (új ablakban nyílik)]